La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O, het lingeriemerk van Murielle Scherre, gaat een deel van zijn productie verhuizen naar een lagelonenland, wellicht Polen. "Een noodzaak om te overleven", noemt de Gentse het.

"44% van de kosten niet doorgerekend"

De beslissing komt als een verrassing, want Murielle Scherre (35) heeft altijd een punt gemaakt van het werken met lokale stoffen en producenten. "Onze stoffen komen van Liebaert in Deinze, het verwerken en graderen gebeurt in Wevelgem, de confectie in Kemmel. Ook de inbreng van de stiksters is onontbeerlijk voor het maken van een goed product", zegt ze in zakenkrant De Tijd.

 

Toch heeft de Gentse - "met pijn in het hart" - beslist om de productie gedeeltelijk naar een lagelonenland te verhuizen. "We gooien de boel niet radicaal om", benadrukt ze. "De ontwikkeling van nieuwe stuks en de designercollectie blijven hier."

 

Scherre noemt de beslissing zelf "een compromis tussen besparen en slim zijn. We zaten op een punt dat 44 procent van de kosten niet werden doorgerekend aan de klant. Dat is een kwestie van aftellen tot je de boeken moet sluiten. Toen mijn financiële directeur de mogelijkheden overliep voor de toekomst moest ik even huilen. Met deze oplossing houdt iedereen zijn job en grijpen we vooral in in de structuur. Daar kan ik mee leven, de klant heeft hier geen last van", aldus nog Murielle Scherre.

 

"België is een vangnet zonder circusact"

Scherre, die La Fille d'O in 2003 lanceerde, haalt in het gesprek met De Tijd ook zwaar uit naar de overheid. "België is een vangnet zonder circusact. De acrobaten hebben hun kunstjes verleerd omdat de staat tegen wil en dank je hand wil vasthouden. Ik wil geen verzekeringen en bijdragen voor een pensioen dat er toch nooit komt. Ik vraag ook geen tussenkomst voor ziekte en ander onheil."

 

"Ik verdien al tien jaar 1.000 euro per maand die ik me maar zelden uitbetaal, omdat de zaak voorgaat. Mijn personeel verdient allemaal meer dan ik, maar ook slechts het minimum. Toch kosten ze mij drie keer zoveel", aldus nog een duidelijk ontgoochelde ontwerpster.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top