La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen" | RetailDetail

La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O, het lingeriemerk van Murielle Scherre, gaat een deel van zijn productie verhuizen naar een lagelonenland, wellicht Polen. "Een noodzaak om te overleven", noemt de Gentse het.

"44% van de kosten niet doorgerekend"

De beslissing komt als een verrassing, want Murielle Scherre (35) heeft altijd een punt gemaakt van het werken met lokale stoffen en producenten. "Onze stoffen komen van Liebaert in Deinze, het verwerken en graderen gebeurt in Wevelgem, de confectie in Kemmel. Ook de inbreng van de stiksters is onontbeerlijk voor het maken van een goed product", zegt ze in zakenkrant De Tijd.

 

Toch heeft de Gentse - "met pijn in het hart" - beslist om de productie gedeeltelijk naar een lagelonenland te verhuizen. "We gooien de boel niet radicaal om", benadrukt ze. "De ontwikkeling van nieuwe stuks en de designercollectie blijven hier."

 

Scherre noemt de beslissing zelf "een compromis tussen besparen en slim zijn. We zaten op een punt dat 44 procent van de kosten niet werden doorgerekend aan de klant. Dat is een kwestie van aftellen tot je de boeken moet sluiten. Toen mijn financiële directeur de mogelijkheden overliep voor de toekomst moest ik even huilen. Met deze oplossing houdt iedereen zijn job en grijpen we vooral in in de structuur. Daar kan ik mee leven, de klant heeft hier geen last van", aldus nog Murielle Scherre.

 

"België is een vangnet zonder circusact"

Scherre, die La Fille d'O in 2003 lanceerde, haalt in het gesprek met De Tijd ook zwaar uit naar de overheid. "België is een vangnet zonder circusact. De acrobaten hebben hun kunstjes verleerd omdat de staat tegen wil en dank je hand wil vasthouden. Ik wil geen verzekeringen en bijdragen voor een pensioen dat er toch nooit komt. Ik vraag ook geen tussenkomst voor ziekte en ander onheil."

 

"Ik verdien al tien jaar 1.000 euro per maand die ik me maar zelden uitbetaal, omdat de zaak voorgaat. Mijn personeel verdient allemaal meer dan ik, maar ook slechts het minimum. Toch kosten ze mij drie keer zoveel", aldus nog een duidelijk ontgoochelde ontwerpster.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.