La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O, het lingeriemerk van Murielle Scherre, gaat een deel van zijn productie verhuizen naar een lagelonenland, wellicht Polen. "Een noodzaak om te overleven", noemt de Gentse het.

"44% van de kosten niet doorgerekend"

De beslissing komt als een verrassing, want Murielle Scherre (35) heeft altijd een punt gemaakt van het werken met lokale stoffen en producenten. "Onze stoffen komen van Liebaert in Deinze, het verwerken en graderen gebeurt in Wevelgem, de confectie in Kemmel. Ook de inbreng van de stiksters is onontbeerlijk voor het maken van een goed product", zegt ze in zakenkrant De Tijd.

 

Toch heeft de Gentse - "met pijn in het hart" - beslist om de productie gedeeltelijk naar een lagelonenland te verhuizen. "We gooien de boel niet radicaal om", benadrukt ze. "De ontwikkeling van nieuwe stuks en de designercollectie blijven hier."

 

Scherre noemt de beslissing zelf "een compromis tussen besparen en slim zijn. We zaten op een punt dat 44 procent van de kosten niet werden doorgerekend aan de klant. Dat is een kwestie van aftellen tot je de boeken moet sluiten. Toen mijn financiële directeur de mogelijkheden overliep voor de toekomst moest ik even huilen. Met deze oplossing houdt iedereen zijn job en grijpen we vooral in in de structuur. Daar kan ik mee leven, de klant heeft hier geen last van", aldus nog Murielle Scherre.

 

"België is een vangnet zonder circusact"

Scherre, die La Fille d'O in 2003 lanceerde, haalt in het gesprek met De Tijd ook zwaar uit naar de overheid. "België is een vangnet zonder circusact. De acrobaten hebben hun kunstjes verleerd omdat de staat tegen wil en dank je hand wil vasthouden. Ik wil geen verzekeringen en bijdragen voor een pensioen dat er toch nooit komt. Ik vraag ook geen tussenkomst voor ziekte en ander onheil."

 

"Ik verdien al tien jaar 1.000 euro per maand die ik me maar zelden uitbetaal, omdat de zaak voorgaat. Mijn personeel verdient allemaal meer dan ik, maar ook slechts het minimum. Toch kosten ze mij drie keer zoveel", aldus nog een duidelijk ontgoochelde ontwerpster.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top