La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O, het lingeriemerk van Murielle Scherre, gaat een deel van zijn productie verhuizen naar een lagelonenland, wellicht Polen. "Een noodzaak om te overleven", noemt de Gentse het.

"44% van de kosten niet doorgerekend"

De beslissing komt als een verrassing, want Murielle Scherre (35) heeft altijd een punt gemaakt van het werken met lokale stoffen en producenten. "Onze stoffen komen van Liebaert in Deinze, het verwerken en graderen gebeurt in Wevelgem, de confectie in Kemmel. Ook de inbreng van de stiksters is onontbeerlijk voor het maken van een goed product", zegt ze in zakenkrant De Tijd.

 

Toch heeft de Gentse - "met pijn in het hart" - beslist om de productie gedeeltelijk naar een lagelonenland te verhuizen. "We gooien de boel niet radicaal om", benadrukt ze. "De ontwikkeling van nieuwe stuks en de designercollectie blijven hier."

 

Scherre noemt de beslissing zelf "een compromis tussen besparen en slim zijn. We zaten op een punt dat 44 procent van de kosten niet werden doorgerekend aan de klant. Dat is een kwestie van aftellen tot je de boeken moet sluiten. Toen mijn financiële directeur de mogelijkheden overliep voor de toekomst moest ik even huilen. Met deze oplossing houdt iedereen zijn job en grijpen we vooral in in de structuur. Daar kan ik mee leven, de klant heeft hier geen last van", aldus nog Murielle Scherre.

 

"België is een vangnet zonder circusact"

Scherre, die La Fille d'O in 2003 lanceerde, haalt in het gesprek met De Tijd ook zwaar uit naar de overheid. "België is een vangnet zonder circusact. De acrobaten hebben hun kunstjes verleerd omdat de staat tegen wil en dank je hand wil vasthouden. Ik wil geen verzekeringen en bijdragen voor een pensioen dat er toch nooit komt. Ik vraag ook geen tussenkomst voor ziekte en ander onheil."

 

"Ik verdien al tien jaar 1.000 euro per maand die ik me maar zelden uitbetaal, omdat de zaak voorgaat. Mijn personeel verdient allemaal meer dan ik, maar ook slechts het minimum. Toch kosten ze mij drie keer zoveel", aldus nog een duidelijk ontgoochelde ontwerpster.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Back to top