La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen" | RetailDetail

La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O: "Productie verhuizen of boeken neerleggen"

La Fille d'O, het lingeriemerk van Murielle Scherre, gaat een deel van zijn productie verhuizen naar een lagelonenland, wellicht Polen. "Een noodzaak om te overleven", noemt de Gentse het.

"44% van de kosten niet doorgerekend"

De beslissing komt als een verrassing, want Murielle Scherre (35) heeft altijd een punt gemaakt van het werken met lokale stoffen en producenten. "Onze stoffen komen van Liebaert in Deinze, het verwerken en graderen gebeurt in Wevelgem, de confectie in Kemmel. Ook de inbreng van de stiksters is onontbeerlijk voor het maken van een goed product", zegt ze in zakenkrant De Tijd.

 

Toch heeft de Gentse - "met pijn in het hart" - beslist om de productie gedeeltelijk naar een lagelonenland te verhuizen. "We gooien de boel niet radicaal om", benadrukt ze. "De ontwikkeling van nieuwe stuks en de designercollectie blijven hier."

 

Scherre noemt de beslissing zelf "een compromis tussen besparen en slim zijn. We zaten op een punt dat 44 procent van de kosten niet werden doorgerekend aan de klant. Dat is een kwestie van aftellen tot je de boeken moet sluiten. Toen mijn financiële directeur de mogelijkheden overliep voor de toekomst moest ik even huilen. Met deze oplossing houdt iedereen zijn job en grijpen we vooral in in de structuur. Daar kan ik mee leven, de klant heeft hier geen last van", aldus nog Murielle Scherre.

 

"België is een vangnet zonder circusact"

Scherre, die La Fille d'O in 2003 lanceerde, haalt in het gesprek met De Tijd ook zwaar uit naar de overheid. "België is een vangnet zonder circusact. De acrobaten hebben hun kunstjes verleerd omdat de staat tegen wil en dank je hand wil vasthouden. Ik wil geen verzekeringen en bijdragen voor een pensioen dat er toch nooit komt. Ik vraag ook geen tussenkomst voor ziekte en ander onheil."

 

"Ik verdien al tien jaar 1.000 euro per maand die ik me maar zelden uitbetaal, omdat de zaak voorgaat. Mijn personeel verdient allemaal meer dan ik, maar ook slechts het minimum. Toch kosten ze mij drie keer zoveel", aldus nog een duidelijk ontgoochelde ontwerpster.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.