Lander Desmedt (HNST): "Als wij onze jeans goedkoper maken, betaalt de planeet het prijsverschil"

letsbehonest.eu

Amper 4 jaar geleden zag HNST (kort voor "honest") het levenslicht met een ambitieuze doelstelling: de kledingsector circulair maken. Het eerste front in die strijd was een duurzaam paar jeans. "Als we ons doel bereiken, zou het kunnen dat we onszelf overbodig maken. Maar de weg is nog lang en wij blijven innoveren", zegt CEO Lander Desmedt.

 

Veel lagere ecologische impact

HNST ontwikkelde een uniek procedé om uit uw oude jeans een nieuwe te maken, weliswaar met toevoeging van een deel nieuwe stof. Maar de cijfers over het productieproces spreken boekdelen: een broek van HNST bestaat voor 56% uit gerecycleerd materiaal. De rest is nieuw Grieks katoen en tencel, een cellulose op basis van eucalyptus.

 

Doordat meer dan de helft van een HNST-jeans uit oude jeansbroeken bestaat, is de ecologische impact van de broeken eindeloos veel lager dan die van een jeans die volledig uit nieuwe stof bestaat. Voor een volledig nieuwe jeans is drie kilo ruw katoen nodig, en de teelt daarvan vereist liefst 7.000 liter water. De broeken van HNST doen het dankzij het fors lagere aandeel nieuwe stof met 95% minder water.

 

Transparante productieketen

"Er zal wel altijd nood zijn aan een deel nieuwe vezels", erkent Desmedt. "Gerecycleerde vezels zijn korter dan nieuwe, en we willen wel een evenwaardig product op de markt brengen. Er wordt in de sector veel gesproken over recyclage, maar daar zit vaak een groot deel downcycling in. Zoals jeans die wordt vermalen tot isolatiemateriaal. Dat is niet wat wij willen."

 

Het engagement van HNST gaat ook verder dan louter de gebruikte materialen. De fabricage gebeurt volledig binnen Europa, verspreid over België, Italië, Duitsland en Portugal. Eerst worden in ons land de oude jeans opgehaald in samenwerking met de Kringwinkel. Dat materiaal wordt in Duitsland door een gespecialiseerd bedrijf vermalen tot vezels. Die worden dan, opnieuw in België, vermengd met tencel tot nieuw garen. In Italië wordt daar dan de stof van gemaakt, waarvan in Portugal de broeken worden gemaakt. Een volledig transparante productieketen, waarbij overal op kwaliteit en goede werkomstandigheden kan worden toegezien.

 

Dat lijkt een lange keten, maar "normale jeans leggen 50.000 kilometer af van bron tot winkel, met etappes over de hele wereld", werpt Desmedt op. "Dat is in deze keten veel korter. Onze CO2-uitstoot is 76% lager dan klassieke jeans." Waarmee Desmedt niet wil zeggen dat hij niet graag verder zou centraliseren: "Zeer graag, zelfs. Maar vandaag is dat niet mogelijk. Er is geen denimproductie in België, de technologie is niet aanwezig. En om concurrentieel te blijven, moeten we toch ook op de kosten letten." 

 

T-shirts en ondergoed

Dat betekent evenwel niet dat een HNST-jeans veel duurder is dan een volledig nieuwe broek van een groot jeansmerk. "De basisprijs van een HNST-jeans is 135 euro. Wie zijn oude jeans inlevert bij ons, krijgt een soort van 'statiegeld' van 15 euro. Als je die mee in rekening brengt, zitten we met onze jeansbroeken rond de 120 euro. Daarmee zijn we concurrentieel", zegt Desmedt. "Verder zakken in prijs zou niet zo simpel zijn, en het is ook niet onze ambitie. Iemand betaalt dat prijsverschil dan. Is het niet onze planeet, dan wel de werknemers in onze productieketen."

 

Het verhaal van HNST is niet geschreven met jeansbroeken alleen. Desmedt kijkt ook verder, "Maar we blijven wel trouw aan onze filosofie op vlak van materialen. We gaan niet beginnen met het mengen van natuurlijke vezels met synthetische zoals polyester. Dat krijg je nadien niet meer gerecycleerd, en die kunststofvezels leiden tot heel wat microplastics. Vaak is die toevoeging van polyester, bijvoorbeeld in T-shirts, ook helemaal nergens voor nodig." Wat dan de volgende stap is voor HNST? Andere kledingstukken, zo blijkt. "We zijn al volop bezig met de ontwikkeling van T-shirts. In een volgende fase kan daar ondergoed bijkomen."

 

RetailDetail Sustainability Congress

Op 1 april organiseert RetailDetail het Sustainability Congress. Dat zet retailers in de kijker die de stap zetten van een negatieve ecologische voetafdruk naar 'positive handshakes': schaalbare, duurzame initiatieven die ons dichter brengen bij een circulaire economie. Onder moderatie van Stefaan Vandist komen ook Tom Domen (Ecover), Caroline Gastaud (IKEA) en Ine Stultjens (Auping) uit de doeken doen hoe zij daaraan werken. Via deze link kan je tickets bestellen voor de livestream