RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lander Desmedt (HNST): "Als wij onze jeans goedkoper maken, betaalt de planeet het prijsverschil"

icon
Mode29 maart, 2021

Amper 4 jaar geleden zag HNST (kort voor “honest”) het levenslicht met een ambitieuze doelstelling: de kledingsector circulair maken. Het eerste front in die strijd was een duurzaam paar jeans. “Als we ons doel bereiken, zou het kunnen dat we onszelf overbodig maken. Maar de weg is nog lang en wij blijven innoveren”, zegt CEO Lander Desmedt.

 

Veel lagere ecologische impact

HNST ontwikkelde een uniek procedé om uit uw oude jeans een nieuwe te maken, weliswaar met toevoeging van een deel nieuwe stof. Maar de cijfers over het productieproces spreken boekdelen: een broek van HNST bestaat voor 56% uit gerecycleerd materiaal. De rest is nieuw Grieks katoen en tencel, een cellulose op basis van eucalyptus.

 

Doordat meer dan de helft van een HNST-jeans uit oude jeansbroeken bestaat, is de ecologische impact van de broeken eindeloos veel lager dan die van een jeans die volledig uit nieuwe stof bestaat. Voor een volledig nieuwe jeans is drie kilo ruw katoen nodig, en de teelt daarvan vereist liefst 7.000 liter water. De broeken van HNST doen het dankzij het fors lagere aandeel nieuwe stof met 95% minder water.

 

Transparante productieketen

“Er zal wel altijd nood zijn aan een deel nieuwe vezels”, erkent Desmedt. “Gerecycleerde vezels zijn korter dan nieuwe, en we willen wel een evenwaardig product op de markt brengen. Er wordt in de sector veel gesproken over recyclage, maar daar zit vaak een groot deel downcycling in. Zoals jeans die wordt vermalen tot isolatiemateriaal. Dat is niet wat wij willen.”

 

Het engagement van HNST gaat ook verder dan louter de gebruikte materialen. De fabricage gebeurt volledig binnen Europa, verspreid over België, Italië, Duitsland en Portugal. Eerst worden in ons land de oude jeans opgehaald in samenwerking met de Kringwinkel. Dat materiaal wordt in Duitsland door een gespecialiseerd bedrijf vermalen tot vezels. Die worden dan, opnieuw in België, vermengd met tencel tot nieuw garen. In Italië wordt daar dan de stof van gemaakt, waarvan in Portugal de broeken worden gemaakt. Een volledig transparante productieketen, waarbij overal op kwaliteit en goede werkomstandigheden kan worden toegezien.

 

Dat lijkt een lange keten, maar “normale jeans leggen 50.000 kilometer af van bron tot winkel, met etappes over de hele wereld”, werpt Desmedt op. “Dat is in deze keten veel korter. Onze CO2-uitstoot is 76% lager dan klassieke jeans.” Waarmee Desmedt niet wil zeggen dat hij niet graag verder zou centraliseren: “Zeer graag, zelfs. Maar vandaag is dat niet mogelijk. Er is geen denimproductie in België, de technologie is niet aanwezig. En om concurrentieel te blijven, moeten we toch ook op de kosten letten.” 

 

T-shirts en ondergoed

Dat betekent evenwel niet dat een HNST-jeans veel duurder is dan een volledig nieuwe broek van een groot jeansmerk. “De basisprijs van een HNST-jeans is 135 euro. Wie zijn oude jeans inlevert bij ons, krijgt een soort van ‘statiegeld’ van 15 euro. Als je die mee in rekening brengt, zitten we met onze jeansbroeken rond de 120 euro. Daarmee zijn we concurrentieel”, zegt Desmedt. “Verder zakken in prijs zou niet zo simpel zijn, en het is ook niet onze ambitie. Iemand betaalt dat prijsverschil dan. Is het niet onze planeet, dan wel de werknemers in onze productieketen.”

 

Het verhaal van HNST is niet geschreven met jeansbroeken alleen. Desmedt kijkt ook verder, “Maar we blijven wel trouw aan onze filosofie op vlak van materialen. We gaan niet beginnen met het mengen van natuurlijke vezels met synthetische zoals polyester. Dat krijg je nadien niet meer gerecycleerd, en die kunststofvezels leiden tot heel wat microplastics. Vaak is die toevoeging van polyester, bijvoorbeeld in T-shirts, ook helemaal nergens voor nodig.” Wat dan de volgende stap is voor HNST? Andere kledingstukken, zo blijkt. “We zijn al volop bezig met de ontwikkeling van T-shirts. In een volgende fase kan daar ondergoed bijkomen.”

 

RetailDetail Sustainability Congress

Op 1 april organiseert RetailDetail het Sustainability Congress. Dat zet retailers in de kijker die de stap zetten van een negatieve ecologische voetafdruk naar ‘positive handshakes’: schaalbare, duurzame initiatieven die ons dichter brengen bij een circulaire economie. Onder moderatie van Stefaan Vandist komen ook Tom Domen (Ecover), Caroline Gastaud (IKEA) en Ine Stultjens (Auping) uit de doeken doen hoe zij daaraan werken. Via deze link kan je tickets bestellen voor de livestream. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN