RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eerste Waalse winkel Schoenen Torfs komt in Dinant

icon
Mode6 november, 2017

Na 75 winkels en 70 jaar geschiedenis is Schoenen Torfs nog altijd niet uitverteld. Integendeel, hun eerste Waalse winkel komt eraan: afspraak in 2019 in Dinant. Hoe de familieonderneming het blijft doen, vertelt Wouter Torfs op de RetailDetail Night. 

Nieuw winkelconcept zet Torfs-geschiedenis in de verf

These boots are made for walking, moeten ze denken bij Schoenen Torfs. Begin oktober onthulde de schoenenketen nog een gloednieuw winkelconcept in een nieuwe winkel in Borsbeek. “Vroeg was dit luxemodezaak Jan Lenders, vandaag is de helft van het pand van ons en de andere helft van ZEB. We pakken er uit met een totaal vernieuwd winkelconcept, met sleutelelementen die echt het DNA van Torfs uitstralen”, legt CEO Wouter Torfs uit.

 

De geschiedenis van Schoenen Torfs is heel uitdrukkelijk aanwezig in de winkel van 800m²: er zijn bijvoorbeeld veel foto’s van de beginjaren van het bedrijf, die een vintagetoets brengen en de sfeer van een oude schoenwinkel uitademen. Om de identiteit van Torfs te beklemtonen zijn ook de goede doelen waar de retailer mee samenwerkt en het verantwoord ondernemerschap veel prominenter in beeld gebracht.

 

Speelhoek voor de kinderen, en de mannen

Trots is Wouter Torfs ook dat “kinderen weer echt kinderen mogen zijn” in het nieuwe concept: er is veel aandacht besteed aan de speelhoek, waar onder meer een grote klim- en klouterboom met vier uitgangen en een blokkendoos staat. “Kinderhoeken hebben we altijd in onze winkels, maar dat waren vaak vooral schermen, hier kunnen kinderen veel meer actief spelen.”

 

Voor de vaders is er dan weer een nieuwe koffiehoek, waar klanten water en koffie kunnen nemen en rustig even zitten. In Borsbeek wordt de hoek heel goed gebruikt, vooral door mannen die er op hun shoppende gezinsleden wachten.

 

“Elke nieuwe winkel kannibaliseert”

Het nieuwe winkelconcept is volgens Wouter Torfs ook echt multichannel: de webshop is heel aanwezig met een neonreclame en een koopscherm waar klanten andere maten en producten kunnen bestellen. De verkoop in de nieuwe winkel is meteen heel goed vertrokken en zit direct op “beter dan gemiddeld Torfs-niveau”, terwijl in de directe omgeving toch nog verschillende andere grote Torfs-winkels zitten – waaronder ook die van Wijnegem.

 

“Het is hier natuurlijk heel dicht bevolkt gebied, dus onze andere winkels voelen de concurrentie eigenlijk niet”, aldus Wouter Torfs. “Want met 75 winkels is dat een belangrijke vraag; je moet heel goed kijken waar en wat je opendoet. Elke nieuwe winkel gaat kannibaliseren op een bestaande, dus het is cruciaal om dat goed in kaart te brengen.”

 

Waalse lancering in 2018

Ondertussen steekt Schoenen Torfs ook de taalgrens over, al gaat dat toch trager dan gewenst: een eerste winkel gaat in 2019 in Dinant open, samen met ZEB en JBC. “We proberen een tweede winkel sneller te openen en aan de Franse versie van onze webshop zijn we hard aan het werken. In Franstalig België moeten we van nul beginnen maar we denken dat ons aanbod er zeker kan aanspreken.”

 

Het idee is om met twee winkels te beginnen en dan rustig te evalueren. De ‘soft launch’ van de Franse webshop is nog voor de feestdagen voorzien, de grootse lancering is voor 2018. In eerste instantie gaat het bedrijf dan ook in digitale marketing investeren. Verdere reclamecampagnes zijn volgens Torfs in een later stadium te bekijken, net als een eventuele samenwerking met een regionale marktplaats.

 

“Er is plaats voor verschillende sterke spelers”

Bol.com is voor Schoenen Torfs immers een nuttige aanvulling om in Nederland meer mensen kennis te laten maken met het retailmerk. “In Nederland hebben we heel duidelijk de keuze gemaakt om puur digitaal te blijven, we hebben geen enkele intentie om er winkels te openen. Het is er hard: we groeien snel, maar het kost ons handenvol geld en is nog totaal niet rendabel. We moeten heel sterk investeren in marketing. Bol.com is een aanvullend kanaal om meer producten te verkopen, maar daar moeten we natuurlijk ook commissie afgeven.”

 

Bij het vernieuwde Brantano is de familie Torfs als financiële investeerder betrokken. “Ik volg het op afstand, maar de geluiden zijn zeker positief. Het nieuwe winkelconcept slaat aan en de toevoeging van kledij is een succes. Als concurrent is Brantano vandaag inderdaad meer aanwezig dan twee jaar geleden, maar het is niet zo dat we het echt voelen. En het is goed, er is plaats voor verschillende sterke spelers in de markt. Je moet nooit denken dat je alle schoenen zelf zal verkopen.”

 

Meer weten over hoe Schoenen Torfs strategische expansie aanpakt? Schrijf je dan nu in voor het voorprogramma ‘Winkelvastgoed: optimalisatie van uw winkelnet, een wetenschappelijke benadering’ op de RetailDetail Night op 23 november. Gratis toegang tot het aansluitende hoofdprogramma zit meteen in de prijs inbegrepen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN