Louis Vuitton krijgt ongelijk in klacht tegen My Other Bag | RetailDetail

Louis Vuitton krijgt ongelijk in klacht tegen My Other Bag

Louis Vuitton krijgt ongelijk in klacht tegen My Other Bag

Het Franse luxemerk Louis Vuitton kreeg van een Amerikaanse rechter ongelijk in een zaak die het had aangespannen tegen My Other Bag. Die Amerikaanse tassenmaker had het aangedurfd het paradepaardje van LVMH te parodiëren.

Parodie vormt geen inbreuk op handelsmerk

U hebt ze wellicht ooit al gezien, de zelfklevers op de achterruit van een Mini of een 2PK'tje met het opschrift "My other car is a Rolls Royce". Het Amerikaanse My Other Bag doet eigenlijk iets soortgelijks met zijn 'totebags': het verwijst in zijn ontwerpen naar grote merken, zij het met een ferme knipoog. Maar bij Louis Vuitton zagen ze daar blijkbaar de grap niet van in: het concern trok in de VS naar de rechter om een inbreuk op zijn handelsmerk door My Other Bag aan te klagen.

 

Helaas voor de Fransen had de Amerikaanse rechter meer gevoel voor humor: hij ziet de tassen van My Other Bag als een parodie, die de rechten van het luxemerk niet met de voeten treedt maar integendeel juist het onderscheidende karakter van een Louis Vuitton-handtas in de verf zet.

 

"Overwinning voor alle creatievelingen"

Bij My Other Bag zijn ze uiteraard in de wolken met de uitspraak: "Deze overwinning is niet alleen belangrijk voor ons, maar voor alle creatievelingen die een statement willen maken. De parodie is één van de oudste en meest geliefde manieren om in onze cultuur sociale, economische en politieke kwesties aan te kaarten", zegt CEO Tara Martin in een persbericht.

 

Al zien ze dat bij Louis Vuitton uiteraard totaal anders: "My Other Bag creëert met deze tassen verwarring, alsof deze ontwerpen met onze toestemming en onze steun werden gemaakt." Als het de Fransen een troost kan zijn, ook Hermès, Prada en Chanel - om slechts die drie bij naam te noemen - hebben een My Other Bag-versie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.