Louis Vuitton krijgt ongelijk in klacht tegen My Other Bag

Louis Vuitton krijgt ongelijk in klacht tegen My Other Bag

Het Franse luxemerk Louis Vuitton kreeg van een Amerikaanse rechter ongelijk in een zaak die het had aangespannen tegen My Other Bag. Die Amerikaanse tassenmaker had het aangedurfd het paradepaardje van LVMH te parodiëren.

Parodie vormt geen inbreuk op handelsmerk

U hebt ze wellicht ooit al gezien, de zelfklevers op de achterruit van een Mini of een 2PK'tje met het opschrift "My other car is a Rolls Royce". Het Amerikaanse My Other Bag doet eigenlijk iets soortgelijks met zijn 'totebags': het verwijst in zijn ontwerpen naar grote merken, zij het met een ferme knipoog. Maar bij Louis Vuitton zagen ze daar blijkbaar de grap niet van in: het concern trok in de VS naar de rechter om een inbreuk op zijn handelsmerk door My Other Bag aan te klagen.

 

Helaas voor de Fransen had de Amerikaanse rechter meer gevoel voor humor: hij ziet de tassen van My Other Bag als een parodie, die de rechten van het luxemerk niet met de voeten treedt maar integendeel juist het onderscheidende karakter van een Louis Vuitton-handtas in de verf zet.

 

"Overwinning voor alle creatievelingen"

Bij My Other Bag zijn ze uiteraard in de wolken met de uitspraak: "Deze overwinning is niet alleen belangrijk voor ons, maar voor alle creatievelingen die een statement willen maken. De parodie is één van de oudste en meest geliefde manieren om in onze cultuur sociale, economische en politieke kwesties aan te kaarten", zegt CEO Tara Martin in een persbericht.

 

Al zien ze dat bij Louis Vuitton uiteraard totaal anders: "My Other Bag creëert met deze tassen verwarring, alsof deze ontwerpen met onze toestemming en onze steun werden gemaakt." Als het de Fransen een troost kan zijn, ook Hermès, Prada en Chanel - om slechts die drie bij naam te noemen - hebben een My Other Bag-versie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top