Louis Vuitton krijgt ongelijk in klacht tegen My Other Bag

Louis Vuitton krijgt ongelijk in klacht tegen My Other Bag

Het Franse luxemerk Louis Vuitton kreeg van een Amerikaanse rechter ongelijk in een zaak die het had aangespannen tegen My Other Bag. Die Amerikaanse tassenmaker had het aangedurfd het paradepaardje van LVMH te parodiëren.

Parodie vormt geen inbreuk op handelsmerk

U hebt ze wellicht ooit al gezien, de zelfklevers op de achterruit van een Mini of een 2PK'tje met het opschrift "My other car is a Rolls Royce". Het Amerikaanse My Other Bag doet eigenlijk iets soortgelijks met zijn 'totebags': het verwijst in zijn ontwerpen naar grote merken, zij het met een ferme knipoog. Maar bij Louis Vuitton zagen ze daar blijkbaar de grap niet van in: het concern trok in de VS naar de rechter om een inbreuk op zijn handelsmerk door My Other Bag aan te klagen.

 

Helaas voor de Fransen had de Amerikaanse rechter meer gevoel voor humor: hij ziet de tassen van My Other Bag als een parodie, die de rechten van het luxemerk niet met de voeten treedt maar integendeel juist het onderscheidende karakter van een Louis Vuitton-handtas in de verf zet.

 

"Overwinning voor alle creatievelingen"

Bij My Other Bag zijn ze uiteraard in de wolken met de uitspraak: "Deze overwinning is niet alleen belangrijk voor ons, maar voor alle creatievelingen die een statement willen maken. De parodie is één van de oudste en meest geliefde manieren om in onze cultuur sociale, economische en politieke kwesties aan te kaarten", zegt CEO Tara Martin in een persbericht.

 

Al zien ze dat bij Louis Vuitton uiteraard totaal anders: "My Other Bag creëert met deze tassen verwarring, alsof deze ontwerpen met onze toestemming en onze steun werden gemaakt." Als het de Fransen een troost kan zijn, ook Hermès, Prada en Chanel - om slechts die drie bij naam te noemen - hebben een My Other Bag-versie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top