RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

icon
Mode15 november, 2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Duurder is niet eerlijker

Dat onze kleding in lageloonlanden wordt gemaakt is al lang geen geheim meer, en sinds de ramp bij Rana Plaza in Bangladesh (waar meer dan 1100 textielarbeiders het leven lieten) zijn er al verschillende acties ondernomen om de werkomstandigheden te verbeteren. Arjan Lubach toont echter aan dat er nog een lange weg te gaan is.

 

Om te beginnen blijkt de consument zich amper vragen te stellen over de herkomst van zijn kleding. Iets dat in de winkel hangt mag verkocht worden, lijkt daarbij het devies te zijn. Voor klanten die wel bewust willen kopen, blijkt dat dan weer niet zo eenvoudig te zijn. De reflex is immers snel om duurder te kopen, maar luxemerken zijn vaak het minst transparant, terwijl fastfashionbedrijven zoals H&M en Inditex het net wel heel goed doen op dat vlak.

 

“Keuze om het niet uit te zoeken”

Bedrijven komen wel naar buiten met termen als ‘bewust ondernemen’ of ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’, maar ook daar loopt het nog vaak mis. Een aantal grote merken zegt immers niet te kunnen garanderen dat er nergens in de productieketen kinderarbeid ingezet wordt. Dat is vooral te wijten aan het feit dat producenten vaak werken met onderaannemers, die veel minder strikt worden gecontroleerd. “Er is een heel woud aan onderaannemers waardoor bedrijven het zicht verliezen op hun eigen productieproces”, zegt Lubach.

 

Dat is echter een excuus dat hij weigert te aanvaarden: “Het is toch echt gewoon een kwestie van prioriteiten. Het is gewoon een keuze om het niet uit te zoeken.” De presentator trekt daarvoor de parallel met terugroepacties wegens defecten in kleding: dan kan plots wel alles, tegen elke kost.

 

Ook de pogingen om de werkomstandigheden in Bangladesh te verbeteren, worden door heel wat Europese textielbedrijven tenietgedaan met een simpel trucje: ze verhuizen gewoon naar een ander land. Myanmar blijkt daarbij een populaire bestemming te zijn, een land waar de situatie vergelijkbaar is met die van Bangladesh enkele jaren geleden.

 

Europese Commissie doet niets

Omdat het voor de consument vrijwel onmogelijk is om te weten in welke omstandigheden kleding wordt gemaakt, en bedrijven het volgens Lubach niet willen weten, richt hij zijn laatste hoop naar de politiek en het convenant dat een groot aantal modebedrijven en -producenten hebben ondertekend. Daarbij is hij teleurgesteld in het gebrek aan straffen wanneer een bedrijf dat convenant verbreekt. Dat wordt dan wel uit het convenant gezet, wat waarschijnlijk slecht is voor het imago, maar echte gevolgen zijn er niet: het convenant is immers geen bindende wettekst.

 

Voor zo’n bindende maatregelen wendt Lubach zich naar Europa, waar het Europese Parlement een wetsvoorstel naar de Europese Commissie heeft gestuurd, dat alle wanpraktijken in de kledingindustrie moet aanpakken. Bij de Europese Commissie blijft het echter angstwekkend stil en ook binnen de kledingindustrie is er weinig animo voor een strenge wet.

 

De conclusie van Lubach is dan ook even eenvoudig, als ze somber is: niemand weet exact wie onze kleding maakt en blijkbaar wil niemand het ook echt weten.

 

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN