Luc.Duchene stopt ermee

Luc.Duchene stopt ermee
Het luxekledingmerk Luc.Duchene verdwijnt uit de rekken. De gelijknamige ontwerper vindt de marktvooruitzichten onvoldoende om ermee door te gaan. Hij wil zijn energie nu in het merk Mer du Nord steken.

België te kleine markt

Ontwerper Luc Duchêne heeft een lange staat van dienst in de mode-industrie. Hij deed eerst ervaringen op bij Chevignon, Chipie, Moncler en Mulberry vooraleer in 1988 zelf het merk Mer du Nord in handen te nemen. Kort nadien deed hij het nog eens over met Chine, een merk dat in 2010 werd omgedoopt in Luc.Duchene om de associatie met ‘goedkope prul’ uit China te vermijden.

 

Ondanks de media-aandacht die het merk kreeg, kwam de verhoopte commerciële doorbraak er niet. Bovendien waren de vooruitzichten evenmin bemoedigend. Het blijft immers lastig om dure, verfijnde kledij die in Europa wordt gemaakt aan de man te brengen. In België is de markt daarvoor beperkt, zodat ontwerpers op export aangewezen zijn. In crisistijd nemen distributeurs echter minder risico om er een relatief nieuwe naam bij te nemen.

In vereffening

Voorts ziet Duchêne een oorzaak in het gewijzigd koopgedrag. De opkomst van internetverkopen en outletcenters zorgen voor een grote verandering in de mode-industrie. Dus trekt de ontwerper nu de stekker uit zijn lijn. Hij gaat in vereffening, wat betekent dat alle contracten worden stopgezet, de schuldeisers worden terugbetaald en de zaak wordt geliquideerd.

 

Recentelijk hielden ook al gevestigde namen als Walter Van Beirendonck, Olivier Strelli en hoedenmaker Christophe Coppens op te bestaan.

 

De winkels van Luc.Duchene in Antwerpen, Knokke, Brussel en Parijs zullen in de loop van oktober een uitverkoop houden. Duchêne zelf zal zich nu concentreren op Mer du Nord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top