Luc.Duchene stopt ermee

Luc.Duchene stopt ermee
Het luxekledingmerk Luc.Duchene verdwijnt uit de rekken. De gelijknamige ontwerper vindt de marktvooruitzichten onvoldoende om ermee door te gaan. Hij wil zijn energie nu in het merk Mer du Nord steken.

België te kleine markt

Ontwerper Luc Duchêne heeft een lange staat van dienst in de mode-industrie. Hij deed eerst ervaringen op bij Chevignon, Chipie, Moncler en Mulberry vooraleer in 1988 zelf het merk Mer du Nord in handen te nemen. Kort nadien deed hij het nog eens over met Chine, een merk dat in 2010 werd omgedoopt in Luc.Duchene om de associatie met ‘goedkope prul’ uit China te vermijden.

 

Ondanks de media-aandacht die het merk kreeg, kwam de verhoopte commerciële doorbraak er niet. Bovendien waren de vooruitzichten evenmin bemoedigend. Het blijft immers lastig om dure, verfijnde kledij die in Europa wordt gemaakt aan de man te brengen. In België is de markt daarvoor beperkt, zodat ontwerpers op export aangewezen zijn. In crisistijd nemen distributeurs echter minder risico om er een relatief nieuwe naam bij te nemen.

In vereffening

Voorts ziet Duchêne een oorzaak in het gewijzigd koopgedrag. De opkomst van internetverkopen en outletcenters zorgen voor een grote verandering in de mode-industrie. Dus trekt de ontwerper nu de stekker uit zijn lijn. Hij gaat in vereffening, wat betekent dat alle contracten worden stopgezet, de schuldeisers worden terugbetaald en de zaak wordt geliquideerd.

 

Recentelijk hielden ook al gevestigde namen als Walter Van Beirendonck, Olivier Strelli en hoedenmaker Christophe Coppens op te bestaan.

 

De winkels van Luc.Duchene in Antwerpen, Knokke, Brussel en Parijs zullen in de loop van oktober een uitverkoop houden. Duchêne zelf zal zich nu concentreren op Mer du Nord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top