Luc.Duchene stopt ermee | RetailDetail

Luc.Duchene stopt ermee

Luc.Duchene stopt ermee
Het luxekledingmerk Luc.Duchene verdwijnt uit de rekken. De gelijknamige ontwerper vindt de marktvooruitzichten onvoldoende om ermee door te gaan. Hij wil zijn energie nu in het merk Mer du Nord steken.

België te kleine markt

Ontwerper Luc Duchêne heeft een lange staat van dienst in de mode-industrie. Hij deed eerst ervaringen op bij Chevignon, Chipie, Moncler en Mulberry vooraleer in 1988 zelf het merk Mer du Nord in handen te nemen. Kort nadien deed hij het nog eens over met Chine, een merk dat in 2010 werd omgedoopt in Luc.Duchene om de associatie met ‘goedkope prul’ uit China te vermijden.

 

Ondanks de media-aandacht die het merk kreeg, kwam de verhoopte commerciële doorbraak er niet. Bovendien waren de vooruitzichten evenmin bemoedigend. Het blijft immers lastig om dure, verfijnde kledij die in Europa wordt gemaakt aan de man te brengen. In België is de markt daarvoor beperkt, zodat ontwerpers op export aangewezen zijn. In crisistijd nemen distributeurs echter minder risico om er een relatief nieuwe naam bij te nemen.

In vereffening

Voorts ziet Duchêne een oorzaak in het gewijzigd koopgedrag. De opkomst van internetverkopen en outletcenters zorgen voor een grote verandering in de mode-industrie. Dus trekt de ontwerper nu de stekker uit zijn lijn. Hij gaat in vereffening, wat betekent dat alle contracten worden stopgezet, de schuldeisers worden terugbetaald en de zaak wordt geliquideerd.

 

Recentelijk hielden ook al gevestigde namen als Walter Van Beirendonck, Olivier Strelli en hoedenmaker Christophe Coppens op te bestaan.

 

De winkels van Luc.Duchene in Antwerpen, Knokke, Brussel en Parijs zullen in de loop van oktober een uitverkoop houden. Duchêne zelf zal zich nu concentreren op Mer du Nord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.