RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Luxejuwelen vinden stilaan weg naar e-commerce

icon
Mode6 november, 2017

Merken van luxejuwelen en -horloges hebben lang hun neus opgetrokken voor online verkoop, zowel via eigen webshops als bij externe partijen, maar nu lijken ze toch hun kar te keren. Ze zien er immers nog een grote groeimarge in, die offline veel kleiner is.

Namaak

Momenteel halen luxemerken ongeveer 9% van hun omzet online, maar bij juwelen en horloges is dat slechts 4 tot 4,5%. Vooral bij luxehorloges ligt het aandeel van de online verkoop bijzonder laag. Die terughoudendheid heeft een aantal oorzaken: zo denken nog heel wat bedrijven dat klanten geen dure spullen zullen kopen als ze die niet eerst van nabij kunnen bekijken. Daarnaast is er nog steeds veel vrees over namaak en zijn de luxemerken niet te vinden voor online verkopers die overtollige producten opkopen bij officiële dealers en die dan tegen een lagere prijs verkopen, omdat het de waarde van het merk omlaaghaalt.

 

Er zijn bovendien ook maar heel weinig horlogemakers die veel rechtstreeks aan de consument verkopen, waardoor online verkoop ook minder interessant is. Het Britse Bremont was het eerste grote horlogemerk dat in 2013 met de verkoop via Net-a-Porter begon en ook daar heeft de discussie eerst lang gewoed. “Er komt echter een moment waarop je de klant moet geven wat hij wil en als die rechtstreeks bij je online wil kopen, dan moet je dat aanbieden. Ik denk dat veel merken traag die kant op zullen gaan”, zei medeoprichter Giles English aan Business of Fashion.

 

Een wereldbekend merk als Rolex verkoopt bijvoorbeeld nog steeds niet online, maar Richemont daarentegen is een belangrijke drijvende kracht in de verkoop van dure juwelen en horloges via webshops. Dat bedrijf is niet enkel de eigenaar van een aantal bekende merken, maar tevens de grootste investeerder in Yoox Net-a-Porter, dat tegen 2020 100 miljoen euro omzet wil halen uit de verkoop van luxejuwelen en -horloges.

 

20 procent tegen 2025

Juwelenmakers hebben sneller dan de horlogemerken de online markt gevonden: Cartier verkoopt al sinds 2010 online en Tiffany zelfs al sinds 2000. De voorbije jaren is het online aandeel bij die laatste wel gestagneerd rond 6%. “We zien dat steeds meer van onze klanten hun weg online beginnen, maar dat ze uiteindelijk toch naar de winkel komen voor de luxe-ervaring en de begeleiding van een verkoper”, zegt vicepresident Philippe Galtié daarover. Om op die trend in te spelen beginnen een aantal merken nu wel hun prijzen online te tonen en geven ze aan bij welke winkels de producten in stock zijn.

 

De kans is wel groot dat heel wat dure merken nooit online zullen verkopen, maar volgens Rene Weber van de Zwitserse Vontobel bank kan tegen 2025 e-commerce goed zijn voor 20% van de omzet bij luxemerken van juwelen en horloges.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

  • icon
    Mode15 december, 2025
    Twinset benoemt Gabriele Maggio tot nieuwe CEO

    Gabriele Maggio wordt de nieuwe CEO van Twinset. Zijn benoeming volgt op de overname in juni, toen Borletti Group en Quadrivio & Pambianco het merk gezamenlijk in handen namen. Samen willen ze de aanwezigheid van het merk in Europa versterken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN