LVMH-topman wil weg uit Frankrijk | RetailDetail

LVMH-topman wil weg uit Frankrijk

LVMH-topman wil weg uit Frankrijk

Bernard Arnault, de rijkste man van Frankrijk en topman bij Louis Vuitton Moët Hennessy, wil zich in België vestigen. Reden is het voornemen van de Franse socialistische president Francois Hollande om een nieuwe belasting door te voeren voor de rijkste inwoners van het land.

Belasting op superrijken

Arnault laat weten dat hij zijn belasting gewoon zal blijven betalen in Frankrijk, al betwijfelen analisten niet dat zijn intenties, waarover de internationale media het afgelopen weekeinde uitgebreid berichtten, alles te maken hebben met de bekendmaking dat president Hollande doorgaat met zijn plan een nieuwe belasting voor de superrijken in te voeren. Die nieuwe belasting van 75% moet gaan gelden voor inkomens hoger dan 1 miljoen euro per jaar en wordt dan het hoogste belastingtarief in de Westerse wereld.

 

Dubbele nationaliteit

Volgens de Belgische wet moet iemand minstens drie jaar in het land hebben gewoond alvorens de nationaliteit te kunnen aannemen. De Belgische nationaliteit wordt ook verleend aan mensen die kunnen aantonen dat ze een diepgaande connectie hebben met België. Als Arnaults verzoek wordt ingewilligd, heeft hij een dubbele nationaliteit en mag hij zelf kiezen in welk land hij inkomstenbelasting betaalt.

 

Eerder al speelde dezelfde zaak bij de bekende Franse entertainer/zanger Johnny Hallyday, die nog een belastingschuld van 9 miljoen euro heeft uitstaan bij de Franse fiscus. De inmiddels bejaarde rocker Hallyday is een zoon van de Belg Leon Smet, maar heeft de Franse nationaliteit. Ondanks het feit dat zijn vader een Belg was, is zijn verzoek om Belg te tot op heden niet ingewilligd.

 

Louis Vuitton Moët Hennesy (LVMH) is het grootste retailbedrijf in luxegoederen ter wereld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.