Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld
HRVST

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Vervuilende mode-industrie

De mode-industrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld: de sector gebruikt schadelijke chemicaliën en verslindt water en grondstoffen. Bovendien belandt 50% van de afgedankte kledij in Vlaanderen gewoon op het stort, terwijl katoen perfect gerecycleerd kan worden. Dat moet beter kunnen, vindt Tom Duhoux, die met enkele partners het circulaire jeansmerk HRVST oprichtte. We hebben hem recent toegevoegd aan het al goed gestoffeerde programma van de RetailDetail Day, op donderdag 21 september in Mechelen. 

 

“Er is nog veel innovatiepotentieel in de modesector,” meent Duhoux, die het na enkele jaren als consultant bij Studio Spark tijd vond om zélf een nieuw businessmodel te bouwen. “Je ziet hier en daar wel duurzame initiatieven, maar de meeste grote modebedrijven zijn nog vooral bezig met hun bevoorradingsketen. Ik heb voor jeans gekozen omdat het een herkenbaar en tijdloos product is dat iedereen draagt. Bovendien komen bij de jeansproductie alle problemen van de mode-industrie samen, zowel qua grondstoffen als chemicaliën en arbeidsomstandigheden. Consumenten hebben echt geen idee hoe vervuilend de mode-industrie wel is. De productie van één jeansbroek vergt het waterverbruik van enkele maanden door een gemiddeld Vlaams gezin!”

 

Circulaire jeans

HRVST is de eerste jeans ooit die gemaakt wordt van 50% gerecycleerde denim, wat voorlopig technisch het hoogst haalbare percentage is. Het volledige productieproces vindt plaats in de EU – terwijl andere jeansbroeken vaak 23.000 kilometer afleggen voor ze in de winkelrekken belanden. HRVST weet waar de grondstoffen vandaan komen en kan dus volledig transparant zijn over de herkomst van de jeans. Kopers kunnen rekenen op een onderhouds- en reparatieservice. Bovendien kiest HRVST voor een slim ontwerp zodat de jeans opnieuw volledig gerecycleerd kan worden.

 

Bovenal belooft HRVST een mooi, tijdloos en stijlvol ontwerp. De eerste producten komen in december op de markt via een online voorverkoop. Later zullen ze ook in fysieke winkels beschikbaar zijn, onder andere in het pop-upproject De Nieuwe Natie in de Antwerpse Stadsfeestzaal vanaf februari 2018. “We willen absoluut ook op fysieke locaties aanwezig zijn, zodat mensen de kledingsstukken kunnen komen passen.”

 

Consumenten kunnen zelf meewerken aan dit duurzame project door hun oude jeansbroeken, -jassen, -rokken of -hemden in te leveren. HRVST voorziet inzamelpunten in verschillende steden. Ook op de RetailDetail Day voorzien we zo’n inzamelpunt: breng dus uw oude jeans mee om deel te worden van dit circulaire verhaal.

 

Nog geen ticket? Geen nood, we hebben nog enkele plaatsen voor snelle beslissers. Hier kun je je makkelijk inschrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

De Nederlander Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was tot september 2016 CFO bij het bedrijf en het voorbije jaar was hij aan de slag als chief operation & transformation officer.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Back to top