Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld | RetailDetail

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld
HRVST

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Vervuilende mode-industrie

De mode-industrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld: de sector gebruikt schadelijke chemicaliën en verslindt water en grondstoffen. Bovendien belandt 50% van de afgedankte kledij in Vlaanderen gewoon op het stort, terwijl katoen perfect gerecycleerd kan worden. Dat moet beter kunnen, vindt Tom Duhoux, die met enkele partners het circulaire jeansmerk HRVST oprichtte. We hebben hem recent toegevoegd aan het al goed gestoffeerde programma van de RetailDetail Day, op donderdag 21 september in Mechelen. 

 

“Er is nog veel innovatiepotentieel in de modesector,” meent Duhoux, die het na enkele jaren als consultant bij Studio Spark tijd vond om zélf een nieuw businessmodel te bouwen. “Je ziet hier en daar wel duurzame initiatieven, maar de meeste grote modebedrijven zijn nog vooral bezig met hun bevoorradingsketen. Ik heb voor jeans gekozen omdat het een herkenbaar en tijdloos product is dat iedereen draagt. Bovendien komen bij de jeansproductie alle problemen van de mode-industrie samen, zowel qua grondstoffen als chemicaliën en arbeidsomstandigheden. Consumenten hebben echt geen idee hoe vervuilend de mode-industrie wel is. De productie van één jeansbroek vergt het waterverbruik van enkele maanden door een gemiddeld Vlaams gezin!”

 

Circulaire jeans

HRVST is de eerste jeans ooit die gemaakt wordt van 50% gerecycleerde denim, wat voorlopig technisch het hoogst haalbare percentage is. Het volledige productieproces vindt plaats in de EU – terwijl andere jeansbroeken vaak 23.000 kilometer afleggen voor ze in de winkelrekken belanden. HRVST weet waar de grondstoffen vandaan komen en kan dus volledig transparant zijn over de herkomst van de jeans. Kopers kunnen rekenen op een onderhouds- en reparatieservice. Bovendien kiest HRVST voor een slim ontwerp zodat de jeans opnieuw volledig gerecycleerd kan worden.

 

Bovenal belooft HRVST een mooi, tijdloos en stijlvol ontwerp. De eerste producten komen in december op de markt via een online voorverkoop. Later zullen ze ook in fysieke winkels beschikbaar zijn, onder andere in het pop-upproject De Nieuwe Natie in de Antwerpse Stadsfeestzaal vanaf februari 2018. “We willen absoluut ook op fysieke locaties aanwezig zijn, zodat mensen de kledingsstukken kunnen komen passen.”

 

Consumenten kunnen zelf meewerken aan dit duurzame project door hun oude jeansbroeken, -jassen, -rokken of -hemden in te leveren. HRVST voorziet inzamelpunten in verschillende steden. Ook op de RetailDetail Day voorzien we zo’n inzamelpunt: breng dus uw oude jeans mee om deel te worden van dit circulaire verhaal.

 

Nog geen ticket? Geen nood, we hebben nog enkele plaatsen voor snelle beslissers. Hier kun je je makkelijk inschrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.