Macintosh-topman: "Dergelijke omzetdaling nooit eerder meegemaakt" | RetailDetail

Macintosh-topman: "Dergelijke omzetdaling nooit eerder meegemaakt"

Macintosh-topman: "Dergelijke omzetdaling nooit eerder meegemaakt"

Moderetailer Macintosh Retail Group stevent dit kwartaal af op een serieuze omzetdaling. "Een omzetterugval zoals ik in al mijn jaren in de non-foodretail nog niet heb meegemaakt", zegt CEO Frank De Moor (foto).

"Nauwelijks verkoop" zomerschoenen en tuinmeubilair

De omzet van Macintosh Retail Group lag tot en met 21 april 2013 een slordige 36,2 miljoen euro lager (-14%) dan over dezelfde periode een jaar eerder, zo meldt de groep in een trading update. In Fashion was er een daling met -16% tot 164,3 miljoen euro, waarbij de omzet in alle landen onder druk stond. De Nederlandse activiteiten tekenen voor ruim de helft van de daling.

 

De omzet van Living klokte 7% lager af op 57,8 miljoen euro. Daarmee doet Kwantum het in vergelijking met de rest van de woningdecoratiemarkt wel nog relatief goed.

 

"Gure economische en klimatologische omstandigheden resulteerden in een omzetterugval zoals ik in al mijn jaren in de non-food retail nog niet heb meegemaakt. Vooral de maand maart en de eerste weken van april waren dramatisch slecht door het koude weer, waardoor zomerschoenen en tuinmeubilair nauwelijks werden verkocht.", weet De Moor.

 

"Positief is dat we een deel van de omzetdaling hebben kunnen compenseren door onze procentuele marge op peil te houden en onze kosten aanzienlijk te verlagen. Voor het overige kunnen we het begin van 2013 beter snel vergeten."

 

Wel troost de CEO zich met de gedachte dat "indicaties erop duiden dat de aanmerkelijke omzetdaling in maart een generiek verschijnsel in de voor Macintosh Retail Group relevante markten was."

 

Eindelijk beter weer!

De komst van iets beter weer de voorbije dagen had alvast een positief effect op de verkoop, laat Macintosh nog weten. "We gaan er van uit dat er in de volgende weken sprake zal zijn van enige inhaalvraag. Desondanks zal het bedrijfsresultaat op halfjaarbasis naar verwachting onder dat van 2012 uitkomen", waarschuwt topman De Moor nog. De groep maakt zijn halfjaarcijfers bekend op 25 juli eerstkomende, voor beurs.

 

Macintosh wijst erop dat de tweede jaarhelft traditioneel veel belangrijker is voor de omzet dan de eerste helft, maar herhaalt toch wat de groep al eerder meldde: "2013 wordt een transitiejaar, waarin het onwaarschijnlijk is dat de marktomstandigheden zullen aantrekken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.