Macintosh-topman: "Dergelijke omzetdaling nooit eerder meegemaakt"

Macintosh-topman: "Dergelijke omzetdaling nooit eerder meegemaakt"

Moderetailer Macintosh Retail Group stevent dit kwartaal af op een serieuze omzetdaling. "Een omzetterugval zoals ik in al mijn jaren in de non-foodretail nog niet heb meegemaakt", zegt CEO Frank De Moor (foto).

"Nauwelijks verkoop" zomerschoenen en tuinmeubilair

De omzet van Macintosh Retail Group lag tot en met 21 april 2013 een slordige 36,2 miljoen euro lager (-14%) dan over dezelfde periode een jaar eerder, zo meldt de groep in een trading update. In Fashion was er een daling met -16% tot 164,3 miljoen euro, waarbij de omzet in alle landen onder druk stond. De Nederlandse activiteiten tekenen voor ruim de helft van de daling.

 

De omzet van Living klokte 7% lager af op 57,8 miljoen euro. Daarmee doet Kwantum het in vergelijking met de rest van de woningdecoratiemarkt wel nog relatief goed.

 

"Gure economische en klimatologische omstandigheden resulteerden in een omzetterugval zoals ik in al mijn jaren in de non-food retail nog niet heb meegemaakt. Vooral de maand maart en de eerste weken van april waren dramatisch slecht door het koude weer, waardoor zomerschoenen en tuinmeubilair nauwelijks werden verkocht.", weet De Moor.

 

"Positief is dat we een deel van de omzetdaling hebben kunnen compenseren door onze procentuele marge op peil te houden en onze kosten aanzienlijk te verlagen. Voor het overige kunnen we het begin van 2013 beter snel vergeten."

 

Wel troost de CEO zich met de gedachte dat "indicaties erop duiden dat de aanmerkelijke omzetdaling in maart een generiek verschijnsel in de voor Macintosh Retail Group relevante markten was."

 

Eindelijk beter weer!

De komst van iets beter weer de voorbije dagen had alvast een positief effect op de verkoop, laat Macintosh nog weten. "We gaan er van uit dat er in de volgende weken sprake zal zijn van enige inhaalvraag. Desondanks zal het bedrijfsresultaat op halfjaarbasis naar verwachting onder dat van 2012 uitkomen", waarschuwt topman De Moor nog. De groep maakt zijn halfjaarcijfers bekend op 25 juli eerstkomende, voor beurs.

 

Macintosh wijst erop dat de tweede jaarhelft traditioneel veel belangrijker is voor de omzet dan de eerste helft, maar herhaalt toch wat de groep al eerder meldde: "2013 wordt een transitiejaar, waarin het onwaarschijnlijk is dat de marktomstandigheden zullen aantrekken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top