Macintosh vraagt faillissement aan

Macintosh vraagt faillissement aan

De bewindvoerders van de Macintosh Retail Group trekken de stekker er uit. Ze zien geen toekomst meer voor de onderneming boven een reeks distributieformules en vragen het faillissement aan.

 

Kort na surseance

De beslissing om het faillissement aan te vragen, volgt snel na het bekomen van surseance van betaling. Nog maar op 22 december verleende de rechtbank van Maastricht uitstel aan de groep. Daags nadien deed de rechtbank van ’s-Hertogenbosch hetzelfde met de dochterbedrijven Hoogenbosch Retail Group BV, Dolcis BV, Manfield BV, Invito BV en PRO Sport BV.

 

De faillissementsaanvraag betreft overigens enkel het moederbedrijf boven de winkelformules Brantano Belux, DolcisFirelleIntrezaInvitoManfieldPROScapino en Steve Madden. De dochterbedrijven blijven (voorlopig) aan de slag. De formules die onder surseance werden geplaatst, maken daarop geen uitzondering.

 

“Alle winkels en handelszaken van de Macintosh-groep zijn open en de bewindvoerders onderzoeken nu, samen met de bevoegde directiecomités, alle mogelijke scenario's. Daartoe behoren een verkoop van de groep in zijn geheel of een verkoop van onderdelen van de groep. Dat alles in het belang van de werknemers, de schuldeisers en andere belanghebbenden”, stellen de bewindvoerders in een persbericht.

 

Brantano liet eerder al weten dat het op eigen kracht zeker tot eind januari voort kan met de huidige middelen. Voor deze formule werd trouwens geen bescherming tegen de schuldeisers aangevraagd bij de rechtbank.

 

Problemen sleepten al even aan

De problemen van Macintosh dateerden niet van gisteren. In 2013 boekte de groep een verlies van 12,1 miljoen euro. In 2014 kwam daar 101,6 miljoen euro bij, en ook in de eerste helft van dit jaar werden rode cijfers geschreven.

 

Het verlies werd weliswaar teruggedrongen tot 4,4 miljoen euro, maar dat was deels het gevolg van een eenmalige bate van 16 miljoen euro op de verkoop van Nea International. De schoenenketens uit de groep leden immers sterk onder de opkomst van de e-commerce.

 

Een poging om in extremis een overnemer voor de holding te vinden, draaide op niets uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top