Macintosh vraagt faillissement aan

Macintosh vraagt faillissement aan

De bewindvoerders van de Macintosh Retail Group trekken de stekker er uit. Ze zien geen toekomst meer voor de onderneming boven een reeks distributieformules en vragen het faillissement aan.

 

Kort na surseance

De beslissing om het faillissement aan te vragen, volgt snel na het bekomen van surseance van betaling. Nog maar op 22 december verleende de rechtbank van Maastricht uitstel aan de groep. Daags nadien deed de rechtbank van ’s-Hertogenbosch hetzelfde met de dochterbedrijven Hoogenbosch Retail Group BV, Dolcis BV, Manfield BV, Invito BV en PRO Sport BV.

 

De faillissementsaanvraag betreft overigens enkel het moederbedrijf boven de winkelformules Brantano Belux, DolcisFirelleIntrezaInvitoManfieldPROScapino en Steve Madden. De dochterbedrijven blijven (voorlopig) aan de slag. De formules die onder surseance werden geplaatst, maken daarop geen uitzondering.

 

“Alle winkels en handelszaken van de Macintosh-groep zijn open en de bewindvoerders onderzoeken nu, samen met de bevoegde directiecomités, alle mogelijke scenario's. Daartoe behoren een verkoop van de groep in zijn geheel of een verkoop van onderdelen van de groep. Dat alles in het belang van de werknemers, de schuldeisers en andere belanghebbenden”, stellen de bewindvoerders in een persbericht.

 

Brantano liet eerder al weten dat het op eigen kracht zeker tot eind januari voort kan met de huidige middelen. Voor deze formule werd trouwens geen bescherming tegen de schuldeisers aangevraagd bij de rechtbank.

 

Problemen sleepten al even aan

De problemen van Macintosh dateerden niet van gisteren. In 2013 boekte de groep een verlies van 12,1 miljoen euro. In 2014 kwam daar 101,6 miljoen euro bij, en ook in de eerste helft van dit jaar werden rode cijfers geschreven.

 

Het verlies werd weliswaar teruggedrongen tot 4,4 miljoen euro, maar dat was deels het gevolg van een eenmalige bate van 16 miljoen euro op de verkoop van Nea International. De schoenenketens uit de groep leden immers sterk onder de opkomst van de e-commerce.

 

Een poging om in extremis een overnemer voor de holding te vinden, draaide op niets uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top