Management buy-out bij Schoenenreus

Management buy-out bij Schoenenreus

Discountketen Schoenenreus is op 26 maart veranderd van eigenaar. Holdingmaatschappij ERSC (European Retail Shoe Company) heeft zijn aandelen verkocht aan CEO René de Lege, bestuursleden Paul Schouwenaar en Eric Companjen en investeerdersgroep Synergia Capital Fund. Het nieuwe managementteam past meteen de strategie van de keten aan.

Trio van retailveteranen

In 2007 werd het familiebedrijf Schoenenreus overgenomen door ERSC en sinds december 2008 is René de Lege verantwoordelijk voor de organisatie. Vorige week kocht hij de eigenaars uit, samen met leden van de raad van bestuur Paul Schouwenaar en Eric Companjen (Comnaar Investments). Het trio krijgt steun van Synergia Capital Fund, in ruil voor aandelen.

 

De overnemers zijn bekende namen in de Nederlandse retailwereld. Paul Schouwenaar heeft eerder aan het hoofd gestaan van Zeeman en voerde managementfuncties uit bij V&D en Macintosh. Eric Companjen was onder meer betrokken bij de verkoop van Bakker Bart en prijkt in de Quote 500 van rijkste Nederlanders.

 

Schouwenaar vervoegt het managementteam als verantwoordelijke voor Inkoop, Positionering en Marketing & Communicatie, terwijl Eric Companjen zich zal richten op personeelszaken en onroerend goed. De Lege (ook ex-Macintosh) blijft algemeen directeur van de retailketen, terwijl Harrie Vercammen financieel directeur wordt.

 

Opgefriste strategie

De verkoop brengt ook een aantal belangrijke strategische veranderingen met zich mee. “Nu het voortbestaan van Schoenenreus is gegarandeerd, richten we ons op het ontwikkelen van een eigentijdse toekomstvisie waarbij de klant centraal staat,” zegt topman René de Lege in een persbericht. Daarbij wordt het hele assortiment onder handen genomen: de modekleding die een tweetal jaar geleden aan het gamma is toegevoegd, wordt geschrapt. Daarentegen komt in alle filialen sportkleding en meer sportschoenen, zowel van A-merken als private label.


Intussen zijn al negen winkels naar het nieuwe concept omgebouwd, en nog meer volgen dit jaar. Ook wordt het hoofdkwartier in Uden aangepakt: er is geïnvesteerd in een nieuw automatiseringssysteem en de kantoren krijgen een “moderne uitstraling met frisse kleuren”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top