Management buy-out bij Schoenenreus | RetailDetail

Management buy-out bij Schoenenreus

Management buy-out bij Schoenenreus

Discountketen Schoenenreus is op 26 maart veranderd van eigenaar. Holdingmaatschappij ERSC (European Retail Shoe Company) heeft zijn aandelen verkocht aan CEO René de Lege, bestuursleden Paul Schouwenaar en Eric Companjen en investeerdersgroep Synergia Capital Fund. Het nieuwe managementteam past meteen de strategie van de keten aan.

Trio van retailveteranen

In 2007 werd het familiebedrijf Schoenenreus overgenomen door ERSC en sinds december 2008 is René de Lege verantwoordelijk voor de organisatie. Vorige week kocht hij de eigenaars uit, samen met leden van de raad van bestuur Paul Schouwenaar en Eric Companjen (Comnaar Investments). Het trio krijgt steun van Synergia Capital Fund, in ruil voor aandelen.

 

De overnemers zijn bekende namen in de Nederlandse retailwereld. Paul Schouwenaar heeft eerder aan het hoofd gestaan van Zeeman en voerde managementfuncties uit bij V&D en Macintosh. Eric Companjen was onder meer betrokken bij de verkoop van Bakker Bart en prijkt in de Quote 500 van rijkste Nederlanders.

 

Schouwenaar vervoegt het managementteam als verantwoordelijke voor Inkoop, Positionering en Marketing & Communicatie, terwijl Eric Companjen zich zal richten op personeelszaken en onroerend goed. De Lege (ook ex-Macintosh) blijft algemeen directeur van de retailketen, terwijl Harrie Vercammen financieel directeur wordt.

 

Opgefriste strategie

De verkoop brengt ook een aantal belangrijke strategische veranderingen met zich mee. “Nu het voortbestaan van Schoenenreus is gegarandeerd, richten we ons op het ontwikkelen van een eigentijdse toekomstvisie waarbij de klant centraal staat,” zegt topman René de Lege in een persbericht. Daarbij wordt het hele assortiment onder handen genomen: de modekleding die een tweetal jaar geleden aan het gamma is toegevoegd, wordt geschrapt. Daarentegen komt in alle filialen sportkleding en meer sportschoenen, zowel van A-merken als private label.


Intussen zijn al negen winkels naar het nieuwe concept omgebouwd, en nog meer volgen dit jaar. Ook wordt het hoofdkwartier in Uden aangepakt: er is geïnvesteerd in een nieuw automatiseringssysteem en de kantoren krijgen een “moderne uitstraling met frisse kleuren”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.