Management buy-out bij Schoenenreus

Management buy-out bij Schoenenreus

Discountketen Schoenenreus is op 26 maart veranderd van eigenaar. Holdingmaatschappij ERSC (European Retail Shoe Company) heeft zijn aandelen verkocht aan CEO René de Lege, bestuursleden Paul Schouwenaar en Eric Companjen en investeerdersgroep Synergia Capital Fund. Het nieuwe managementteam past meteen de strategie van de keten aan.

Trio van retailveteranen

In 2007 werd het familiebedrijf Schoenenreus overgenomen door ERSC en sinds december 2008 is René de Lege verantwoordelijk voor de organisatie. Vorige week kocht hij de eigenaars uit, samen met leden van de raad van bestuur Paul Schouwenaar en Eric Companjen (Comnaar Investments). Het trio krijgt steun van Synergia Capital Fund, in ruil voor aandelen.

 

De overnemers zijn bekende namen in de Nederlandse retailwereld. Paul Schouwenaar heeft eerder aan het hoofd gestaan van Zeeman en voerde managementfuncties uit bij V&D en Macintosh. Eric Companjen was onder meer betrokken bij de verkoop van Bakker Bart en prijkt in de Quote 500 van rijkste Nederlanders.

 

Schouwenaar vervoegt het managementteam als verantwoordelijke voor Inkoop, Positionering en Marketing & Communicatie, terwijl Eric Companjen zich zal richten op personeelszaken en onroerend goed. De Lege (ook ex-Macintosh) blijft algemeen directeur van de retailketen, terwijl Harrie Vercammen financieel directeur wordt.

 

Opgefriste strategie

De verkoop brengt ook een aantal belangrijke strategische veranderingen met zich mee. “Nu het voortbestaan van Schoenenreus is gegarandeerd, richten we ons op het ontwikkelen van een eigentijdse toekomstvisie waarbij de klant centraal staat,” zegt topman René de Lege in een persbericht. Daarbij wordt het hele assortiment onder handen genomen: de modekleding die een tweetal jaar geleden aan het gamma is toegevoegd, wordt geschrapt. Daarentegen komt in alle filialen sportkleding en meer sportschoenen, zowel van A-merken als private label.


Intussen zijn al negen winkels naar het nieuwe concept omgebouwd, en nog meer volgen dit jaar. Ook wordt het hoofdkwartier in Uden aangepakt: er is geïnvesteerd in een nieuw automatiseringssysteem en de kantoren krijgen een “moderne uitstraling met frisse kleuren”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top