RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mayerline innoveert met interactieve digitale catwalk

icon
Mode24 augustus, 2020

In deze moeilijke coronatijden pakt Mayerline uit met een Belgische primeur: klanten kunnen thuis kennismaken met de herfst-wintercollectie via een interactieve, digitale modeshow, en met één klik shoppen vanop de virtuele catwalk.

 

Levende etalage

Onder druk ontstaan soms de beste ideeën, getuigt marketingmanager Katrien De Cannière van Mayerline: “De zeer drastische beslissing om alle winkels te sluiten in het voorjaar confronteerde ons met de vraag hoe we onze collecties, waar we apetrots op zijn, op de best mogelijke en inspirerende manier aan onze eindklant kunnen tonen zonder echt contact? Mode is immers ontzettend tactiel, je wil die stoffen kunnen zien en voelen…” De retailer, die al langer aan het experimenteren was met videomarketing en ‘social commerce’, ging op zoek naar mogelijkheden om van wat normaal marketing- en communicatietools zijn, ook een verkoopkanaal te maken.

 

Het resultaat: een zeven minuten durende livestreamvideo met een interactieve component. Kijkers zien welke stukken het model draagt, kunnen favoriete stuks uitkiezen, delen, toevoegen aan een wenslijstje, meteen kopen vanop de catwalk of een afspraak boeken in een Mayerline-winkel om de kledij te passen. Het is de allereerste straight-from-catwalk-shop in België. Heel wat anders dan een gewone webshop: “In een webwinkel zie je enkel foto’s en beschrijvingen, bezoekers klikken van product naar product. Deze digitale catwalk is echt een ‘levende etalage’, die mensen inspireert en die ons aanbod tastbaar maakt.”

 

Intuïtief

Mayerline wil met dit initiatief onder andere de merkbeleving versterken: “Het is uiteindelijk een zeven minuten lange tv-commercial waarin we onze collectie op een zeer inspirerende en tastbare manier naar de klanten brengen.” Ook wil het merk de banden met de klanten aanhalen via alle kanalen: “We geloven niet in ‘single channel’: een klant heeft op elk moment van de dag andere koop- en inspiratiebehoeftes. Vertrekkend van een digitale kijkervaring kunnen we trafiek naar de winkels organiseren. Anderzijds kunnen we mensen die nu misschien liever niet naar de winkel komen, toch zo dicht mogelijk bij de collectie brengen op een digitale manier. Zie het als een natuurlijk overvloeien van inspiratie naar winkelcontact en naar kopen.”

 

Het was best een uitdaging om de interactie zo intuïtief mogelijk te houden. “Want in eerste instantie kijk je naar een inspirerend filmpje, dan ga je niet zitten zoeken waar elk knopje voor dient. We gebruiken de hartjes en de duimpjes die de mensen kennen van Facebook en Instagram, het werkt heel intuïtief. En zodra je interageert, stopt de video heel even, zodat je niets hoeft te missen van de presentatie.”

 

Aanjager van innovatie

Een andere uitdaging was, om een tastbaar product vol details op de beste manier weer te geven in een tweedimensionaal medium. Ook daarin is Mayerline geslaagd, bleek uit de enthousiaste reacties van de eigen medewerkers, die de digitale modeshow als eersten te zien kregen. Intussen hebben de geregistreerde vip-klanten van de retailer de kans gekregen om de livestream te beleven. Vanaf september kan ook het grote publiek de virtuele catwalk ontdekken.

 

Aangezien Mayerline zich richt tot een eerder matuur publiek, kan je je afvragen of de klanten wel voldoende ‘digital savvy’ zijn, maar dat blijkt erg mee te vallen: “We zien dat onze klanten op dat vlak ontzettend goed mee zijn. Misschien hadden we dat wat onderschat. We voorzien ook de nodige begeleiding. Wij kunnen dat, omdat we geen al te grote speler zijn: wij hebben veel aandacht voor de persoonlijke, menselijke factor, onder andere via telefoon en chat.”

 

Uiteindelijk bleek de coronacrisis dus een aanjager van innovatie. Het ging zelfs erg snel: in anderhalve maand kreeg het project vorm. “Als je in een periode van lockdown quasi geen omzet kan draaien doordat alle winkels verplicht gesloten zijn, dan kan je alleen maar winnen bij de lancering van zo’n pilootproject.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN