Mode- en designcentrum MAD Brussels moet Dansaertstraat nieuw leven inblazen | RetailDetail

Mode- en designcentrum MAD Brussels moet Dansaertstraat nieuw leven inblazen

Mode- en designcentrum MAD Brussels moet Dansaertstraat nieuw leven inblazen
Facebook

Binnenkort opent in de Dansaertstraat in Brussel het mode- en designcentrum MAD. Heel wat zelfstandige uitbaters van modewinkels hopen dat het centrum het hippe imago van de straat opnieuw een boost kan geven.

Ontwerpers trekken weg

De Dansaertstraat was immers lange tijd de ‘place to be’ voor hippe ontwerpers en onafhankelijke modewinkels: op een bepaald moment hadden maar liefst twintig Belgische ontwerpers er een eigen winkel. De laatste jaren is dat aantal echter sterk gedaald en ook een aantal grotere ketens besloten de Dansaertstraat achter zich te laten. Andere ketens, die wel interesse hebben in een nieuw filiaal in de straat, zijn dan weer niet even graag gezien.

 

Zo wil het Zweedse COS, onderdeel van de H&M Group, al een tijdje een winkel openen in de straat, maar dat stuit op heel wat protest van de lokale handelaars. Zij vrezen dat de komst van de modeketen de huurprijzen de hoogte in zal jagen en dat de Dansaertstraat zo een kleine versie van de Nieuwstraat zal worden.

 

“Nieuwe stroom bezoekers”

Daarom wordt nu de hoop gevestigd op de komst van MAD Brussels, dat de straat weer hip moet maken en opnieuw jonge ontwerpers moet aantrekken. “Het gebouw is magnifiek en de expo’s en workshops die er zullen plaatsvinden, zullen zeker een nieuwe stroom bezoekers en creatievelingen naar de buurt loodsen”, klinkt het bij de handelaars.

 

Toch klinken er niet enkel positieve geluiden. De handelaars zijn verrast dat het centrum zo groot is geworden en zo’n groot budget heeft gekregen. Volgens hen is er ook te weinig geluisterd naar de sector. Het uiteindelijke effect van het centrum zal vanaf 20 april te zien zijn, wanneer het de deuren opent met onder andere de expo Occupation: Designer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.