Modehandelaars hebben prima lente achter de rug | RetailDetail

Modehandelaars hebben prima lente achter de rug

Modehandelaars hebben prima lente achter de rug

Aan de vooravond van de zomersolden, die op 1 juli officieel van start gaan, pakken de twee grootste zelfstandigenorganisaties van ons land, Unizo en NSZ, traditioneel uit met een bevraging van modeboetieks, kledingzaken en schoenwinkels. Via de bij haar aangesloten Mode Unie ondervroeg Unizo 787 zelfstandige modewinkeliers, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen klopte aan bij 503 boetieks en schoenenwinkels.

Voor het eerst in drie jaar weer groei

Bijna de helft van de ondervraagden (46%) deed tijdens het voorbije seizoen betere zaken dan vorig jaar en 28% zag een status-quo, aldus Unizo. Gemiddeld was de verkoop het voorbije zomerseizoen 2,8% beter dan tijdens de zomer van 2010. Het beste resultaat in drie jaar.


Hoewel de boetieks en schoenenwinkels dankzij het aangename lenteweer in maart, april en mei goed verkochten, viel de maand juni - op de braderijen na - in het water. Gemiddeld verkochten de modehandelaars de afgelopen maanden 4,2% meer, zo becijferde het NSZ.

Nog goed gevulde stocks voor start solden

Ondanks de meerverkoop blijven de stocks van de meeste winkels goed gevuld: 59% van de door het NSZ ondervraagde handelaars heeft nog evenveel artikelen in voorraad als in 2010; 14% heeft zelfs nog méér in de rekken liggen dan vorig jaar. Na de economische crisis durfden modehandelaars dit jaar weer meer inslaan, klinkt het. De consument mag dan ook meteen kortingen tussen de 20 en 50% verwachten.


Mode Unie voorspelt voor de eerste soldenweek een gemiddelde korting van 30% voor kwaliteitsvolle modecollecties.

Verwachtingen zomersolden niet al te hoog gespannen

Toch zijn de vooruitzichten van de modewinkeliers ten aanzien van de koopjes al bij al gematigd, stelt Unizo. Slechts 17% verwacht méér te verkopen tijdens de solden, terwijl 19% vreest minder omzet te realiseren deze zomer. Gemiddeld wordt een daling van 0,1% verwacht vergeleken met de zomerkoopjes van 2010, een status-quo.


NSZ klinkt iets positiever: de verwachtingen van de ondervraagde handelaars zitten op hetzelfde niveau als vorig jaar. Toen noteerde de eindbalans van de zomersolden +1,5%. Zowat 47% van de handelaars verwacht tijdens deze soldenperiode evenveel te verkopen als vorig jaar, 29% gaat uit van een meerverkoop en 24% vreest minder te zullen verkopen.


De hele sector gaat in elk geval uit van een eerste drukke soldendag. Een vrijdag staat doorgaans garant voor een turbostart omdat veel mensen die 4/5de werken dan thuis zijn en omdat mensen sneller een dagje vrij nemen. Ook de dag erna, zaterdag, wordt het ongetwijfeld over de koppen lopen.

Al “fluistersolden” bij 1 op 5 handelaars

19% van de ondervraagde winkeliers geeft toe fluistersolden te organiseren tijdens de sperperiode voorafgaand aan de solden. Ze gunnen klanten dus al een korting zonder die echter te afficheren of publiekelijk te suggereren. “Dat is niet bij wet verboden. Toch doet 80% van de winkeliers dat niet, naar eigen zeggen om alle klanten op gelijke voet te behandelen en uit respect voor de geest van de wet”, aldus nog Unizo en Mode Unie.


Aan de vooravond van de zomersolden, die op 1 juli officieel van start gaan, pakken de twee grootste zelfstandigenorganisaties van ons land, Unizo en NSZ, traditioneel uit met een bevraging van modeboetieks, kledingzaken en schoenwinkels. Via de bij haar aangesloten Mode Unie ondervroeg Unizo 787 zelfstandige modewinkeliers, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen klopte aan bij 503 boetieks en schoenenwinkels.

Voor het eerst in drie jaar weer groei

Bijna de helft van de ondervraagden (46%) deed tijdens het voorbije seizoen betere zaken dan vorig jaar en 28% zag een status-quo, aldus Unizo. Gemiddeld was de verkoop het voorbije zomerseizoen 2,8% beter dan tijdens de zomer van 2010. Het beste resultaat in drie jaar.


Hoewel de boetieks en schoenenwinkels dankzij het aangename lenteweer in maart, april en mei goed verkochten, viel de maand juni - op de braderijen na - in het water. Gemiddeld verkochten de modehandelaars de afgelopen maanden 4,2% meer, zo becijferde het NSZ.

Nog goed gevulde stocks voor start solden

Ondanks de meerverkoop blijven de stocks van de meeste winkels goed gevuld: 59% van de door het NSZ ondervraagde handelaars heeft nog evenveel artikelen in voorraad als in 2010; 14% heeft zelfs nog méér in de rekken liggen dan vorig jaar. Na de economische crisis durfden modehandelaars dit jaar weer meer inslaan, klinkt het. De consument mag dan ook meteen kortingen tussen de 20 en 50% verwachten.


Mode Unie voorspelt voor de eerste soldenweek een gemiddelde korting van 30% voor kwaliteitsvolle modecollecties.

Verwachtingen zomersolden niet al te hoog gespannen

Toch zijn de vooruitzichten van de modewinkeliers ten aanzien van de koopjes al bij al gematigd, stelt Unizo. Slechts 17% verwacht méér te verkopen tijdens de solden, terwijl 19% vreest minder omzet te realiseren deze zomer. Gemiddeld wordt een daling van 0,1% verwacht vergeleken met de zomerkoopjes van 2010, een status-quo.


NSZ klinkt iets positiever: de verwachtingen van de ondervraagde handelaars zitten op hetzelfde niveau als vorig jaar. Toen noteerde de eindbalans van de zomersolden +1,5%. Zowat 47% van de handelaars verwacht tijdens deze soldenperiode evenveel te verkopen als vorig jaar, 29% gaat uit van een meerverkoop en 24% vreest minder te zullen verkopen.


De hele sector gaat in elk geval uit van een eerste drukke soldendag. Een vrijdag staat doorgaans garant voor een turbostart omdat veel mensen die 4/5de werken dan thuis zijn en omdat mensen sneller een dagje vrij nemen. Ook de dag erna, zaterdag, wordt het ongetwijfeld over de koppen lopen.

Al “fluistersolden” bij 1 op 5 handelaars

19% van de ondervraagde winkeliers geeft toe fluistersolden te organiseren tijdens de sperperiode voorafgaand aan de solden. Ze gunnen klanten dus al een korting zonder die echter te afficheren of publiekelijk te suggereren. “Dat is niet bij wet verboden. Toch doet 80% van de winkeliers dat niet, naar eigen zeggen om alle klanten op gelijke voet te behandelen en uit respect voor de geest van de wet”, aldus nog Unizo en Mode Unie.


Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.