Modehandelaars hebben prima lente achter de rug

Modehandelaars hebben prima lente achter de rug

Aan de vooravond van de zomersolden, die op 1 juli officieel van start gaan, pakken de twee grootste zelfstandigenorganisaties van ons land, Unizo en NSZ, traditioneel uit met een bevraging van modeboetieks, kledingzaken en schoenwinkels. Via de bij haar aangesloten Mode Unie ondervroeg Unizo 787 zelfstandige modewinkeliers, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen klopte aan bij 503 boetieks en schoenenwinkels.

Voor het eerst in drie jaar weer groei

Bijna de helft van de ondervraagden (46%) deed tijdens het voorbije seizoen betere zaken dan vorig jaar en 28% zag een status-quo, aldus Unizo. Gemiddeld was de verkoop het voorbije zomerseizoen 2,8% beter dan tijdens de zomer van 2010. Het beste resultaat in drie jaar.


Hoewel de boetieks en schoenenwinkels dankzij het aangename lenteweer in maart, april en mei goed verkochten, viel de maand juni - op de braderijen na - in het water. Gemiddeld verkochten de modehandelaars de afgelopen maanden 4,2% meer, zo becijferde het NSZ.

Nog goed gevulde stocks voor start solden

Ondanks de meerverkoop blijven de stocks van de meeste winkels goed gevuld: 59% van de door het NSZ ondervraagde handelaars heeft nog evenveel artikelen in voorraad als in 2010; 14% heeft zelfs nog méér in de rekken liggen dan vorig jaar. Na de economische crisis durfden modehandelaars dit jaar weer meer inslaan, klinkt het. De consument mag dan ook meteen kortingen tussen de 20 en 50% verwachten.


Mode Unie voorspelt voor de eerste soldenweek een gemiddelde korting van 30% voor kwaliteitsvolle modecollecties.

Verwachtingen zomersolden niet al te hoog gespannen

Toch zijn de vooruitzichten van de modewinkeliers ten aanzien van de koopjes al bij al gematigd, stelt Unizo. Slechts 17% verwacht méér te verkopen tijdens de solden, terwijl 19% vreest minder omzet te realiseren deze zomer. Gemiddeld wordt een daling van 0,1% verwacht vergeleken met de zomerkoopjes van 2010, een status-quo.


NSZ klinkt iets positiever: de verwachtingen van de ondervraagde handelaars zitten op hetzelfde niveau als vorig jaar. Toen noteerde de eindbalans van de zomersolden +1,5%. Zowat 47% van de handelaars verwacht tijdens deze soldenperiode evenveel te verkopen als vorig jaar, 29% gaat uit van een meerverkoop en 24% vreest minder te zullen verkopen.


De hele sector gaat in elk geval uit van een eerste drukke soldendag. Een vrijdag staat doorgaans garant voor een turbostart omdat veel mensen die 4/5de werken dan thuis zijn en omdat mensen sneller een dagje vrij nemen. Ook de dag erna, zaterdag, wordt het ongetwijfeld over de koppen lopen.

Al “fluistersolden” bij 1 op 5 handelaars

19% van de ondervraagde winkeliers geeft toe fluistersolden te organiseren tijdens de sperperiode voorafgaand aan de solden. Ze gunnen klanten dus al een korting zonder die echter te afficheren of publiekelijk te suggereren. “Dat is niet bij wet verboden. Toch doet 80% van de winkeliers dat niet, naar eigen zeggen om alle klanten op gelijke voet te behandelen en uit respect voor de geest van de wet”, aldus nog Unizo en Mode Unie.


Aan de vooravond van de zomersolden, die op 1 juli officieel van start gaan, pakken de twee grootste zelfstandigenorganisaties van ons land, Unizo en NSZ, traditioneel uit met een bevraging van modeboetieks, kledingzaken en schoenwinkels. Via de bij haar aangesloten Mode Unie ondervroeg Unizo 787 zelfstandige modewinkeliers, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen klopte aan bij 503 boetieks en schoenenwinkels.

Voor het eerst in drie jaar weer groei

Bijna de helft van de ondervraagden (46%) deed tijdens het voorbije seizoen betere zaken dan vorig jaar en 28% zag een status-quo, aldus Unizo. Gemiddeld was de verkoop het voorbije zomerseizoen 2,8% beter dan tijdens de zomer van 2010. Het beste resultaat in drie jaar.


Hoewel de boetieks en schoenenwinkels dankzij het aangename lenteweer in maart, april en mei goed verkochten, viel de maand juni - op de braderijen na - in het water. Gemiddeld verkochten de modehandelaars de afgelopen maanden 4,2% meer, zo becijferde het NSZ.

Nog goed gevulde stocks voor start solden

Ondanks de meerverkoop blijven de stocks van de meeste winkels goed gevuld: 59% van de door het NSZ ondervraagde handelaars heeft nog evenveel artikelen in voorraad als in 2010; 14% heeft zelfs nog méér in de rekken liggen dan vorig jaar. Na de economische crisis durfden modehandelaars dit jaar weer meer inslaan, klinkt het. De consument mag dan ook meteen kortingen tussen de 20 en 50% verwachten.


Mode Unie voorspelt voor de eerste soldenweek een gemiddelde korting van 30% voor kwaliteitsvolle modecollecties.

Verwachtingen zomersolden niet al te hoog gespannen

Toch zijn de vooruitzichten van de modewinkeliers ten aanzien van de koopjes al bij al gematigd, stelt Unizo. Slechts 17% verwacht méér te verkopen tijdens de solden, terwijl 19% vreest minder omzet te realiseren deze zomer. Gemiddeld wordt een daling van 0,1% verwacht vergeleken met de zomerkoopjes van 2010, een status-quo.


NSZ klinkt iets positiever: de verwachtingen van de ondervraagde handelaars zitten op hetzelfde niveau als vorig jaar. Toen noteerde de eindbalans van de zomersolden +1,5%. Zowat 47% van de handelaars verwacht tijdens deze soldenperiode evenveel te verkopen als vorig jaar, 29% gaat uit van een meerverkoop en 24% vreest minder te zullen verkopen.


De hele sector gaat in elk geval uit van een eerste drukke soldendag. Een vrijdag staat doorgaans garant voor een turbostart omdat veel mensen die 4/5de werken dan thuis zijn en omdat mensen sneller een dagje vrij nemen. Ook de dag erna, zaterdag, wordt het ongetwijfeld over de koppen lopen.

Al “fluistersolden” bij 1 op 5 handelaars

19% van de ondervraagde winkeliers geeft toe fluistersolden te organiseren tijdens de sperperiode voorafgaand aan de solden. Ze gunnen klanten dus al een korting zonder die echter te afficheren of publiekelijk te suggereren. “Dat is niet bij wet verboden. Toch doet 80% van de winkeliers dat niet, naar eigen zeggen om alle klanten op gelijke voet te behandelen en uit respect voor de geest van de wet”, aldus nog Unizo en Mode Unie.


Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top