RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Modehandelaars hebben prima lente achter de rug

icon
Mode29 juni, 2011

Aan de vooravond van de zomersolden, die op 1 juli officieel van start gaan, pakken de twee grootste zelfstandigenorganisaties van ons land, Unizo en NSZ, traditioneel uit met een bevraging van modeboetieks, kledingzaken en schoenwinkels. Via de bij haar aangesloten Mode Unie ondervroeg Unizo 787 zelfstandige modewinkeliers, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen klopte aan bij 503 boetieks en schoenenwinkels.

Voor het eerst in drie jaar weer groei

Bijna de helft van de ondervraagden (46%) deed tijdens het voorbije seizoen betere zaken dan vorig jaar en 28% zag een status-quo, aldus Unizo. Gemiddeld was de verkoop het voorbije zomerseizoen 2,8% beter dan tijdens de zomer van 2010. Het beste resultaat in drie jaar.

Hoewel de boetieks en schoenenwinkels dankzij het aangename lenteweer in maart, april en mei goed verkochten, viel de maand juni – op de braderijen na – in het water. Gemiddeld verkochten de modehandelaars de afgelopen maanden 4,2% meer, zo becijferde het NSZ.

Nog goed gevulde stocks voor start solden

Ondanks de meerverkoop blijven de stocks van de meeste winkels goed gevuld: 59% van de door het NSZ ondervraagde handelaars heeft nog evenveel artikelen in voorraad als in 2010; 14% heeft zelfs nog méér in de rekken liggen dan vorig jaar. Na de economische crisis durfden modehandelaars dit jaar weer meer inslaan, klinkt het. De consument mag dan ook meteen kortingen tussen de 20 en 50% verwachten.

Mode Unie voorspelt voor de eerste soldenweek een gemiddelde korting van 30% voor kwaliteitsvolle modecollecties.

Verwachtingen zomersolden niet al te hoog gespannen

Toch zijn de vooruitzichten van de modewinkeliers ten aanzien van de koopjes al bij al gematigd, stelt Unizo. Slechts 17% verwacht méér te verkopen tijdens de solden, terwijl 19% vreest minder omzet te realiseren deze zomer. Gemiddeld wordt een daling van 0,1% verwacht vergeleken met de zomerkoopjes van 2010, een status-quo.

NSZ klinkt iets positiever: de verwachtingen van de ondervraagde handelaars zitten op hetzelfde niveau als vorig jaar. Toen noteerde de eindbalans van de zomersolden +1,5%. Zowat 47% van de handelaars verwacht tijdens deze soldenperiode evenveel te verkopen als vorig jaar, 29% gaat uit van een meerverkoop en 24% vreest minder te zullen verkopen.

De hele sector gaat in elk geval uit van een eerste drukke soldendag. Een vrijdag staat doorgaans garant voor een turbostart omdat veel mensen die 4/5de werken dan thuis zijn en omdat mensen sneller een dagje vrij nemen. Ook de dag erna, zaterdag, wordt het ongetwijfeld over de koppen lopen.

Al “fluistersolden” bij 1 op 5 handelaars

19% van de ondervraagde winkeliers geeft toe fluistersolden te organiseren tijdens de sperperiode voorafgaand aan de solden. Ze gunnen klanten dus al een korting zonder die echter te afficheren of publiekelijk te suggereren. “Dat is niet bij wet verboden. Toch doet 80% van de winkeliers dat niet, naar eigen zeggen om alle klanten op gelijke voet te behandelen en uit respect voor de geest van de wet”, aldus nog Unizo en Mode Unie.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN