Modeketens houden beter stand dan boetieks

Modeketens houden beter stand dan boetieks

Net als de zelfstandige kledingboetieks voelen ook de ketens de nefaste invloed van het warme weer op de verkoop. Maar al bij al hielden ze beter stand dan de kleinhandel, zo leert een rondvraag van zakenkrant De Tijd.

Status-quo tot lichte groei

Terwijl de zelfstandige modeboetieks steen en been klagen - volgens NSZ en Mode Unie hangt nog meer dan 40% van de wintercollectie in de rekken (normaal is dat 20 tot 30%) en daalde de omzet de voorbije maanden met circa 6% - lijken de grotere ketens minder last te hebben van het veel te warme weer voor de tijd van het jaar.

 

"We hebben een stabiel najaar beleefd. Er was een zeer lichte groei", zegt Bart Claes van JBC in de zakenkrant. "De verkoop zit op schema", wat betekent dat 65 tot 70% van de collectie verkocht zal zijn voor de solden. Al is 2015 zeker geen topjaar: "In de afgelopen jaren tekenden we forse groei op. Nu zijn we stabiel. Nieuwe spelers, zoals de goedkope keten Primark, zetten druk op de markt."

 

"Bij de kledinggroep FNG (Claudia Sträter, CKS, Fred & Ginger) staan de cijfers op plus", zegt CEO Dieter Penninckx. "De voor ons minder belangrijke maand november was minder, maar we hebben er een goede, belangrijke maand december op zitten. We zijn voorzichtig geweest met kleding te bestellen. Toen we zagen dat jassen minder verkochten, hebben we er geen meer bijbesteld."

 

Schoenen Torfs zag de voorbije twee maanden geen groei: "We hebben zo'n 50 tot 60% van onze collectie verkocht. Normaal moet dat 62 tot 63% zijn", zegt CEO Wouter Torfs. Toch zal de schoenenketen het jaar met groeicijfers afsluiten: "Met onze webshop en nieuwe winkels erbij denken we dit jaar met 5 à 6% te groeien. De zomer begon vroeg en dat heeft ons deugd gedaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top