Modeketens houden beter stand dan boetieks | RetailDetail

Modeketens houden beter stand dan boetieks

Modeketens houden beter stand dan boetieks

Net als de zelfstandige kledingboetieks voelen ook de ketens de nefaste invloed van het warme weer op de verkoop. Maar al bij al hielden ze beter stand dan de kleinhandel, zo leert een rondvraag van zakenkrant De Tijd.

Status-quo tot lichte groei

Terwijl de zelfstandige modeboetieks steen en been klagen - volgens NSZ en Mode Unie hangt nog meer dan 40% van de wintercollectie in de rekken (normaal is dat 20 tot 30%) en daalde de omzet de voorbije maanden met circa 6% - lijken de grotere ketens minder last te hebben van het veel te warme weer voor de tijd van het jaar.

 

"We hebben een stabiel najaar beleefd. Er was een zeer lichte groei", zegt Bart Claes van JBC in de zakenkrant. "De verkoop zit op schema", wat betekent dat 65 tot 70% van de collectie verkocht zal zijn voor de solden. Al is 2015 zeker geen topjaar: "In de afgelopen jaren tekenden we forse groei op. Nu zijn we stabiel. Nieuwe spelers, zoals de goedkope keten Primark, zetten druk op de markt."

 

"Bij de kledinggroep FNG (Claudia Sträter, CKS, Fred & Ginger) staan de cijfers op plus", zegt CEO Dieter Penninckx. "De voor ons minder belangrijke maand november was minder, maar we hebben er een goede, belangrijke maand december op zitten. We zijn voorzichtig geweest met kleding te bestellen. Toen we zagen dat jassen minder verkochten, hebben we er geen meer bijbesteld."

 

Schoenen Torfs zag de voorbije twee maanden geen groei: "We hebben zo'n 50 tot 60% van onze collectie verkocht. Normaal moet dat 62 tot 63% zijn", zegt CEO Wouter Torfs. Toch zal de schoenenketen het jaar met groeicijfers afsluiten: "Met onze webshop en nieuwe winkels erbij denken we dit jaar met 5 à 6% te groeien. De zomer begon vroeg en dat heeft ons deugd gedaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.