Modeontwerpster Kaat Tilley (52) overleden

Modeontwerpster Kaat Tilley (52) overleden

De Belgische modeontwerpster Kaat Tilley, bekend om haar dromerige, romantische sprookjeskledij, is op 52-jarige leeftijd overleden aan een virale infectie. Hoewel het haar zakelijk niet altijd voor de wind ging, heeft ze haar tot de verbeelding sprekende stijl nooit verloochend. Ze laat twee dochters na.

"Op de dag dat de zon het hoogst in de hemel staat"

"Met grote verslagenheid en immens verdriet melden wij het plotse overlijden van Kaat Tilley, op de dag dat de zon het hoogst in de hemel staat", meldde de familie aan de VRT. "Haar levenslange kruistocht voor schoonheid is abrupt afgebroken door een virale infectie. Zij blijft verder leven in de harten van velen, net als de wereld die ze met zoveel liefde en overgave gecreëerd heeft."

 

Kaat Tilley is altijd blijven vasthouden aan haar eigen stijl: prinsessenjurken in een etherische, romantische, sprookjesachtige stijl... "Ik introduceer dromerigheid op aarde. Schoonheid is voor mij een uiting om de tristesse en de lelijkheid te overtreffen en om daardoor een glimlach te creëren", zo formuleerde ze het zelf. Tilley zocht en vond inspiratie bij Giacometti, Hundertwasser en het impressionisme. Haar stijl sprak beroemdheden als Barbra Streisand, Diana Ross, Naomi Campbell en Halle Berry aan.

 

Hobbelig businessparcours

Zakelijk reed Kaat Tilley, die aan de Antwerse modeacademie "cum laude" afstudeerde met haar eindcollectie "Mahler and Venice", een hobbelig parcours. Amper drie jaar na haar diploma opende ze al haar eigen boetiek en atelier in de Brusselse Koningsgalerij: het begin van een succesverhaal met verkooppunten in Nederland, Duitsland, Italië, het Nabije Oosten en zelfs de Verenigde Staten. In 1997 wordt haar bvba zelfs uitgeroepen tot Bedrijf van het Jaar.

 

Het sprookje kent echter geen happy end: in 2006 verkoopt de ontwerpster haar winkels aan de bvba Escape en al in oktober 2009 volgt het faillissement. In februari 2010 start de ontwerpster een nieuw label, "Kaat Tilley's World", waarvoor ze behalve kleding ook meubels ontwerpt.

 

Artistieke voorrang, maar commerciële intermezzo's

Voor Kaat Tilley hadden het artistieke en het creatieve altijd voorrang op het commerciële: "Ik heb indertijd vijf jaar gewacht met mezelf iets uit te betalen", liet ze in 2009 in De Standaard optekenen. "Ik werkte volgens een simpel principe: ik verkocht een jurkje, en kon met dat geld weer een nieuw maken." 

 

Toch had Tilley geen afkeer van commerciële opdrachten: vorig jaar ontwierp ze voor Unizo nog een op Roodkapje geïnspireerde regenponcho voor de actie Met Belgerinkel naar de Winkel. Eerder dit jaar tekende ze ook nog de nagelnieuwe uniformen voor de stewards en stewardessen van Thomas Cook, stoomde ze een collectie klaar voor kledingketen JBC en de laatste tijd werkte ze volop aan de kostuums voor de musical Peter Pan, die deze herfst in première gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top