Modeontwerpster Kaat Tilley (52) overleden

Modeontwerpster Kaat Tilley (52) overleden

De Belgische modeontwerpster Kaat Tilley, bekend om haar dromerige, romantische sprookjeskledij, is op 52-jarige leeftijd overleden aan een virale infectie. Hoewel het haar zakelijk niet altijd voor de wind ging, heeft ze haar tot de verbeelding sprekende stijl nooit verloochend. Ze laat twee dochters na.

"Op de dag dat de zon het hoogst in de hemel staat"

"Met grote verslagenheid en immens verdriet melden wij het plotse overlijden van Kaat Tilley, op de dag dat de zon het hoogst in de hemel staat", meldde de familie aan de VRT. "Haar levenslange kruistocht voor schoonheid is abrupt afgebroken door een virale infectie. Zij blijft verder leven in de harten van velen, net als de wereld die ze met zoveel liefde en overgave gecreëerd heeft."

 

Kaat Tilley is altijd blijven vasthouden aan haar eigen stijl: prinsessenjurken in een etherische, romantische, sprookjesachtige stijl... "Ik introduceer dromerigheid op aarde. Schoonheid is voor mij een uiting om de tristesse en de lelijkheid te overtreffen en om daardoor een glimlach te creëren", zo formuleerde ze het zelf. Tilley zocht en vond inspiratie bij Giacometti, Hundertwasser en het impressionisme. Haar stijl sprak beroemdheden als Barbra Streisand, Diana Ross, Naomi Campbell en Halle Berry aan.

 

Hobbelig businessparcours

Zakelijk reed Kaat Tilley, die aan de Antwerse modeacademie "cum laude" afstudeerde met haar eindcollectie "Mahler and Venice", een hobbelig parcours. Amper drie jaar na haar diploma opende ze al haar eigen boetiek en atelier in de Brusselse Koningsgalerij: het begin van een succesverhaal met verkooppunten in Nederland, Duitsland, Italië, het Nabije Oosten en zelfs de Verenigde Staten. In 1997 wordt haar bvba zelfs uitgeroepen tot Bedrijf van het Jaar.

 

Het sprookje kent echter geen happy end: in 2006 verkoopt de ontwerpster haar winkels aan de bvba Escape en al in oktober 2009 volgt het faillissement. In februari 2010 start de ontwerpster een nieuw label, "Kaat Tilley's World", waarvoor ze behalve kleding ook meubels ontwerpt.

 

Artistieke voorrang, maar commerciële intermezzo's

Voor Kaat Tilley hadden het artistieke en het creatieve altijd voorrang op het commerciële: "Ik heb indertijd vijf jaar gewacht met mezelf iets uit te betalen", liet ze in 2009 in De Standaard optekenen. "Ik werkte volgens een simpel principe: ik verkocht een jurkje, en kon met dat geld weer een nieuw maken." 

 

Toch had Tilley geen afkeer van commerciële opdrachten: vorig jaar ontwierp ze voor Unizo nog een op Roodkapje geïnspireerde regenponcho voor de actie Met Belgerinkel naar de Winkel. Eerder dit jaar tekende ze ook nog de nagelnieuwe uniformen voor de stewards en stewardessen van Thomas Cook, stoomde ze een collectie klaar voor kledingketen JBC en de laatste tijd werkte ze volop aan de kostuums voor de musical Peter Pan, die deze herfst in première gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top