Modeontwerpster Kaat Tilley (52) overleden

Modeontwerpster Kaat Tilley (52) overleden

De Belgische modeontwerpster Kaat Tilley, bekend om haar dromerige, romantische sprookjeskledij, is op 52-jarige leeftijd overleden aan een virale infectie. Hoewel het haar zakelijk niet altijd voor de wind ging, heeft ze haar tot de verbeelding sprekende stijl nooit verloochend. Ze laat twee dochters na.

"Op de dag dat de zon het hoogst in de hemel staat"

"Met grote verslagenheid en immens verdriet melden wij het plotse overlijden van Kaat Tilley, op de dag dat de zon het hoogst in de hemel staat", meldde de familie aan de VRT. "Haar levenslange kruistocht voor schoonheid is abrupt afgebroken door een virale infectie. Zij blijft verder leven in de harten van velen, net als de wereld die ze met zoveel liefde en overgave gecreëerd heeft."

 

Kaat Tilley is altijd blijven vasthouden aan haar eigen stijl: prinsessenjurken in een etherische, romantische, sprookjesachtige stijl... "Ik introduceer dromerigheid op aarde. Schoonheid is voor mij een uiting om de tristesse en de lelijkheid te overtreffen en om daardoor een glimlach te creëren", zo formuleerde ze het zelf. Tilley zocht en vond inspiratie bij Giacometti, Hundertwasser en het impressionisme. Haar stijl sprak beroemdheden als Barbra Streisand, Diana Ross, Naomi Campbell en Halle Berry aan.

 

Hobbelig businessparcours

Zakelijk reed Kaat Tilley, die aan de Antwerse modeacademie "cum laude" afstudeerde met haar eindcollectie "Mahler and Venice", een hobbelig parcours. Amper drie jaar na haar diploma opende ze al haar eigen boetiek en atelier in de Brusselse Koningsgalerij: het begin van een succesverhaal met verkooppunten in Nederland, Duitsland, Italië, het Nabije Oosten en zelfs de Verenigde Staten. In 1997 wordt haar bvba zelfs uitgeroepen tot Bedrijf van het Jaar.

 

Het sprookje kent echter geen happy end: in 2006 verkoopt de ontwerpster haar winkels aan de bvba Escape en al in oktober 2009 volgt het faillissement. In februari 2010 start de ontwerpster een nieuw label, "Kaat Tilley's World", waarvoor ze behalve kleding ook meubels ontwerpt.

 

Artistieke voorrang, maar commerciële intermezzo's

Voor Kaat Tilley hadden het artistieke en het creatieve altijd voorrang op het commerciële: "Ik heb indertijd vijf jaar gewacht met mezelf iets uit te betalen", liet ze in 2009 in De Standaard optekenen. "Ik werkte volgens een simpel principe: ik verkocht een jurkje, en kon met dat geld weer een nieuw maken." 

 

Toch had Tilley geen afkeer van commerciële opdrachten: vorig jaar ontwierp ze voor Unizo nog een op Roodkapje geïnspireerde regenponcho voor de actie Met Belgerinkel naar de Winkel. Eerder dit jaar tekende ze ook nog de nagelnieuwe uniformen voor de stewards en stewardessen van Thomas Cook, stoomde ze een collectie klaar voor kledingketen JBC en de laatste tijd werkte ze volop aan de kostuums voor de musical Peter Pan, die deze herfst in première gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top