Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Tijdens de eerste vier dagen van de koopjesperiode van 2013 is er voor vijf procent meer verkocht dan in dezelfde periode van 2012, zegt de handelsfederatie Comeos. Toch profiteert niet iedereen daarvan: bij heel wat modezaken lag de omzet zelfs lager dan vorig jaar. Toen lagen de eerste vier dagen van de koopjes nochtans midden in de week, nu zat er een weekend bij.

Veel drukte, minder verkoop

Volgens Comeos was het zaterdag heel druk in de winkels en ook zondag na 14u kwam er behoorlijk wat volk over de vloer. Het NSZ zag de verkoop in gespecialiseerde modezaken echter gemiddeld 0,5% onder het peil van vorig jaar zakken. Er is immers nog veel stock aanwezig in de meeste winkels, zodat een spurt naar het verkooppunt niet echt moet.

 

Een aantal winkeliers denkt er niettemin aan om vrij snel de aangekondigde korting te verhogen. Nu schommelt de gemiddelde prijsvermindering rond 30%. De modedetaillisten hadden nochtans op goede koopjes gerekend om hun matig najaar van 2012 goed te maken, toen ze gemiddeld zeven procent minder verkochten dan in 2011.

 

Nederlanders profiteren van Belgische koopjes

Gelukkig is er nog de invloed van de Nederlandse kopers: volgens kleinhandelsorganisatie Mode Unie zijn ze in Antwerpen goed voor tien procent van de omzet. In steden die verder van de grens af liggen, zoals Gent, is dat ook nog steeds 5 à 6 procent. Nederland kent geen specifieke koopjesregeling en dus steken Nederlanders tijdens onze soldenperiodes graag de grens over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top