Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Tijdens de eerste vier dagen van de koopjesperiode van 2013 is er voor vijf procent meer verkocht dan in dezelfde periode van 2012, zegt de handelsfederatie Comeos. Toch profiteert niet iedereen daarvan: bij heel wat modezaken lag de omzet zelfs lager dan vorig jaar. Toen lagen de eerste vier dagen van de koopjes nochtans midden in de week, nu zat er een weekend bij.

Veel drukte, minder verkoop

Volgens Comeos was het zaterdag heel druk in de winkels en ook zondag na 14u kwam er behoorlijk wat volk over de vloer. Het NSZ zag de verkoop in gespecialiseerde modezaken echter gemiddeld 0,5% onder het peil van vorig jaar zakken. Er is immers nog veel stock aanwezig in de meeste winkels, zodat een spurt naar het verkooppunt niet echt moet.

 

Een aantal winkeliers denkt er niettemin aan om vrij snel de aangekondigde korting te verhogen. Nu schommelt de gemiddelde prijsvermindering rond 30%. De modedetaillisten hadden nochtans op goede koopjes gerekend om hun matig najaar van 2012 goed te maken, toen ze gemiddeld zeven procent minder verkochten dan in 2011.

 

Nederlanders profiteren van Belgische koopjes

Gelukkig is er nog de invloed van de Nederlandse kopers: volgens kleinhandelsorganisatie Mode Unie zijn ze in Antwerpen goed voor tien procent van de omzet. In steden die verder van de grens af liggen, zoals Gent, is dat ook nog steeds 5 à 6 procent. Nederland kent geen specifieke koopjesregeling en dus steken Nederlanders tijdens onze soldenperiodes graag de grens over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top