Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode | RetailDetail

Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Tijdens de eerste vier dagen van de koopjesperiode van 2013 is er voor vijf procent meer verkocht dan in dezelfde periode van 2012, zegt de handelsfederatie Comeos. Toch profiteert niet iedereen daarvan: bij heel wat modezaken lag de omzet zelfs lager dan vorig jaar. Toen lagen de eerste vier dagen van de koopjes nochtans midden in de week, nu zat er een weekend bij.

Veel drukte, minder verkoop

Volgens Comeos was het zaterdag heel druk in de winkels en ook zondag na 14u kwam er behoorlijk wat volk over de vloer. Het NSZ zag de verkoop in gespecialiseerde modezaken echter gemiddeld 0,5% onder het peil van vorig jaar zakken. Er is immers nog veel stock aanwezig in de meeste winkels, zodat een spurt naar het verkooppunt niet echt moet.

 

Een aantal winkeliers denkt er niettemin aan om vrij snel de aangekondigde korting te verhogen. Nu schommelt de gemiddelde prijsvermindering rond 30%. De modedetaillisten hadden nochtans op goede koopjes gerekend om hun matig najaar van 2012 goed te maken, toen ze gemiddeld zeven procent minder verkochten dan in 2011.

 

Nederlanders profiteren van Belgische koopjes

Gelukkig is er nog de invloed van de Nederlandse kopers: volgens kleinhandelsorganisatie Mode Unie zijn ze in Antwerpen goed voor tien procent van de omzet. In steden die verder van de grens af liggen, zoals Gent, is dat ook nog steeds 5 à 6 procent. Nederland kent geen specifieke koopjesregeling en dus steken Nederlanders tijdens onze soldenperiodes graag de grens over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.