Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Tijdens de eerste vier dagen van de koopjesperiode van 2013 is er voor vijf procent meer verkocht dan in dezelfde periode van 2012, zegt de handelsfederatie Comeos. Toch profiteert niet iedereen daarvan: bij heel wat modezaken lag de omzet zelfs lager dan vorig jaar. Toen lagen de eerste vier dagen van de koopjes nochtans midden in de week, nu zat er een weekend bij.

Veel drukte, minder verkoop

Volgens Comeos was het zaterdag heel druk in de winkels en ook zondag na 14u kwam er behoorlijk wat volk over de vloer. Het NSZ zag de verkoop in gespecialiseerde modezaken echter gemiddeld 0,5% onder het peil van vorig jaar zakken. Er is immers nog veel stock aanwezig in de meeste winkels, zodat een spurt naar het verkooppunt niet echt moet.

 

Een aantal winkeliers denkt er niettemin aan om vrij snel de aangekondigde korting te verhogen. Nu schommelt de gemiddelde prijsvermindering rond 30%. De modedetaillisten hadden nochtans op goede koopjes gerekend om hun matig najaar van 2012 goed te maken, toen ze gemiddeld zeven procent minder verkochten dan in 2011.

 

Nederlanders profiteren van Belgische koopjes

Gelukkig is er nog de invloed van de Nederlandse kopers: volgens kleinhandelsorganisatie Mode Unie zijn ze in Antwerpen goed voor tien procent van de omzet. In steden die verder van de grens af liggen, zoals Gent, is dat ook nog steeds 5 à 6 procent. Nederland kent geen specifieke koopjesregeling en dus steken Nederlanders tijdens onze soldenperiodes graag de grens over.

Tags: