Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Modewinkels kennen minder goede koopjesperiode

Tijdens de eerste vier dagen van de koopjesperiode van 2013 is er voor vijf procent meer verkocht dan in dezelfde periode van 2012, zegt de handelsfederatie Comeos. Toch profiteert niet iedereen daarvan: bij heel wat modezaken lag de omzet zelfs lager dan vorig jaar. Toen lagen de eerste vier dagen van de koopjes nochtans midden in de week, nu zat er een weekend bij.

Veel drukte, minder verkoop

Volgens Comeos was het zaterdag heel druk in de winkels en ook zondag na 14u kwam er behoorlijk wat volk over de vloer. Het NSZ zag de verkoop in gespecialiseerde modezaken echter gemiddeld 0,5% onder het peil van vorig jaar zakken. Er is immers nog veel stock aanwezig in de meeste winkels, zodat een spurt naar het verkooppunt niet echt moet.

 

Een aantal winkeliers denkt er niettemin aan om vrij snel de aangekondigde korting te verhogen. Nu schommelt de gemiddelde prijsvermindering rond 30%. De modedetaillisten hadden nochtans op goede koopjes gerekend om hun matig najaar van 2012 goed te maken, toen ze gemiddeld zeven procent minder verkochten dan in 2011.

 

Nederlanders profiteren van Belgische koopjes

Gelukkig is er nog de invloed van de Nederlandse kopers: volgens kleinhandelsorganisatie Mode Unie zijn ze in Antwerpen goed voor tien procent van de omzet. In steden die verder van de grens af liggen, zoals Gent, is dat ook nog steeds 5 à 6 procent. Nederland kent geen specifieke koopjesregeling en dus steken Nederlanders tijdens onze soldenperiodes graag de grens over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top