RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Moose in the City wordt ambitieuze concept store

icon
Mode14 augustus, 2011

Moose in the City, het nieuwste winkelconcept van Patrick Lathouwers (ex-AS Adventure) en Jan Van Hoof (ex-The North Face) opent op 19 augustus de deuren aan de Antwerpse IJzerenwaag, een zijstraat van de hippe Kammenstraat. Er wordt met man en macht getimmerd om de nieuwe store met uniek concept tijdig klaar te krijgen.

Eland in ‘t Stad

Moose in the City, letterlijk ‘Eland in de Stad’, wil het beste uit Scandinavië in de etalage zetten. Want, voor wie er mocht aan twijfelen, het Hoge Noorden heeft meer in huis dan alleen maar H&M en Ikea. “De rode draad doorheen al onze merken is dat ze een duidelijke geografische link hebben met Scandinavië”, zegt Patrick Lathouwers in de weekendeditie van Het Nieuwsblad. “Scandinavië staat voor kwaliteit, design en eigenzinnigheid, waarden die duidelijk in opmars zijn. We brengen liefst 52 merken uit het Hoge Noorden naar België, in de meest uiteenlopende gamma’s. Sommige zullen zelfs exclusief bij ons te krijgen zijn.”

 

De 395m² grote shoppingzone wordt opgevat als een department store, licht Lathouwers een tipje van de sluier: “In de grote modeafdeling staan topmerken als FilippaK, Part Two en Björn Borg naast trendy, exclusieve merken als Tiger Of Sweden, The White Briefs, Kawasaki en Ilse Jacobsen. Ook de ski- en outdoorfan komt aan zijn trekken.”

Toch niet de zoveelste kledingwinkel

Maar Moose in the City verkoopt méér dan alleen maar fashion. “Met merken als String, Hay en Muuto brengen we bijvoorbeeld topdesign tegen betaalbare prijzen. Standaard Boekhandel stelt een ruim assortiment boeken over en uit Scandinavië samen, van reisgidsen over fotoboeken tot literatuur. Ook dé reisspecialist voor Scandinavië, North & Away uit Kapellen, krijgt hier een vaste stek.”

 

Er is zelfs plaats voor Volvo. Het Zweeds(-Chinese) automerk krijgt een heuse corner in Moose in the City, waar niet alleen tal van miniatuurreplica’s van legendarische Volvo’s te bewonderen zullen zijn, maar ook echte Volvo’s te koop staan: “Op de videowall krijg je alle info over het automerk. Via een touchscreen kan je je favoriete Volvo dan samenstellen: model, kleur, opties, enz. Daarna brengen we de klant in contact met de dealer uit zijn buurt. Want een auto verkopen is nog iets anders dan een designstoel of een skipak”, beseft Lathouwers.

Harmonie in verscheidenheid

Opvallend: Patrick Lathouwers noemt zichzelf geen Scandinaviëfreak. “Ik ging ooit op citytrip naar Kopenhagen en herinner me nog een legendarische sneeuwsafari, maar daar blijft het bij.” Waarom hij en zijn kompaan dan wel voor het Hoge Noorden gekozen hebben? “Mensen, dieren, natuur, geschiedenis en design gaan in Scandinavië harmonieus samen. Ze worden allemaal door elkaar beïnvloed, maar laten voldoende ruimte om zichzelf te ontwikkelen.”

 

“Dat is ook het idee achter Moose in the City: een harmonieuze eenheid, met verschillende onderdelen. Daarnaast staat Scandinavië voor kwaliteit, verfijning en degelijkheid, waarden die in het huidige consumentengedrag te vaak uit het oog worden verloren, ook in ons land. Dit is een goed doordacht concept. Jan en ik hebben samen vijftig jaar ervaring in de winkelsector. We hebben flink wat department stores bezocht in hippe steden. Iets zegt ons dat dit het begin van iets moois wordt.”

Scandinavische look & feel

Uiteraard zal ook de winkel zelf het Scandinavië-gevoel vertolken: “We gebruiken veel grenenhout, witgelakte winkelrekken en grijze en rode planken om een Scandinaviëgevoel op te wekken. En de 35 berkenstammen die we momenteel aan het plaatsen zijn, zullen daar zeker toe bijdragen. De zilverberk is dé iconische boom van Scandinavië. Die mocht niet ontbreken in het interieur”, aldus nog Patrick Lathouwers.
 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN