Na Gap en Banana Republic lost nu ook Old Navy de rol | RetailDetail

Na Gap en Banana Republic lost nu ook Old Navy de rol

Na Gap en Banana Republic lost nu ook Old Navy de rol

De Amerikaanse modereus Gap Inc. blijft achteruitboeren: in december zag nu zelfs Old Navy, lange tijd dé sterkhouder van het concern, zijn verkoop flink terugvallen. Op de beurs kreeg het aandeel een flinke tik: de grootste klap in vier jaar tijd.

Groepsomzet 3% lager

Gap Inc. verkocht in de maand december (5 weken) alles samen voor 2,01 miljard dollar (ca. 1,84 miljard euro) aan kleding en accessoires. Minder goed dus dan de 2,10 miljard dollar in dezelfde maand van 2014. Bij constante wisselkoersen gaat het om een omzetdaling van 3%.

 

Dochterketens Gap (-2% tegenover +5% in december 2014) en Banana Republic (-9% versus status-quo een jaar geleden) zien hun omzet al maanden dalen, maar deze keer deelt ook Old Navy in de klappen: de keten zag zijn omzet voor de tweede maand op rij dalen, nu met -7% op vergelijkbare basis. Dat is niet alleen een pak slechter dan de -0,3% waar analisten van waren uitgegaan, maar ook een heuse trendbreuk met vorig jaar: in 2014 sloot Old Navy de decembermaand namelijk nog af met een meerverkoop van +8%.

 

Meteen wordt pijnlijk duidelijk dat Old Navy, dat vorig jaar zijn topman Stefan Larsson zag vertrekken naar Ralph Lauren Corp., niet langer in staat blijkt om Gap Inc. op sleeptouw te nemen. Dat zorgt voor flink wat ongerustheid bij de beleggers: die stuurden het aandeel na de bekendmaking van de resultaten 14% omlaag, meteen de grootste klap sinds mei 2011. En dat nadat het aandeel in 2015 al 41% van zijn waarde was kwijtgespeeld.

 

In een korte reactie maakt CEO Art Peck zich sterk dat er volgend kwartaal beterschap op komst is bij Gap en Banana Republic.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.