Na Gap en Banana Republic lost nu ook Old Navy de rol

Na Gap en Banana Republic lost nu ook Old Navy de rol

De Amerikaanse modereus Gap Inc. blijft achteruitboeren: in december zag nu zelfs Old Navy, lange tijd dé sterkhouder van het concern, zijn verkoop flink terugvallen. Op de beurs kreeg het aandeel een flinke tik: de grootste klap in vier jaar tijd.

Groepsomzet 3% lager

Gap Inc. verkocht in de maand december (5 weken) alles samen voor 2,01 miljard dollar (ca. 1,84 miljard euro) aan kleding en accessoires. Minder goed dus dan de 2,10 miljard dollar in dezelfde maand van 2014. Bij constante wisselkoersen gaat het om een omzetdaling van 3%.

 

Dochterketens Gap (-2% tegenover +5% in december 2014) en Banana Republic (-9% versus status-quo een jaar geleden) zien hun omzet al maanden dalen, maar deze keer deelt ook Old Navy in de klappen: de keten zag zijn omzet voor de tweede maand op rij dalen, nu met -7% op vergelijkbare basis. Dat is niet alleen een pak slechter dan de -0,3% waar analisten van waren uitgegaan, maar ook een heuse trendbreuk met vorig jaar: in 2014 sloot Old Navy de decembermaand namelijk nog af met een meerverkoop van +8%.

 

Meteen wordt pijnlijk duidelijk dat Old Navy, dat vorig jaar zijn topman Stefan Larsson zag vertrekken naar Ralph Lauren Corp., niet langer in staat blijkt om Gap Inc. op sleeptouw te nemen. Dat zorgt voor flink wat ongerustheid bij de beleggers: die stuurden het aandeel na de bekendmaking van de resultaten 14% omlaag, meteen de grootste klap sinds mei 2011. En dat nadat het aandeel in 2015 al 41% van zijn waarde was kwijtgespeeld.

 

In een korte reactie maakt CEO Art Peck zich sterk dat er volgend kwartaal beterschap op komst is bij Gap en Banana Republic.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top