Na Gap en Banana Republic lost nu ook Old Navy de rol

Na Gap en Banana Republic lost nu ook Old Navy de rol

De Amerikaanse modereus Gap Inc. blijft achteruitboeren: in december zag nu zelfs Old Navy, lange tijd dé sterkhouder van het concern, zijn verkoop flink terugvallen. Op de beurs kreeg het aandeel een flinke tik: de grootste klap in vier jaar tijd.

Groepsomzet 3% lager

Gap Inc. verkocht in de maand december (5 weken) alles samen voor 2,01 miljard dollar (ca. 1,84 miljard euro) aan kleding en accessoires. Minder goed dus dan de 2,10 miljard dollar in dezelfde maand van 2014. Bij constante wisselkoersen gaat het om een omzetdaling van 3%.

 

Dochterketens Gap (-2% tegenover +5% in december 2014) en Banana Republic (-9% versus status-quo een jaar geleden) zien hun omzet al maanden dalen, maar deze keer deelt ook Old Navy in de klappen: de keten zag zijn omzet voor de tweede maand op rij dalen, nu met -7% op vergelijkbare basis. Dat is niet alleen een pak slechter dan de -0,3% waar analisten van waren uitgegaan, maar ook een heuse trendbreuk met vorig jaar: in 2014 sloot Old Navy de decembermaand namelijk nog af met een meerverkoop van +8%.

 

Meteen wordt pijnlijk duidelijk dat Old Navy, dat vorig jaar zijn topman Stefan Larsson zag vertrekken naar Ralph Lauren Corp., niet langer in staat blijkt om Gap Inc. op sleeptouw te nemen. Dat zorgt voor flink wat ongerustheid bij de beleggers: die stuurden het aandeel na de bekendmaking van de resultaten 14% omlaag, meteen de grootste klap sinds mei 2011. En dat nadat het aandeel in 2015 al 41% van zijn waarde was kwijtgespeeld.

 

In een korte reactie maakt CEO Art Peck zich sterk dat er volgend kwartaal beterschap op komst is bij Gap en Banana Republic.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top