Nettoverlies Macintosh vertienvoudigt (!) tot 100 miljoen in 2014

Nettoverlies Macintosh vertienvoudigt (!) tot 100 miljoen in 2014

De Nederlandse Macintosh Retail Group heeft een zwaar jaar achter de rug: het bedrijf zag zijn omzet in 2014 dan wel groeien, maar leed wel een verlies van meer dan 100 miljoen euro.

Tegenvallende schoenenverkoop

De totale omzet van het modeconcern achter Scapino en Manfield steeg in 2014 met 5,9 procent naar 870,6 miljoen euro. Toch is er sprake van een nettoverlies van 101,6 miljoen euro, te wijten aan grote afschrijvingen op Scapino en Brantano. In 2013 was er 'maar' sprake van een verlies van 12,1 miljoen euro.

 

Binnen het segment Fashion steeg de omzet van 640,3 miljoen euro naar 678,7 miljoen euro. Offline groeide het segment met 3,4 procent, maar online was er een groei met liefst 42,6 procent. Van september tot en met november was er wel een terugval in de verkoop van schoenen, omwille van het warme herfstweer: in het vierde kwartaal groeide Fashion met slechts 2 procent, daar waar er in de eerste drie kwartalen een groei van 7,6 procent was.

 

Weg uit Living en Verenigd Koninkrijk

Ook bij Living was er een omzetstijging van 5,6 procent naar 191,9 miljoen euro. Macintosh heeft wel nog altijd het doel om zich te ontdoen van de winkels van Kwantum. Dat verkoopproces werd in het eerste kwartaal van 2015 op gang getrokken.

 

Daarnaast wil Macintosh zich in de toekomst volledig richten op de Benelux, wat wil zeggen dat het zich zal terugtrekken uit het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft het concern ongeveer 300 winkels van de merken Brantano en Jones Bookmaker. De verkoop van die winkels wil het onder andere gebruiken om schulden weg te werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top