Nettoverlies Macintosh vertienvoudigt (!) tot 100 miljoen in 2014 | RetailDetail

Nettoverlies Macintosh vertienvoudigt (!) tot 100 miljoen in 2014

Nettoverlies Macintosh vertienvoudigt (!) tot 100 miljoen in 2014

De Nederlandse Macintosh Retail Group heeft een zwaar jaar achter de rug: het bedrijf zag zijn omzet in 2014 dan wel groeien, maar leed wel een verlies van meer dan 100 miljoen euro.

Tegenvallende schoenenverkoop

De totale omzet van het modeconcern achter Scapino en Manfield steeg in 2014 met 5,9 procent naar 870,6 miljoen euro. Toch is er sprake van een nettoverlies van 101,6 miljoen euro, te wijten aan grote afschrijvingen op Scapino en Brantano. In 2013 was er 'maar' sprake van een verlies van 12,1 miljoen euro.

 

Binnen het segment Fashion steeg de omzet van 640,3 miljoen euro naar 678,7 miljoen euro. Offline groeide het segment met 3,4 procent, maar online was er een groei met liefst 42,6 procent. Van september tot en met november was er wel een terugval in de verkoop van schoenen, omwille van het warme herfstweer: in het vierde kwartaal groeide Fashion met slechts 2 procent, daar waar er in de eerste drie kwartalen een groei van 7,6 procent was.

 

Weg uit Living en Verenigd Koninkrijk

Ook bij Living was er een omzetstijging van 5,6 procent naar 191,9 miljoen euro. Macintosh heeft wel nog altijd het doel om zich te ontdoen van de winkels van Kwantum. Dat verkoopproces werd in het eerste kwartaal van 2015 op gang getrokken.

 

Daarnaast wil Macintosh zich in de toekomst volledig richten op de Benelux, wat wil zeggen dat het zich zal terugtrekken uit het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft het concern ongeveer 300 winkels van de merken Brantano en Jones Bookmaker. De verkoop van die winkels wil het onder andere gebruiken om schulden weg te werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.