Nettoverlies Macintosh vertienvoudigt (!) tot 100 miljoen in 2014

Nettoverlies Macintosh vertienvoudigt (!) tot 100 miljoen in 2014

De Nederlandse Macintosh Retail Group heeft een zwaar jaar achter de rug: het bedrijf zag zijn omzet in 2014 dan wel groeien, maar leed wel een verlies van meer dan 100 miljoen euro.

Tegenvallende schoenenverkoop

De totale omzet van het modeconcern achter Scapino en Manfield steeg in 2014 met 5,9 procent naar 870,6 miljoen euro. Toch is er sprake van een nettoverlies van 101,6 miljoen euro, te wijten aan grote afschrijvingen op Scapino en Brantano. In 2013 was er 'maar' sprake van een verlies van 12,1 miljoen euro.

 

Binnen het segment Fashion steeg de omzet van 640,3 miljoen euro naar 678,7 miljoen euro. Offline groeide het segment met 3,4 procent, maar online was er een groei met liefst 42,6 procent. Van september tot en met november was er wel een terugval in de verkoop van schoenen, omwille van het warme herfstweer: in het vierde kwartaal groeide Fashion met slechts 2 procent, daar waar er in de eerste drie kwartalen een groei van 7,6 procent was.

 

Weg uit Living en Verenigd Koninkrijk

Ook bij Living was er een omzetstijging van 5,6 procent naar 191,9 miljoen euro. Macintosh heeft wel nog altijd het doel om zich te ontdoen van de winkels van Kwantum. Dat verkoopproces werd in het eerste kwartaal van 2015 op gang getrokken.

 

Daarnaast wil Macintosh zich in de toekomst volledig richten op de Benelux, wat wil zeggen dat het zich zal terugtrekken uit het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft het concern ongeveer 300 winkels van de merken Brantano en Jones Bookmaker. De verkoop van die winkels wil het onder andere gebruiken om schulden weg te werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top