RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike: “Onlinegroei gaat niet meer weg”

icon
Mode23 september, 2020

Digitaal is het Nieuwe Normaal voor Nike. Tussen juni en augustus steeg de onlineverkoop met 82%, wat compenseert voor de blijvend lagere fysieke verkoop. Het leverde het sneakermerk ook (iets) meer winst op.

 

Stabiel kwartaal ondanks Covid

Nike boekte in het voorbije kwartaal, van juni tot augustus, 10,6 miljard dollar omzet (9 miljard euro). Dat is amper 1% minder dan een jaar eerder, en dan nog vooral door wisselkoersschommelingen. Het was bovendien beter dan de 9,13 miljard dollar die analisten gemiddeld verwachtten. Terwijl de verkoop toenam in de belangrijkste markten, waaronder China, Japan, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk, daalde de omzet op de Noord-Amerikaanse thuismarkt.

De sportkledingproducent slaagde er dus in vrij stabiele prestaties neer te zetten, ondanks een nog beperkte fysieke winkelverkoop, volgens CEO John Donahoe met name door het coronavirus en de veiligheidsmaatregelen. Deels worden de lagere bezoekersaantallen goedgemaakt doordat bezoekers wel meer met de intentie komen om te kopen, maar vooral schiet e-commerce de hoogte in: de onlineverkoop steeg met liefst 82%.

 

Minder hoge kosten

De digitale verschuiving blijkt voor Nike ook onder de streep interessant te zijn, want de nettowinst kwam neer op 1,52 miljard dollar, of 0,95 dollar per aandeel. Dat is dubbel zoveel als de 0,42 dollar per aandeel waar analisten vanuit gingen en ook (licht) meer dan de 0,86 dollar van vorig jaar. De voornaamste reden: de ‘cost of sales’, de kost voor elk verkocht item, was lager. Zo wist het bedrijf te besparen op marketingskosten, aangezien er toch weinig tot geen grote sportevenementen waren, en had Nike ook minder administratieve en verkoopkosten.

Voor CEO John Donahoe is het koren op de molen, want de topman is ervan overtuigd dat het sportieve label beter kan inzetten op (online) directe verkoop dan op de klassieke wholesalekanalen. Hij gelooft dan ook dat de verschuiving naar online een blijvende trend wordt. “We weten dat digitaal de nieuwe norm is. De consument is vandaag digitaal geaard en zal eenvoudigweg niet meer terugkeren,” klinkt het overtuigd tegenover de BBC. Onderzoeksbureau GlobalData nuanceerde in een recent onderzoek nochtans dat de fysieke winkels een essentiële rol blijven spelen, zelfs in de e-commerceverkoop.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN