RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nordstrom verliest 40% omzet en half miljard winst

icon
Mode29 mei, 2020

De Amerikaanse luxewarenhuisketen Nordstrom zag zijn verkoop met 40% kelderen in het vorige kwartaal. Toch zegt de warenhuisgroep het nieuwe kwartaal sterk in te gaan – zeker in vergelijking met zijn vele failliete concurrenten.

 

Half miljard verlies

Door de coronacrisis is momenteel nog altijd maar zo’n 40% van de winkels van Nordstrom opnieuw open, en dan vooral in in kleinere markten. Pas eind juni denkt de warenhuisgroep de volledige winkelvloot te kunnen heropenen.

 

Het mag dan ook niet verwonderen dat de keten sterk geleden heeft onder de pandemie: in het kwartaal tot 2 mei zakte de omzet met bijna 40%. De nettoverkoop klokte zo af op 2,03 miljard dollar (1,8 miljard euro), ten aanzien van 3,35 miljard dollar een jaar eerder. Wel steeg de onlineverkoop met 5% tot 1,1 miljard dollar (net geen miljard euro) en is ondertussen dus goed voor ruim de helft van alle omzet.

 

Nordstrom zakt ook diep in het rood weg: de warenhuizen melden een nettoverlies van liefst 521 miljoen dollar (460 miljoen euro), zo bericht Reuters. Vorig jaar behaalde de groep nog een bescheiden winst van 37 miljoen dollar. Winkelsluitingen en herstructureringen zorgden evenwel voor een eenmalige kost van 173 miljoen dollar (150 miljoen euro), besparingen die de groep al voor de corona-uitbraak had voorzien.

 

Wie als laatste rechtstaat

Eerder deze maand kondigde Nordstrom aan nog eens 16 van zijn 116 winkels in de Verenigde Staten te zullen sluiten. Toch beweert CEO Erik Nordstrom het tweede kwartaal sterk gepositioneerd in te gaan: de premiumketen zegt haar financiële flexibiliteit te hebben versterkt door de liquiditeit te verhogen, de voorraad met meer dan 25% te verlagen en tussen maart en april ruim 40% minder cash uit te geven.

 

Het bedrijf zegt ook verder in de kosten te snijden en zijn marketingstrategie aan te scherpen. En niet te vergeten: nu concurrenten JCPenney, J.Crew en Neiman Marcus allemaal het faillissement hebben aangevraagd, is de winnaar ook gewoon hij die het langste blijft rechtstaan…

 

 

Meer weten over de toekomst van de warenhuissector? Binnenkort verschijnt bij Lannoo Campus het boek ‘The Future of Department Stores’, waarin retailexpert Erik Van Heuven en journalist Stefan Van Rompaey (RetailDetail) op verkenning gaan in de wereld van de warenhuizen. Gesprekken met internationale investeerders en managers brengen de uitdagingen en kansen voor deze boeiende retailsector in kaart.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN