NSZ slaat terug in soldenoorlog tegen ZEB | RetailDetail

NSZ slaat terug in soldenoorlog tegen ZEB

NSZ slaat terug in soldenoorlog tegen ZEB

Zelfstandigenorganisatie NSZ blijft manieren zoeken – en vinden – om jeansketen ZEB te grazen te nemen. Na eerdere klachten voor “manifeste overtreding van de sperperiode” heeft de keten nu een klacht aan haar broek wegens “mogelijke overtredingen op het principe van prijsverminderingen”.

NSZ boos op ZEB…

“Tijdens de maand mei gaf ZEB al stevige kortingen en nog geen maand later doet de keten dat opnieuw. Om in orde te zijn met de wet marktpraktijken is de laagste prijs toegepast in de maand mei de referentieprijs voor de huidige solden”, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

“Wie maand na maand kortingen toekent, verkoopt op den duur kledingstukken voor amper wat euro’s. Kortingen aanbieden tijdens de mid season-acties, tijdens de sperperiode en dan ook nog eens tijdens de échte solden is dus erg weinig geloofwaardig. Het ruikt zelfs naar consumentenbedrog. Vandaar onze klacht bij de FOD Economie.”

 

Indien de klacht gegrond is, moet ZEB mogelijk een stevige boete betalen. De klacht staat namelijk volledig los van de sperperiode, en dus kan ZEB zich in dit geval niet op het Europees Hof beroepen.

…en Unizo boos op de VRT

Intussen meldt die andere ondernemersorganisatie Unizo dat het heel wat misnoegde reacties van leden-modewinkeliers ontvangt over de radiospot van ZEB op de VRT-radio. Daarin kondigt de modeketen de vroegtijdige start van de solden aan, waarmee het de soldenwet overtreedt.

 

“We betreuren dat de sperperiode nu ook via publiciteit ter discussie wordt gesteld en dat ZEB opnieuw bewust de nog bestaande Belgische reglementering overtreedt”, reageert topman Karel Van Eetvelt. “Een extra teken van gebrek aan loyauteit ten opzichte van alle andere ondernemers in de sector.”

 

Unizo zal de openbare omroep ook vragen naar de opportuniteit van een dergelijke reclamespot waarin praktijken worden aangekondigd die tot nader order strijdig zijn met de Belgische wetgeving.

 

Meer: ZEB lapt sperperiode opnieuw aan zijn laars 

Zelfstandigenorganisatie NSZ blijft manieren zoeken – en vinden – om jeansketen ZEB te grazen te nemen. Na eerdere klachten voor “manifeste overtreding van de sperperiode” heeft de keten nu een klacht aan haar broek wegens “mogelijke overtredingen op het principe van prijsverminderingen”.

NSZ boos op ZEB…

“Tijdens de maand mei gaf ZEB al stevige kortingen en nog geen maand later doet de keten dat opnieuw. Om in orde te zijn met de wet marktpraktijken is de laagste prijs toegepast in de maand mei de referentieprijs voor de huidige solden”, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

“Wie maand na maand kortingen toekent, verkoopt op den duur kledingstukken voor amper wat euro’s. Kortingen aanbieden tijdens de mid season-acties, tijdens de sperperiode en dan ook nog eens tijdens de échte solden is dus erg weinig geloofwaardig. Het ruikt zelfs naar consumentenbedrog. Vandaar onze klacht bij de FOD Economie.”

 

Indien de klacht gegrond is, moet ZEB mogelijk een stevige boete betalen. De klacht staat namelijk volledig los van de sperperiode, en dus kan ZEB zich in dit geval niet op het Europees Hof beroepen.

…en Unizo boos op de VRT

Intussen meldt die andere ondernemersorganisatie Unizo dat het heel wat misnoegde reacties van leden-modewinkeliers ontvangt over de radiospot van ZEB op de VRT-radio. Daarin kondigt de modeketen de vroegtijdige start van de solden aan, waarmee het de soldenwet overtreedt.

 

“We betreuren dat de sperperiode nu ook via publiciteit ter discussie wordt gesteld en dat ZEB opnieuw bewust de nog bestaande Belgische reglementering overtreedt”, reageert topman Karel Van Eetvelt. “Een extra teken van gebrek aan loyauteit ten opzichte van alle andere ondernemers in de sector.”

 

Unizo zal de openbare omroep ook vragen naar de opportuniteit van een dergelijke reclamespot waarin praktijken worden aangekondigd die tot nader order strijdig zijn met de Belgische wetgeving.

 

Meer: ZEB lapt sperperiode opnieuw aan zijn laars 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.