NSZ slaat terug in soldenoorlog tegen ZEB

NSZ slaat terug in soldenoorlog tegen ZEB

Zelfstandigenorganisatie NSZ blijft manieren zoeken – en vinden – om jeansketen ZEB te grazen te nemen. Na eerdere klachten voor “manifeste overtreding van de sperperiode” heeft de keten nu een klacht aan haar broek wegens “mogelijke overtredingen op het principe van prijsverminderingen”.

NSZ boos op ZEB…

“Tijdens de maand mei gaf ZEB al stevige kortingen en nog geen maand later doet de keten dat opnieuw. Om in orde te zijn met de wet marktpraktijken is de laagste prijs toegepast in de maand mei de referentieprijs voor de huidige solden”, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

“Wie maand na maand kortingen toekent, verkoopt op den duur kledingstukken voor amper wat euro’s. Kortingen aanbieden tijdens de mid season-acties, tijdens de sperperiode en dan ook nog eens tijdens de échte solden is dus erg weinig geloofwaardig. Het ruikt zelfs naar consumentenbedrog. Vandaar onze klacht bij de FOD Economie.”

 

Indien de klacht gegrond is, moet ZEB mogelijk een stevige boete betalen. De klacht staat namelijk volledig los van de sperperiode, en dus kan ZEB zich in dit geval niet op het Europees Hof beroepen.

…en Unizo boos op de VRT

Intussen meldt die andere ondernemersorganisatie Unizo dat het heel wat misnoegde reacties van leden-modewinkeliers ontvangt over de radiospot van ZEB op de VRT-radio. Daarin kondigt de modeketen de vroegtijdige start van de solden aan, waarmee het de soldenwet overtreedt.

 

“We betreuren dat de sperperiode nu ook via publiciteit ter discussie wordt gesteld en dat ZEB opnieuw bewust de nog bestaande Belgische reglementering overtreedt”, reageert topman Karel Van Eetvelt. “Een extra teken van gebrek aan loyauteit ten opzichte van alle andere ondernemers in de sector.”

 

Unizo zal de openbare omroep ook vragen naar de opportuniteit van een dergelijke reclamespot waarin praktijken worden aangekondigd die tot nader order strijdig zijn met de Belgische wetgeving.

 

Meer: ZEB lapt sperperiode opnieuw aan zijn laars 

Zelfstandigenorganisatie NSZ blijft manieren zoeken – en vinden – om jeansketen ZEB te grazen te nemen. Na eerdere klachten voor “manifeste overtreding van de sperperiode” heeft de keten nu een klacht aan haar broek wegens “mogelijke overtredingen op het principe van prijsverminderingen”.

NSZ boos op ZEB…

“Tijdens de maand mei gaf ZEB al stevige kortingen en nog geen maand later doet de keten dat opnieuw. Om in orde te zijn met de wet marktpraktijken is de laagste prijs toegepast in de maand mei de referentieprijs voor de huidige solden”, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

“Wie maand na maand kortingen toekent, verkoopt op den duur kledingstukken voor amper wat euro’s. Kortingen aanbieden tijdens de mid season-acties, tijdens de sperperiode en dan ook nog eens tijdens de échte solden is dus erg weinig geloofwaardig. Het ruikt zelfs naar consumentenbedrog. Vandaar onze klacht bij de FOD Economie.”

 

Indien de klacht gegrond is, moet ZEB mogelijk een stevige boete betalen. De klacht staat namelijk volledig los van de sperperiode, en dus kan ZEB zich in dit geval niet op het Europees Hof beroepen.

…en Unizo boos op de VRT

Intussen meldt die andere ondernemersorganisatie Unizo dat het heel wat misnoegde reacties van leden-modewinkeliers ontvangt over de radiospot van ZEB op de VRT-radio. Daarin kondigt de modeketen de vroegtijdige start van de solden aan, waarmee het de soldenwet overtreedt.

 

“We betreuren dat de sperperiode nu ook via publiciteit ter discussie wordt gesteld en dat ZEB opnieuw bewust de nog bestaande Belgische reglementering overtreedt”, reageert topman Karel Van Eetvelt. “Een extra teken van gebrek aan loyauteit ten opzichte van alle andere ondernemers in de sector.”

 

Unizo zal de openbare omroep ook vragen naar de opportuniteit van een dergelijke reclamespot waarin praktijken worden aangekondigd die tot nader order strijdig zijn met de Belgische wetgeving.

 

Meer: ZEB lapt sperperiode opnieuw aan zijn laars 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top