NSZ slaat terug in soldenoorlog tegen ZEB | RetailDetail

NSZ slaat terug in soldenoorlog tegen ZEB

NSZ slaat terug in soldenoorlog tegen ZEB

Zelfstandigenorganisatie NSZ blijft manieren zoeken – en vinden – om jeansketen ZEB te grazen te nemen. Na eerdere klachten voor “manifeste overtreding van de sperperiode” heeft de keten nu een klacht aan haar broek wegens “mogelijke overtredingen op het principe van prijsverminderingen”.

NSZ boos op ZEB…

“Tijdens de maand mei gaf ZEB al stevige kortingen en nog geen maand later doet de keten dat opnieuw. Om in orde te zijn met de wet marktpraktijken is de laagste prijs toegepast in de maand mei de referentieprijs voor de huidige solden”, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

“Wie maand na maand kortingen toekent, verkoopt op den duur kledingstukken voor amper wat euro’s. Kortingen aanbieden tijdens de mid season-acties, tijdens de sperperiode en dan ook nog eens tijdens de échte solden is dus erg weinig geloofwaardig. Het ruikt zelfs naar consumentenbedrog. Vandaar onze klacht bij de FOD Economie.”

 

Indien de klacht gegrond is, moet ZEB mogelijk een stevige boete betalen. De klacht staat namelijk volledig los van de sperperiode, en dus kan ZEB zich in dit geval niet op het Europees Hof beroepen.

…en Unizo boos op de VRT

Intussen meldt die andere ondernemersorganisatie Unizo dat het heel wat misnoegde reacties van leden-modewinkeliers ontvangt over de radiospot van ZEB op de VRT-radio. Daarin kondigt de modeketen de vroegtijdige start van de solden aan, waarmee het de soldenwet overtreedt.

 

“We betreuren dat de sperperiode nu ook via publiciteit ter discussie wordt gesteld en dat ZEB opnieuw bewust de nog bestaande Belgische reglementering overtreedt”, reageert topman Karel Van Eetvelt. “Een extra teken van gebrek aan loyauteit ten opzichte van alle andere ondernemers in de sector.”

 

Unizo zal de openbare omroep ook vragen naar de opportuniteit van een dergelijke reclamespot waarin praktijken worden aangekondigd die tot nader order strijdig zijn met de Belgische wetgeving.

 

Meer: ZEB lapt sperperiode opnieuw aan zijn laars 

Zelfstandigenorganisatie NSZ blijft manieren zoeken – en vinden – om jeansketen ZEB te grazen te nemen. Na eerdere klachten voor “manifeste overtreding van de sperperiode” heeft de keten nu een klacht aan haar broek wegens “mogelijke overtredingen op het principe van prijsverminderingen”.

NSZ boos op ZEB…

“Tijdens de maand mei gaf ZEB al stevige kortingen en nog geen maand later doet de keten dat opnieuw. Om in orde te zijn met de wet marktpraktijken is de laagste prijs toegepast in de maand mei de referentieprijs voor de huidige solden”, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

“Wie maand na maand kortingen toekent, verkoopt op den duur kledingstukken voor amper wat euro’s. Kortingen aanbieden tijdens de mid season-acties, tijdens de sperperiode en dan ook nog eens tijdens de échte solden is dus erg weinig geloofwaardig. Het ruikt zelfs naar consumentenbedrog. Vandaar onze klacht bij de FOD Economie.”

 

Indien de klacht gegrond is, moet ZEB mogelijk een stevige boete betalen. De klacht staat namelijk volledig los van de sperperiode, en dus kan ZEB zich in dit geval niet op het Europees Hof beroepen.

…en Unizo boos op de VRT

Intussen meldt die andere ondernemersorganisatie Unizo dat het heel wat misnoegde reacties van leden-modewinkeliers ontvangt over de radiospot van ZEB op de VRT-radio. Daarin kondigt de modeketen de vroegtijdige start van de solden aan, waarmee het de soldenwet overtreedt.

 

“We betreuren dat de sperperiode nu ook via publiciteit ter discussie wordt gesteld en dat ZEB opnieuw bewust de nog bestaande Belgische reglementering overtreedt”, reageert topman Karel Van Eetvelt. “Een extra teken van gebrek aan loyauteit ten opzichte van alle andere ondernemers in de sector.”

 

Unizo zal de openbare omroep ook vragen naar de opportuniteit van een dergelijke reclamespot waarin praktijken worden aangekondigd die tot nader order strijdig zijn met de Belgische wetgeving.

 

Meer: ZEB lapt sperperiode opnieuw aan zijn laars 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top