Olivier Strelli werkt aan doorstart via nieuw bedrijf

Olivier Strelli werkt aan doorstart via nieuw bedrijf

Olivier Strelli zit opnieuw in zware problemen. Het bedrijf met 15 Belgische modewinkels timmert al sinds eind 2010 aan de weg terug, maar nu heeft Olivier Israël aan de Brusselse handelsrechter gevraagd een nieuw bedrijf te mogen opstarten om de activiteiten van het merk te kunnen voortzetten.

Franse weg naar bijna-failliet

Na een desastreus afgelopen Frans avontuur timmert Olivier Strelli sinds eind 2010 aan de - moeizame - weg terug. Middels een grondig reorganisatieplan onder gerechtelijke bescherming plooide het bedrijf - waar vandaag nog altijd 65 mensen werken - zich terug op zijn thuismarkt. 

 

"Begin 2012 waren alle tekenen voor de herlancering nog gunstig, maar nieuwe structurele factoren hebben deze brutaal geremd", staat er te lezen in een persbericht dat het management van de NV Nissim zélf de wereld instuurde. Zo wilde het komaf te maken met de aanhoudende geruchten als zou Olivier Strelli het faillissement aanvragen.

 

"Nog niet failliet"

Van een faillissement is echter "vandaag nog geen sprake", stelt woordvoerder Audrey Verhulst met klem. Wel heeft "het bedrijf zich in februari aangemeld bij de Rechtbank van Koophandel van Brussel voor een overdracht van vennootschap onder gerechtelijk gezag." Dat is een procedure onder de nieuwe Wet op de Continuïteit van de Onderneming, waarbij de voortzetting van de bedrijfsactiviteiten voorrang krijgt op de terugbetaling van de schuldeisers. Door de belangrijkste activiteiten over te brengen in een nieuwe juridische entiteit, hoopt Olivier Nissim op een doorstart voor de groep.

 

Eerst moeten wel "heel wat partijen, banken en advocaten, instemmen met de oplossing die we voorstellen. Dan moet de handelsrechter ook nog akkoord gaan. Hoe de procedure ook afloopt, als merk zal Olivier Strelli zeker niet verdwijnen, al was het maar dankzij de verschillende licenties voor bijvoorbeeld schoenen, horloges of beddengoed".

 

Zoveelse Belgisch mode-icoon in de penarie

Olivier Strelli is niet de eerste - en wellicht ook niet de laatste - modegroep die er het bijltje dreigt bij neer te leggen. Eerder stapte ook al hoedenmaker Christophe Coppens uit de modebusiness, vroeg Walter van Beirendonck het faillissement aan, ontsnapte Nicky Vankets ternauwernood aan een faillissement dankzij een fikse kapitaalverhoging met kwijtschelding van schulden en wist Mais il est où le Soleil pas een overnemer te vinden nadat het in februari de boeken had moeten neerleggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top