RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Peter De Sutter: "E5 Mode is een afgetrainde atleet, klaar om uit het dal te klimmen"

icon
Mode17 maart, 2021

Ondernemer Peter De Sutter staat aan het begin van een dubbele uitdaging: hij moet zijn modeactiviteiten uit de coronacrisis loodsen, en tegelijk de pas overgenomen keten e5 Mode een nieuw elan geven. Maar dat hij er rotsvast in gelooft, lijdt geen twijfel. “Terwijl e5 Mode een afgetrainde atleet is die aan de klim uit het dal begint, zijn vele anderen eerder sherpa’s met een loodzware rugzak.”

 

 

“Definitieve wake-up call”

Ook De Sutter maakt zich geen illusies dat de coronacrisis een zware impact heeft op de mode-industrie. “Het is als een definitieve wake-up call”, zegt hij. “Iedereen moet zich in vraag stellen, en nu wordt duidelijk wie zich tot dusver heeft kunnen wegsteken.”

 

De coronacrisis heeft een aantal elementen van een zogenaamde ‘black swan’, een gebeurtenis die niemand kon voorspellen. Maar tegelijk heeft de crisis ook een aantal evoluties en veranderingen in de modesector gevoelig versneld, meent De Sutter. “Je kan er niet om heen dat we hier echt geconfronteerd worden met iets totaal onverwacht”, stipt hij niettemin aan.

 

Toch verwacht hij niet meteen een revolutie. Zo zit hij duidelijk niet in het kamp van zij die het model van fast fashion dood willen verklaren. “Er is nog steeds een publiek voor fast fashion”, aldus De Sutter. “Maar het is duidelijk dat de verhoudingen wijzigen. Het is nog steeds een jong publiek, maar dat publiek is wel steeds nadrukkelijker bezig met zaken als duurzaamheid en minder consumeren. De consument is aan het opschuiven, en de modeketens zullen moeten volgen.”

 

“e5 Mode is niet zo oubollig als sommigen denken”

Het lijkt wel alsof De Sutter op het slechtst mogelijke moment eigenaar is geworden van een modeketen. Maar hij ziet dat net anders. “Wij willen met e5 Mode net een van de actoren zijn die een rol spelen in die evolutie”, zegt hij. “Het voordeel dat wij hebben, is dat we net uit dat faillissement komen. Daardoor is e5 Mode een afgetrainde atleet, klaar om aan die klim uit het dal te beginnen, terwijl andere spelers meer weg hebben van sherpa’s die dezelfde klim moeten aanvatten met een loodzware rugzak.”

 

“Een klant die nu binnenkomt in een van onze winkels, zal al merken dat wij niet zo oubollig zijn als sommige mensen denken”, stelt De Sutter. “Dat gaat nog duidelijker worden naarmate de volgende collecties uitkomen. Onze uitdaging is vooral om die klanten weer naar onze winkels te lokken.”

 

Waar ziet De Sutter e5 Mode over enkele jaren, wanneer de naweeën van deze crisis achter de rug zijn? “Als een keten met 60 rendabele winkels in Vlaanderen, met een sterke e-commercepoot die steunt op een eigen webshop en een aanwezigheid in de internationale marketplaces”, klinkt het. “Daarbij is het ons duidelijk streven om almaar duurzamer te worden in onze activiteiten, niet enkel bij e5 Mode.” De Sutter is naast e5 Mode ook eigenaar van jeansproducent Ansi.

 

RetailDetail Fashion Congress

Op 25 maart organiseert Retail Detail het Fashion Congress. Peter De Sutter (e5 Mode), Dwayne Branch (Deloitte Belgium), Dirk Smet (WASTED Atelier) en Laurent Mainil (Crunch Analytics) komen hun visie bespreken op de mode van morgen. Koop alvast hier je tickets.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode15 december, 2025
    Twinset benoemt Gabriele Maggio tot nieuwe CEO

    Gabriele Maggio wordt de nieuwe CEO van Twinset. Zijn benoeming volgt op de overname in juni, toen Borletti Group en Quadrivio & Pambianco het merk gezamenlijk in handen namen. Samen willen ze de aanwezigheid van het merk in Europa versterken.

  • icon
    Mode15 december, 2025
    Santiago Cucci en Michaël Benabou mogen (deel van) IKKS overnemen

    De rechtbank voor economische zaken in Parijs kiest voor het bod van Santiago Cucci en Michaël Benabou om IKKS over te nemen. De beslissing maakt een einde aan maanden van onzekerheid voor het modehuis in gerechtelijke reorganisatie. Het winnende plan behoudt 219 verkooppunten in Frankrijk en 546 banen, met focus...

  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN