Primark bezorgt ABF alvast een fijne moederdag

Primark bezorgt ABF alvast een fijne moederdag

Het Britse retail- en voedingsconcern Associated British Foods (ABF) noteerde de voorbije zes maanden een winststijging van niet minder dan twintig procent tot 496 miljoen pond (ruim 582 miljoen euro) en overtrof daarmee ruimschoots de voorspellingen. Kledingketen Primark deed een aanzienlijke duit in het zakje van haar moederholding.

55% winststijging en 7% vergelijkbare omzetgroei

Het Ierse Primark is er in de eerste helft van het gebroken boekjaar in geslaagd om de operationele winst met 55% op te voeren tot 238 miljoen pond (bijna 280 miljoen euro). Daarmee verslaat Primark opnieuw de stijgende katoenprijzen en de economische malaise, twee factoren die winstgroei nochtans behoorlijk in de weg kunnen staan.

 

De verkoop in de Primark-winkels die al langer dan een jaar operationeel zijn, groeide in de eerste zes maanden van het boekjaar met 7% terwijl de omzetmarge steeg van 2,4 tot 11,9 procent. Dit laatste was voornamelijk te danken aan lagere katoenprijzen en aan een zwakke dollar.

 

Sinds begin dit jaar tekenen de katoenprijzen echter een stijgende trend op en ook de aanhoudende koude tijdens de eerste maanden van 2013 bezorgden Primark af en toe een onaangename rilling - maar blijkbaar ook niet meer dan dat.

 

Ook kruideniersdivisie positief

De mooie prestaties van Primark en de winststijging van 29% in de kruideniersdivisie van ABF slaagden er toch in om de winstdaling van 5% die werd opgetekend in de suikerafdeling te compenseren.

 

De groepsomzet steeg 10% naar 6,33 miljard pond (ruim 7 miljard euro). Ook voor het volledige boekjaar 2012-2013 verwacht Associated British Foods een positieve evolutie. Na de aankondiging van de goede resultaten schoot ook het aandeel van ABF meteen de hoogte in.

 

Primark wil Parijs veroveren

Frankrijk is een van de factoren die ook voor een goede tweede jaarhelft moeten zorgen: Primark wil nu ook in Parijs voet aan de grond krijgen. “We willen een aantal winkels openen om ervaringen op te doen”, liet ABF-topman George Weston weten. “Zo kunnen we leren over de ontvangst, het verschil in aanbod, openingstijden enzovoort – en dan zien we wel weer verder.”

 

Primark is nu al actief in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Portugal, Spanje en uiteraard België (Luik) en Nederland (vier winkels). De Ierse keten werd in 1969 gesticht en telt inmiddels 257 winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando maakt aankoop inruilen nog eenvoudiger

18/12/2017

Zalando heeft met de Order Exchange Service een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in een stap een kledingstuk terugsturen en een nieuw in een andere maat krijgen.

COS mag dan toch winkel openen op Dansaertstraat

18/12/2017

Na jaren van problemen en protesten mag de Zweedse modeketen COS, dat onderdeel is van de H&M Group, volgend jaar dan toch een vestiging openen op de Dansaertstraat in Brussel.

H&M wil Brusselse vestiging sluiten

18/12/2017

De Zweedse modegroep H&M heeft bij de bekendmaking van de resultaten van het vierde kwartaal laten verstaan dat het meer winkels wil sluiten. Een van die vestigingen bevindt zich in het winkelcentrum City 2 in Brussel.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Back to top