Proces-verbaal tegen ZEB wegens "misleidende reclame"

Proces-verbaal tegen ZEB wegens "misleidende reclame"

Kledingketen ZEB heeft tijdens de voorbije sper- en soldenperiode misleidende reclame gemaakt, zo moet blijken uit een proces-verbaal dat de economische inspectie heeft overgemaakt aan het Brusselse parket. De keten pakte uit met kortingen van -70%, maar die korting zou slechts op een heel beperkt aantal producten betrekking hebben gehad.

"Lokvogelpraktijken"

Volgens het proces-verbaal was de aangekondigde korting van -70% slechts van toepassing op een (te) beperkt deel van het assortiment. "Lokvogelpraktijken", zegt Luc Ardies van Unizo/Mode-Unie, die "in de eerste plaats pure consumentenmisleiding zijn: de klanten worden naar de winkels gelokt voor bepaalde kortingen en komen dan bedrogen uit."

 

Volgens de zelfstandigenorganisatie zijn echter "ook de andere winkeliers zijn hier de dupe van, want zij hebben met valse concurrentie te maken." ZEB-topman Luc Van Mol, die nog niet op de hoogte was van het proces-verbaal, ontkent evenwel met klem: "Onze winkels lagen vol stukken die we op dat moment tegen -70% verkochten. Ik begrijp niet waar dit vandaan komt."

 

Geen inbreuken tijdens soldenperiode

Een en ander is een uitloper van de controles die de FOD Economie tijdens de voorbije sper- en soldenperiode uitvoerde bij ZEB. Dat houdt zich al jarenlang niet aan de soldenregels, aangezien deze volgens de retailer geen houdbare juridische grond heeft. Minister Vande Lanotte had aangekondigd strenger te zullen controleren, onder meer op lokvogelpraktijken.

 

Verder is er ook goed nieuws voor ZEB: tijdens de sperperiode zag de economische inspectie - zoals te verwachten - inbreuken, maar tijdens de soldenperiode niet: de aangekondigde kortingen bleken met de realiteit overeen te stemmen - op de beschuldiging van lokvogelpraktijken na dan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top