Proces-verbaal tegen ZEB wegens "misleidende reclame" | RetailDetail

Proces-verbaal tegen ZEB wegens "misleidende reclame"

Proces-verbaal tegen ZEB wegens "misleidende reclame"

Kledingketen ZEB heeft tijdens de voorbije sper- en soldenperiode misleidende reclame gemaakt, zo moet blijken uit een proces-verbaal dat de economische inspectie heeft overgemaakt aan het Brusselse parket. De keten pakte uit met kortingen van -70%, maar die korting zou slechts op een heel beperkt aantal producten betrekking hebben gehad.

"Lokvogelpraktijken"

Volgens het proces-verbaal was de aangekondigde korting van -70% slechts van toepassing op een (te) beperkt deel van het assortiment. "Lokvogelpraktijken", zegt Luc Ardies van Unizo/Mode-Unie, die "in de eerste plaats pure consumentenmisleiding zijn: de klanten worden naar de winkels gelokt voor bepaalde kortingen en komen dan bedrogen uit."

 

Volgens de zelfstandigenorganisatie zijn echter "ook de andere winkeliers zijn hier de dupe van, want zij hebben met valse concurrentie te maken." ZEB-topman Luc Van Mol, die nog niet op de hoogte was van het proces-verbaal, ontkent evenwel met klem: "Onze winkels lagen vol stukken die we op dat moment tegen -70% verkochten. Ik begrijp niet waar dit vandaan komt."

 

Geen inbreuken tijdens soldenperiode

Een en ander is een uitloper van de controles die de FOD Economie tijdens de voorbije sper- en soldenperiode uitvoerde bij ZEB. Dat houdt zich al jarenlang niet aan de soldenregels, aangezien deze volgens de retailer geen houdbare juridische grond heeft. Minister Vande Lanotte had aangekondigd strenger te zullen controleren, onder meer op lokvogelpraktijken.

 

Verder is er ook goed nieuws voor ZEB: tijdens de sperperiode zag de economische inspectie - zoals te verwachten - inbreuken, maar tijdens de soldenperiode niet: de aangekondigde kortingen bleken met de realiteit overeen te stemmen - op de beschuldiging van lokvogelpraktijken na dan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.