Proces-verbaal tegen ZEB wegens "misleidende reclame"

Proces-verbaal tegen ZEB wegens "misleidende reclame"

Kledingketen ZEB heeft tijdens de voorbije sper- en soldenperiode misleidende reclame gemaakt, zo moet blijken uit een proces-verbaal dat de economische inspectie heeft overgemaakt aan het Brusselse parket. De keten pakte uit met kortingen van -70%, maar die korting zou slechts op een heel beperkt aantal producten betrekking hebben gehad.

"Lokvogelpraktijken"

Volgens het proces-verbaal was de aangekondigde korting van -70% slechts van toepassing op een (te) beperkt deel van het assortiment. "Lokvogelpraktijken", zegt Luc Ardies van Unizo/Mode-Unie, die "in de eerste plaats pure consumentenmisleiding zijn: de klanten worden naar de winkels gelokt voor bepaalde kortingen en komen dan bedrogen uit."

 

Volgens de zelfstandigenorganisatie zijn echter "ook de andere winkeliers zijn hier de dupe van, want zij hebben met valse concurrentie te maken." ZEB-topman Luc Van Mol, die nog niet op de hoogte was van het proces-verbaal, ontkent evenwel met klem: "Onze winkels lagen vol stukken die we op dat moment tegen -70% verkochten. Ik begrijp niet waar dit vandaan komt."

 

Geen inbreuken tijdens soldenperiode

Een en ander is een uitloper van de controles die de FOD Economie tijdens de voorbije sper- en soldenperiode uitvoerde bij ZEB. Dat houdt zich al jarenlang niet aan de soldenregels, aangezien deze volgens de retailer geen houdbare juridische grond heeft. Minister Vande Lanotte had aangekondigd strenger te zullen controleren, onder meer op lokvogelpraktijken.

 

Verder is er ook goed nieuws voor ZEB: tijdens de sperperiode zag de economische inspectie - zoals te verwachten - inbreuken, maar tijdens de soldenperiode niet: de aangekondigde kortingen bleken met de realiteit overeen te stemmen - op de beschuldiging van lokvogelpraktijken na dan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top