Proces-verbaal tegen ZEB wegens "misleidende reclame"

Proces-verbaal tegen ZEB wegens "misleidende reclame"

Kledingketen ZEB heeft tijdens de voorbije sper- en soldenperiode misleidende reclame gemaakt, zo moet blijken uit een proces-verbaal dat de economische inspectie heeft overgemaakt aan het Brusselse parket. De keten pakte uit met kortingen van -70%, maar die korting zou slechts op een heel beperkt aantal producten betrekking hebben gehad.

"Lokvogelpraktijken"

Volgens het proces-verbaal was de aangekondigde korting van -70% slechts van toepassing op een (te) beperkt deel van het assortiment. "Lokvogelpraktijken", zegt Luc Ardies van Unizo/Mode-Unie, die "in de eerste plaats pure consumentenmisleiding zijn: de klanten worden naar de winkels gelokt voor bepaalde kortingen en komen dan bedrogen uit."

 

Volgens de zelfstandigenorganisatie zijn echter "ook de andere winkeliers zijn hier de dupe van, want zij hebben met valse concurrentie te maken." ZEB-topman Luc Van Mol, die nog niet op de hoogte was van het proces-verbaal, ontkent evenwel met klem: "Onze winkels lagen vol stukken die we op dat moment tegen -70% verkochten. Ik begrijp niet waar dit vandaan komt."

 

Geen inbreuken tijdens soldenperiode

Een en ander is een uitloper van de controles die de FOD Economie tijdens de voorbije sper- en soldenperiode uitvoerde bij ZEB. Dat houdt zich al jarenlang niet aan de soldenregels, aangezien deze volgens de retailer geen houdbare juridische grond heeft. Minister Vande Lanotte had aangekondigd strenger te zullen controleren, onder meer op lokvogelpraktijken.

 

Verder is er ook goed nieuws voor ZEB: tijdens de sperperiode zag de economische inspectie - zoals te verwachten - inbreuken, maar tijdens de soldenperiode niet: de aangekondigde kortingen bleken met de realiteit overeen te stemmen - op de beschuldiging van lokvogelpraktijken na dan.

Tags: