Prognoses outletcentra niet geloofwaardig

Prognoses outletcentra niet geloofwaardig
Shutterstock

Volgens de Nederlandse brancheorganisatie INretail zijn de bezoekersverwachtingen van outletcentra niet realistisch. Samen mikken ze op meer dan 20 miljoen bezoekers per jaar, maar daarbij houden ze volgens INretail te weinig rekening met kannibalisatie.

Goochelen met cijfers

Momenteel zijn er in Nederland al drie outletcentra te vinden: Roermond, Bataviastad in Lelystad en Rosada in Roosendaal. Daar moeten er de komende jaren nog eens drie bijkomen in Zevenaar, Halfweg en Zoetermeer. Samen mikken ze op maar liefst 20 miljoen bezoekers per jaar.

 

Volgens Paul te Grotenhuis, woordvoerder van INretail, is dat echter niet haalbaar. “De outlets gaan er vanuit dat mensen bereid zijn een uur naar een outlet te rijden. Dan tellen de inwoners van een aantal regio’s echter vijf keer mee, voor vijf verschillende outlets”, aldus Te Grotenhuis. “Als de drie outlets net over de grens in België en Duitsland worden meegeteld, gaat het zelfs om 27 miljoen bezoekers. Dat is ongeloofwaardig.”

 

Ook Cees-Jan Pen, lector op het gebied van winkelvastgoed aan de Fontys Hogeschool, vindt dat er te veel wordt gegoocheld met cijfers om nieuwbouwplannen te verantwoorden. “Dit is bouwen voor leegstand. Wat er op nieuwe locaties aan winkels bijkomt, verdwijnt elders. En dan gaat het juist om de winkels die plaatsen als Haarlem leuk maken”, aldus Pen.

 

Gesjoemel met verkochte kleding

Uit een onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen blijkt bovendien dat de koopjes in de outletcentra niet altijd zijn wat ze lijken. De grote merken gebruiken de outletcentra om overtollige stock van het vorige modeseizoen van de hand te doen, maar er worden ook producten gemaakt die enkel verkocht worden in de outletcentra.

 

Het gaat daarbij niet enkel over andere kleuren en modellen, maar ook over kledingstukken van mindere kwaliteit. Toch worden die kledingstukken vaak aangeboden tegen zogezegd sterk verlaagde prijzen, zelfs al hebben ze nooit die prijs in een winkel gehad.

 

“Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro, voor 80 euro als die jeans nooit 105 euro heeft gekost’’, zegt woordvoerster Joyce Donat van de Nederlandse Consumentenbond. “Daarmee overtreden merken de regels.’’ Bij het Duitse onderzoek werd ook kleding bekeken van het outletcenter in Roermond. Maasmechelen Village werd niet bezocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top