Recordcijfers voor Maasmechelen Village

Recordcijfers voor Maasmechelen Village
Shutterstock

Outletcenter Maasmechelen Village heeft er een bijzonder succesvol jaar op zitten. Uit de zopas gepubliceerde cijfers blijkt dat er nooit meer bezoekers over de vloer kwamen dan in 2016. Daardoor werd het verlies fors teruggedrongen.

Nieuwe internationale merken

In 2016 kwamen er maar liefst 2,5 miljoen bezoekers langs bij Maasmechelen Village: nooit waren het er meer. Het aantal boetieks steeg naar een recordhoogte van 108, waardoor ook de tewerkstelling steeg naar meer dan 900 mensen.

 

David Winkels, bestuurder bij Value Retail, het bedrijf achter Maasmechelen Village, noemt onder andere de komst van grote merken als Armani en Ralph Lauren bijzonder belangrijk voor de opmars van het outletcenter. “Zulke merken zijn echte ‘gamechangers’ die onmiddellijk een positieve financiële evolutie in Maasmechelen Village hebben teweeggebracht”, zegt hij.

 

In 2016 werd ook een herkapitalisatie doorgevoerd, waarbij 190 miljoen euro schulden werden omgezet in kapitaal. “Deze beweging, tesamen met de verkregen herfinanciering voor de komende 5 jaren, zorgde voor een substantiële verbetering van de financiële positie met een daling van verlies voor belasting”, aldus Winkels. Daardoor lag het operationeel verlies met 4,4 miljoen euro een vijfde lager dan een jaar eerder.

 

“Onze aandeelhouders hebben dan ook het volste vertrouwen dat - bijvoorbeeld met het uitvoeren van strategische marketinginitatieven - het bezoekersaantal en het gespendeerde bedrag per bezoeker zal toenemen.”

 

Diep dal

Enkele jaren geleden zag het er nochtans bijzonder benaderd uit voor Maasmechelen Village. In augustus van 2015 werd er zelfs gevreesd voor het einde van het winkeldorp, omdat de cijfers bijzonder negatief waren. In 2014 was er sprake van een verlies van bijna 25 miljoen euro. Ook toen werd er al gesproken over een herfinanciering en het aantrekken van grotere merken. Die nieuwe strategie werpt nu dus zijn vruchten af.

 

Toch moet Maasmechelen Village nog rekening houden met een moeilijke toekomst. In Duisburg werd begin dit jaar immers de goedkeuring gegeven voor het grootste outletcenter van Duitsland. Duisburg ligt op amper 90 kilometer van Maasmechelen en dat nieuwe centrum zal dus mogelijk een forse concurrent worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top