Recordcijfers voor Maasmechelen Village | RetailDetail

Recordcijfers voor Maasmechelen Village

Recordcijfers voor Maasmechelen Village
Shutterstock

Outletcenter Maasmechelen Village heeft er een bijzonder succesvol jaar op zitten. Uit de zopas gepubliceerde cijfers blijkt dat er nooit meer bezoekers over de vloer kwamen dan in 2016. Daardoor werd het verlies fors teruggedrongen.

Nieuwe internationale merken

In 2016 kwamen er maar liefst 2,5 miljoen bezoekers langs bij Maasmechelen Village: nooit waren het er meer. Het aantal boetieks steeg naar een recordhoogte van 108, waardoor ook de tewerkstelling steeg naar meer dan 900 mensen.

 

David Winkels, bestuurder bij Value Retail, het bedrijf achter Maasmechelen Village, noemt onder andere de komst van grote merken als Armani en Ralph Lauren bijzonder belangrijk voor de opmars van het outletcenter. “Zulke merken zijn echte ‘gamechangers’ die onmiddellijk een positieve financiële evolutie in Maasmechelen Village hebben teweeggebracht”, zegt hij.

 

In 2016 werd ook een herkapitalisatie doorgevoerd, waarbij 190 miljoen euro schulden werden omgezet in kapitaal. “Deze beweging, tesamen met de verkregen herfinanciering voor de komende 5 jaren, zorgde voor een substantiële verbetering van de financiële positie met een daling van verlies voor belasting”, aldus Winkels. Daardoor lag het operationeel verlies met 4,4 miljoen euro een vijfde lager dan een jaar eerder.

 

“Onze aandeelhouders hebben dan ook het volste vertrouwen dat - bijvoorbeeld met het uitvoeren van strategische marketinginitatieven - het bezoekersaantal en het gespendeerde bedrag per bezoeker zal toenemen.”

 

Diep dal

Enkele jaren geleden zag het er nochtans bijzonder benaderd uit voor Maasmechelen Village. In augustus van 2015 werd er zelfs gevreesd voor het einde van het winkeldorp, omdat de cijfers bijzonder negatief waren. In 2014 was er sprake van een verlies van bijna 25 miljoen euro. Ook toen werd er al gesproken over een herfinanciering en het aantrekken van grotere merken. Die nieuwe strategie werpt nu dus zijn vruchten af.

 

Toch moet Maasmechelen Village nog rekening houden met een moeilijke toekomst. In Duisburg werd begin dit jaar immers de goedkeuring gegeven voor het grootste outletcenter van Duitsland. Duisburg ligt op amper 90 kilometer van Maasmechelen en dat nieuwe centrum zal dus mogelijk een forse concurrent worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.