RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

JBC en Mayerline krijgen make-over

icon
Mode16 augustus, 2018

Claes Retail Groep, de holding boven de kledingketens JBC en Mayerline, blijft in de rode cijfers, ondanks sterke groei in e-commerce. De retailer sleutelt aan de prijspositionering en vernieuwt de winkelconcepten.

 

Lagere prijzen, zelfde kwaliteit

De omzet van CRG daalde van 286,8 miljoen euro in 2016 naar 267,9 miljoen euro in 2017. Het nettoverlies bedroeg 19 miljoen euro, tegenover 11,5 miljoen het jaar voordien. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de retailer zopas heeft neergelegd bij de Nationale Bank. CEO Bart Claes benadrukt dat de groep stand houdt in een moeilijke retailmarkt.
 

CRG werkt nu op diverse fronten hard aan de opwaardering van z’n kledingketens: bij JBC heeft het management de prijzen gemiddeld met 10% laten dalen door het beter bundelen van inkooporders en het nog kosten-efficiënter omspringen met grondstoffen in het ontwerpproces. Bart Claes: “De kwaliteit van onze producten blijft onveranderd, maar de prijs gaat naar beneden. Voor elke doelgroep hebben we een collectie geïntroduceerd die twee prijspunten lager ligt. We zien dat deze strategie aanslaat bij onze klanten die naast kwaliteit toch ook meer oog krijgen voor de prijs. Het kost omzet, maar we slagen er wel in ons cliënteel te behouden.” Het bestedingsgedrag verandert immers, consumenten geven proportioneel minder geld uit aan kledij.
 

Met die prijsverlaging zit de retailer op het niveau van de belangrijkste concurrenten, maar niet van de prijsbrekers. “We maken geen wergwerpkledij. Duurzaamheid is belangrijk voor ons, we zijn lid van de Fair Wear Foundation en daarop doen we geen toegevingen.”

 

Nieuwe winkelconcepten

De winkelconcepten van zowel JBC als Mayerline krijgen een grondige make-over. Momenteel loopt er bij JBC een pilootproject in Waasland Shoppingcenter. “Tijdens intense sessies met ouders en kinderen hebben we de ‘customer journey’ voor gezinnen in kaart gebracht. Dat heeft geleid tot een andere opstelling van de collecties in de winkel.” De pilootwinkel wordt als het ware een ‘living lab’, waar JBC via persoonlijk contact continu feedback van zijn klanten krijgt en het concept gaandeweg kan bijsturen en optimaliseren. De bedoeling is om dit nieuwe winkelconcept uit te rollen in een groot deel van de Belgische winkels.
 

Ook bij Mayerline wordt de positionering bijgestuurd. Anderhalf jaar geleden zette CEO Mimi Lamote er met onder meer de Améline-lijn een verjongingskuur in gang die nu vruchten afwerpt. De collecties en branding werden gemoderniseerd, wat leidt tot een grotere instroom van vijftigers in de klantenportfolio. Bart Claes: “Daarnaast investeert CRG in een nieuw winkelconcept, dat al succesvol is uitgerold in Leuven en Sint-Truiden – met een duidelijke meerverkoop tot gevolg. We hebben middelen vrijgemaakt om in de komende maanden in nog vijf andere boetieks het nieuwe winkelconcept te installeren.”

 

E-commerce stijgt met bijna 50%

Op het vlak van e-commerce werd aanzienlijke vooruitgang geboekt. De verkoop via de webshop is bij JBC met bijna 50% gegroeid in 2017 en beslaat nu zo’n 7 à 8% van de totale omzet. Bart Claes: “De JBC-webshop is vrij snel onze grootste winkel geworden. We hebben nu een performant CRM-platform uitgerold, waardoor we online onze klanten beter en sneller kunnen begeleiden naar de juiste aankoop.” Ook bij Mayerline zit de onlineverkoop in de lift.
 

Als familiebedrijf vindt CRG het ook belangrijk jonge, gepassioneerde ondernemers te ondersteunen bij het zetten van de volgende stap in hun businessplan. Daarom stapte CRG in het kapitaal van Washcot, een West-Vlaamse scale-up die een herbruikbare luierservice aanbiedt. Bart Claes: “Het is een interessante abonnementsformule. We hebben dezelfde doelgroep, namelijk jonge gezinnen met kinderen. Ook delen we een hart voor duurzaamheid, een langetermijnvisie en vooral passie en ondernemerschap. We zetten onze expertise in, maar de ondernemers blijven aan het stuur.” JBC gaat de producten van Washcot in het najaar dan ook actief promoten.

 

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN