Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenketen Schoenenreus maakt een doorstart met 141 van de ruim tweehonderd winkels in Nederland en België. De keten gaat voortaan inzetten op onlineverkoop en een nieuwe winkelformule. Alle winkels zijn sinds vandaag weer open.

65 winkelsluitingen

Donderdagochtend sprak een Nederlandse rechtbank het faillissement over de keten uit, nadat er eerder uitstel van betaling was verleend. De curator toonde zich toen al optimistisch over een doorstart. Het bericht over de doorstart is donderdagmiddag bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst voor de medewerkers van Schoenenreus in Autotron Rosmalen.

 

Van de 206 winkels die Schoenenreus in de Benelux telt, zijn er 141 gered. De overige 65, waarvan tien in België, moeten op korte termijn de deuren sluiten. Vanwege de doorstart zouden zo'n duizend van de vijftienhonderd banen behouden blijven. De Nederlandse vakbond FNV Bondgenoten heeft weliswaar laten weten vraagtekens te plaatsen bij de reorganisatie die nu zal volgen: volgens de vakbond wordt vooral duurder personeel, zoals filiaalhouders, de laan uitgestuurd.

 

Meer online en meer A-merken

Welke winkels er precies open blijven of dicht gaan, is nog onduidelijk. Wel heeft de curator al laten weten dat investeerders Synergia, Eric Companjen en Paul Schouwenaar verder in het bedrijf zullen investeren. Zo zal een nieuwe strategie worden gevoerd, waarbij de klemtoon meer ligt op internetverkoop - sinds vorig jaar groeit de webshop van de schoenenretailer als kool - en een nieuwe winkelformule.

 

“Het assortiment wordt aangepast, zodat dit meer aansluit op hedendaagse modetrends. Zo wordt er meer focus gelegd op (sport)schoenen en accessoires van A-merken en minder op kleding. Deze strategie is vorig jaar ontwikkeld, maar zal nu versneld worden geïmplementeerd,” klinkt het. Vorig jaar heeft Schoenenreus al zeventien winkels omgebouwd naar dit concept. Met succes, zo blijkt: de getransformeerde vestigingen laten volgens het bedrijf een sterke omzetstijging en rendementsverbetering zien.

 

Branche in nauwe schoentjes

Het Brabantse Schoenenreus bestaat sinds 1969 en verkoopt jaarlijks bijna zeven miljoen paar schoenen en nog 3,2 miljoen stuks kleding. De omzet van de keten in 2011 bedroeg zo'n tachtig miljoen euro.

 

Het bedrijf heeft onder meer last van de opkomende verkoop van schoeisel via internet. Deze week maakte ook concurrent Macintosch (Dolcis, Scapino, Manfield) al bekend zeventig schoenenwinkels te gaan sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top