Schone Kleren Campagne voert actie in Brusselse Nieuwstraat

Schone Kleren Campagne voert actie in Brusselse Nieuwstraat

Twintig mensen zijn vrijdagmiddag flauwgevallen voor de H&M-winkel aan de Nieuwstraat in Brussel. Vergelijkbare feiten werden eerder ook gemeld in verschillende Europese steden, waaronder Bristol, Londen, Parijs, Kopenhagen en Warschau. Telkens ging het om een actie van de Schone Kleren Campagne, om aandacht te vragen voor de benarde arbeidsomstandigheden in de Cambodjaanse textielateliers.

H&M, Zara, Gap en Levi Strauss & Co kop van jut

Volgens de actievoerders vielen er in 2011 al 2.400 werknemers in zwijm op het werk door stress, uitputting en chronische ondervoeding. Met hun armzalige loon - het minimumloon in Cambodja is 46 euro per maand, hoewel de arbeiders (85% vrouwen) wekelijks vaak 70 tot 80 uur werken - kunnen ze onmogelijk voldoende en gezond eten kopen, aldus de Schone Kleren Campagne, die stelt dat de cijfers wellicht nog een onderschatting zijn van een probleem dat al langer dan vandaag bekend is.

 

H&M, Zara, Gap en Levi Strauss & Co zijn de grootste opkopers van kleding in Cambodja. "Bijgevolg moeten zij hun verantwoordelijkheid nemen en zich verbinden tot het betalen van een leefbaar loon", vindt Ben Vanpeperstraete, coördinator van de Schone Kleren Campagne in België. De actievoerders stellen dat het grootste deel van de kleding die in Belgische winkels hangt, nog altijd niet "eerlijk" geproduceerd.

 

Minimumloon verviervoudigen

Volgens onderzoek zou "een leefbaar loon" vier keer zo hoog moeten zijn. "Kledingarbeiders houden elke dag minder dan een euro over om eten te kopen. We willen dat de kledingmerken zich hard maken voor een leefbaar loon, zodat de arbeiders een waardig leven kunnen leiden", zegt Ben Vanpeperstraete. Hij steunt daarmee Athit Kong, vice-president van de Cambodjaanse vakbond C.CADWU, die een "onmiddellijke stijging van de minimumlonen tot 101 euro per maand" eist.

 

"H&M, Gap, Levi Strauss & Co en Zara moeten stoppen met hun concurrentiepositie te bouwen op oneerlijke arbeidsvoorwaarden. Internationale kopers moeten concrete toezeggingen doen. Ze moeten inkopen aan een prijs die een leefbaar loon garandeert en arbeidsomstandigheden hanteren die de mensenrechten respecteren", aldus nog de Schone Kleren Campagne, die de betrokken ketens alvast per brief heeft opgeroepen in deze hun verantwoordelijkheid te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top