Schone Kleren Campagne voert actie in Brusselse Nieuwstraat

Schone Kleren Campagne voert actie in Brusselse Nieuwstraat

Twintig mensen zijn vrijdagmiddag flauwgevallen voor de H&M-winkel aan de Nieuwstraat in Brussel. Vergelijkbare feiten werden eerder ook gemeld in verschillende Europese steden, waaronder Bristol, Londen, Parijs, Kopenhagen en Warschau. Telkens ging het om een actie van de Schone Kleren Campagne, om aandacht te vragen voor de benarde arbeidsomstandigheden in de Cambodjaanse textielateliers.

H&M, Zara, Gap en Levi Strauss & Co kop van jut

Volgens de actievoerders vielen er in 2011 al 2.400 werknemers in zwijm op het werk door stress, uitputting en chronische ondervoeding. Met hun armzalige loon - het minimumloon in Cambodja is 46 euro per maand, hoewel de arbeiders (85% vrouwen) wekelijks vaak 70 tot 80 uur werken - kunnen ze onmogelijk voldoende en gezond eten kopen, aldus de Schone Kleren Campagne, die stelt dat de cijfers wellicht nog een onderschatting zijn van een probleem dat al langer dan vandaag bekend is.

 

H&M, Zara, Gap en Levi Strauss & Co zijn de grootste opkopers van kleding in Cambodja. "Bijgevolg moeten zij hun verantwoordelijkheid nemen en zich verbinden tot het betalen van een leefbaar loon", vindt Ben Vanpeperstraete, coördinator van de Schone Kleren Campagne in België. De actievoerders stellen dat het grootste deel van de kleding die in Belgische winkels hangt, nog altijd niet "eerlijk" geproduceerd.

 

Minimumloon verviervoudigen

Volgens onderzoek zou "een leefbaar loon" vier keer zo hoog moeten zijn. "Kledingarbeiders houden elke dag minder dan een euro over om eten te kopen. We willen dat de kledingmerken zich hard maken voor een leefbaar loon, zodat de arbeiders een waardig leven kunnen leiden", zegt Ben Vanpeperstraete. Hij steunt daarmee Athit Kong, vice-president van de Cambodjaanse vakbond C.CADWU, die een "onmiddellijke stijging van de minimumlonen tot 101 euro per maand" eist.

 

"H&M, Gap, Levi Strauss & Co en Zara moeten stoppen met hun concurrentiepositie te bouwen op oneerlijke arbeidsvoorwaarden. Internationale kopers moeten concrete toezeggingen doen. Ze moeten inkopen aan een prijs die een leefbaar loon garandeert en arbeidsomstandigheden hanteren die de mensenrechten respecteren", aldus nog de Schone Kleren Campagne, die de betrokken ketens alvast per brief heeft opgeroepen in deze hun verantwoordelijkheid te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top