Schone Kleren Campagne voert actie in Brusselse Nieuwstraat | RetailDetail

Schone Kleren Campagne voert actie in Brusselse Nieuwstraat

Schone Kleren Campagne voert actie in Brusselse Nieuwstraat

Twintig mensen zijn vrijdagmiddag flauwgevallen voor de H&M-winkel aan de Nieuwstraat in Brussel. Vergelijkbare feiten werden eerder ook gemeld in verschillende Europese steden, waaronder Bristol, Londen, Parijs, Kopenhagen en Warschau. Telkens ging het om een actie van de Schone Kleren Campagne, om aandacht te vragen voor de benarde arbeidsomstandigheden in de Cambodjaanse textielateliers.

H&M, Zara, Gap en Levi Strauss & Co kop van jut

Volgens de actievoerders vielen er in 2011 al 2.400 werknemers in zwijm op het werk door stress, uitputting en chronische ondervoeding. Met hun armzalige loon - het minimumloon in Cambodja is 46 euro per maand, hoewel de arbeiders (85% vrouwen) wekelijks vaak 70 tot 80 uur werken - kunnen ze onmogelijk voldoende en gezond eten kopen, aldus de Schone Kleren Campagne, die stelt dat de cijfers wellicht nog een onderschatting zijn van een probleem dat al langer dan vandaag bekend is.

 

H&M, Zara, Gap en Levi Strauss & Co zijn de grootste opkopers van kleding in Cambodja. "Bijgevolg moeten zij hun verantwoordelijkheid nemen en zich verbinden tot het betalen van een leefbaar loon", vindt Ben Vanpeperstraete, coördinator van de Schone Kleren Campagne in België. De actievoerders stellen dat het grootste deel van de kleding die in Belgische winkels hangt, nog altijd niet "eerlijk" geproduceerd.

 

Minimumloon verviervoudigen

Volgens onderzoek zou "een leefbaar loon" vier keer zo hoog moeten zijn. "Kledingarbeiders houden elke dag minder dan een euro over om eten te kopen. We willen dat de kledingmerken zich hard maken voor een leefbaar loon, zodat de arbeiders een waardig leven kunnen leiden", zegt Ben Vanpeperstraete. Hij steunt daarmee Athit Kong, vice-president van de Cambodjaanse vakbond C.CADWU, die een "onmiddellijke stijging van de minimumlonen tot 101 euro per maand" eist.

 

"H&M, Gap, Levi Strauss & Co en Zara moeten stoppen met hun concurrentiepositie te bouwen op oneerlijke arbeidsvoorwaarden. Internationale kopers moeten concrete toezeggingen doen. Ze moeten inkopen aan een prijs die een leefbaar loon garandeert en arbeidsomstandigheden hanteren die de mensenrechten respecteren", aldus nog de Schone Kleren Campagne, die de betrokken ketens alvast per brief heeft opgeroepen in deze hun verantwoordelijkheid te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.