Scotch & Soda maakt verlies ondanks hogere omzet | RetailDetail

Scotch & Soda lijdt verlies ondanks hogere omzet

Scotch & Soda lijdt verlies ondanks hogere omzet

De Nederlandse modeketen Scotch & Soda heeft in het voorbije boekjaar een lichte omzetgroei gekend, vooral dankzij de opening van nieuwe winkels. Eenmalige kosten zorgden er echter voor dat er wel verlies werd geleden.

Sterke stijging retailomzet

In het boekjaar 2016/2017 steeg de omzet met 3% naar 335,6 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de opening van negentien nieuwe winkels in Nederland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Er kwamen ook 23 franchisefilialen bij, waardoor er wereldwijd nu 101 vestigingen van Scotch & Soda zijn. De retailomzet steeg zo met 22,1% naar 90,7 miljoen euro, online groeide de omzet met 7,3% naar 41,1 miljoen euro.

 

Ondanks de hogere omzet leed de keten toch een verlies van 5,4 miljoen euro, terwijl er een jaar eerder nog een winst was van 1,1 miljoen euro. Dat verlies was vooral te wijten aan herstructureringskosten en grote investeringen in marketing. Een kostenbesparingsprogramma leverde dan weer 7,9 miljoen euro op. Dit jaar wil Scotch & Soda nog eens 11,6 miljoen euro besparen.

 

Groothandel in eigen handen

Scotch & Soda wist ook de dalende trend binnen de groothandelstak om te keren. Sinds vorig jaar heeft het bedrijf die tak terug volledig in handen. De jaaromzet kwam uit op 203,7 miljoen euro, waarmee het nog steeds de belangrijkste inkomstentak is voor het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.