Scotch & Soda maakt verlies ondanks hogere omzet | RetailDetail

Scotch & Soda lijdt verlies ondanks hogere omzet

Scotch & Soda lijdt verlies ondanks hogere omzet

De Nederlandse modeketen Scotch & Soda heeft in het voorbije boekjaar een lichte omzetgroei gekend, vooral dankzij de opening van nieuwe winkels. Eenmalige kosten zorgden er echter voor dat er wel verlies werd geleden.

Sterke stijging retailomzet

In het boekjaar 2016/2017 steeg de omzet met 3% naar 335,6 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de opening van negentien nieuwe winkels in Nederland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Er kwamen ook 23 franchisefilialen bij, waardoor er wereldwijd nu 101 vestigingen van Scotch & Soda zijn. De retailomzet steeg zo met 22,1% naar 90,7 miljoen euro, online groeide de omzet met 7,3% naar 41,1 miljoen euro.

 

Ondanks de hogere omzet leed de keten toch een verlies van 5,4 miljoen euro, terwijl er een jaar eerder nog een winst was van 1,1 miljoen euro. Dat verlies was vooral te wijten aan herstructureringskosten en grote investeringen in marketing. Een kostenbesparingsprogramma leverde dan weer 7,9 miljoen euro op. Dit jaar wil Scotch & Soda nog eens 11,6 miljoen euro besparen.

 

Groothandel in eigen handen

Scotch & Soda wist ook de dalende trend binnen de groothandelstak om te keren. Sinds vorig jaar heeft het bedrijf die tak terug volledig in handen. De jaaromzet kwam uit op 203,7 miljoen euro, waarmee het nog steeds de belangrijkste inkomstentak is voor het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.