RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit is het geheime wapen achter de reactiesnelheid van Mango, JBC en Bel & Bo

icon
Mode9 september, 2020

Sneller inspelen op trends, overschotten vermijden, de cashflow controleren en de marges op peil houden: het zijn sinds corona meer dan ooit prioriteiten voor moderetailers. Tonickx helpt hen om binnen de zes weken nieuwe collecties in de rekken te krijgen.

 

Beslissen op korte termijn

Begin januari en begin juli, bij het begin van de solden, liggen in de modewinkels steevast grote stapels onverkochte kledij die lange tijd vooraf goedkoop werd aangekocht in landen als Bangladesh of China en die vervolgens tegen hoge kortingen de deur uitmoeten. Dat is een onhoudbaar model, zegt Lode Van Laere, CEO van de Kortrijkse modeproducent Tonickx. Hij pleit voor een andere aanpak: “Wacht zo lang mogelijk om kledij te bestellen, zodat je op korte termijn kan beslissen op welke trends je inspeelt en welke hoeveelheden je nodig hebt.” Op die manier kunnen retailers het overaanbod in hun winkels tegengaan, hun werkkapitaal vrijwaren en hun marges beschermen. 

 

Dit is wat Tonickx doet: damesmode ontwerpen en dicht bij huis produceren, in opdracht van bekende modeketens als JBC of Bel & Bo. In zes weken tijd kan een nieuwe collectie in de winkels verschijnen, in relatief kleine aantallen. Zo kunnen retailers snel inspelen op de vraag van hun klanten. De interesse voor dit businessmodel is sinds corona flink toegenomen: “We krijgen wekelijks vragen van retailers die een nieuwe collectie binnen zes weken in de winkel willen hebben, omdat ze zien dat een type product goed verkoopt.”

 

Betaalbare, commerciële damesmode

Technologie en data spelen een sleutelrol in de benadering van Tonickx. “We hebben vorig jaar de technologie gekocht van een failliete start-up, waardoor we kledij kunnen ontwerpen en tonen op een avatar in 3D. Zo is het niet altijd meer nodig om een fysiek staal te produceren, wat ons geld en tijd bespaart.” Het bedrijf analyseert data om in te schatten welke modellen succesvol kunnen zijn: “Zeker in digitale verkoop kan je heel goed zien wat klanten kopen, waar ze naar kijken, waar ze van wegklikken… Zo kan je je product bijsturen. Ook kunnen we 3D-modellen doorsturen naar consumenten en hen vragen wat ze mooi vinden. Je kan ook stockdata kopen van webshops van andere modemerken, om te analyseren wat succesvol is. Mode is een sector met veel emoties en best wat ego’s. Met data hou je die buiten de beslissingen.”

 

Zo brengt Tonickx de eindklant binnen in het bedrijf. “Veel designers denken vanuit catwalktrends, en niet genoeg vanuit de echte vrouw die binnenwandelt in een baanwinkel en die wel mee wil zijn, maar niet per se voorop wil lopen. Wij zijn trendvolgers, we zorgen dat de juiste trends snel bij de klant zijn en specialiseren ons in betaalbare, commerciële damesmode. En we ontzorgen onze klanten van het ontwerp tot de winkel.”

 

Internationale klanten

Tonickx weet steeds meer gereputeerde moderetailers over de streep te trekken. Sinds drie maanden is ook Mango klant, iets waar Van Laere best trots op is: “Ze werden overtuigd door onze 3D-technologie en door het feit dat we produceren in Roemenië en Tunesië. Modebedrijven willen ook hun geopolitieke risico’s spreiden. We werken in Frankrijk voor La Redoute, Naf Naf en Stella & Suzie, een interessant merk dat gestart is vanuit digitale marketing, influencers, Instagram… We produceren voor hen zo’n 25 modellen per maand in kleine aantallen – 200 stuks per referentie. Bekende Belgische klanten zijn JBC, Bel & Bo en E5 mode. In Duitsland werken we voor Peek & Cloppenburg en voor televisieshopkanaal QVC.”

 

Van Laere, die geen ontwerper is maar een burgerlijk ingenieur, leerde de noden van de modesector door en door kennen als directeur bij JBC. Hij komt het bijzondere zakenmodel van Tonickx toelichten op de RetailDetail Days, die dit jaar plaatsvinden op 17 en 18 september. Ook Torfs, Dille & Kamille, Xandres, Mayerline, LDV United, Radial en nexxworks komen er getuigen over hun aanpak van het ‘Nieuwe Normaal’. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN