RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Seksuele intimidatie wijdverspreid in kledingfabrieken”

icon
Mode18 februari, 2019

In een nieuw rapport roept mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch de kledingsector op om meer te doen tegen de seksuele intimidatie tegen vrouwen in de kledingfabrieken in Azië.

 

Wetteloosheid in 59 landen

HRW stelt dat seksuele intimidatie schering en inslag is in kledingfabrieken in Bangladesh, Cambodja, India en Pakistan: landen waar veel internationale modemerken hun kleding laten produceren. In maar liefst 59 landen ter wereld zijn er geen wetten die seksuele intimidatie op het werk regelen, maar ook als de wetgeving bestaat (zoals in Pakistan en India) zijn veel werknemers niet volledig op de hoogte van hun rechten of zijn ze bang voor vergeldingen.

 

“Vrouwen vrezen vergelding zowel in de fabriek als thuis. Omdat ze ongehuwd zijn en afkomstig uit conservatieve milieus, zijn de vrouwen afhankelijk van de goedkeuring van hun familie om in de fabrieken te werken. Als die families horen van de intimidatie die ze doorstaan, lopen ze het risico te horen te krijgen dat ze niet buitenshuis moeten gaan werken”, schrijft HRW.

 

Vele vormen

Seksuele intimidatie neemt vele vormen aan, zoals opmerkingen, grappen, knipogen, voorstellen, aanrakingen en beledigingen. “Verbaal misbruik is gebruikelijk in fabrieken in verschillende landen”, gaat het rapport verder: arbeiders uit verschillende landen hebben getuigd over grove beledigingen, die vaak worden geuit wanneer vrouwelijke werknemers vragen hebben over de sanitaire voorzieningen of rustbehoeften tijdens de menstruatiecyclus.

 

Soms strekt seksuele intimidatie zich zelfs uit tot situaties buiten de werkplek: een Indiase kledingarbeidster die in het rapport wordt geciteerd, zei dat haar opzichter meermaals belde na de werkuren met het verzoek om seksuele gunsten. In ruil beloofde hij haar lichter werk en meer pauzes. Toen ze naar de personeelsdienst stapte, werd het voorval geminimaliseerd en werd haar gezegd dat ze ermee zou moeten leren omgaan.

 

Aanbevelingen

HRW roept de kledingsector op om een nieuwe conventie van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) te steunen om geweld en intimidatie op het werk aan te pakken. “Regeringen en bedrijven die zich inzetten voor gelijkheid op de werkplek moeten de oproep van die werknemers ondersteunen. Ze moeten stemmen voor een bindende ILO-conventie in 2019, wanneer die wordt besproken op de Internationale Arbeidsconferentie in Genève. Dat zal op zijn beurt de weg effenen voor mensenrechtenorganisaties over de hele wereld om te protesteren tegen achterblijvende wettelijke hervormingen of aan te dringen op betere handhaving van bestaande wetten “.

 

Daarnaast adviseert de organisatie merken om niet langer afhankelijk te zijn van sociale audits, omdat die niet zijn toegerust om seksuele intimidatie op het werk op te sporen en aan te pakken. Het zou beter zijn om werknemers buiten de werkplek te interviewen om volledige vertrouwelijkheid te garanderen. Maar merken en fabrieken betalen vaak een beperkt bedrag voor dergelijke audits, waardoor ze meestal korte groepsinterviews op locatie uitvoeren. Het is onwaarschijnlijk dat werknemers de waarheid zullen onthullen wanneer managers precies weten wie er wordt geïnterviewd. In een groep zijn mensen ook geneigd om niet te praten over gevoelige onderwerpen, vooral als de groep bestaat uit zowel mannen als vrouwen.

 

HRW besluit het rapport met een vijftal concrete aanbevelingen voor de wereldwijde kledingbedrijven:

  • Steun publiekelijk een ILO-verdrag om geweld en intimidatie op het werk aan te pakken

  • Publiceer de algemene lijst met fabrieken waarmee ze samenwerken.

  • Voer periodieke onderzoeken uit om gendergerelateerd geweld en intimidatie op het werk in elk productieland te onderzoeken.

  • Merken moeten vragen en in kaart brengen of de fabriek waar ze bestellingen plaatsen zusterbedrijven heeft die eigendom zijn van dezelfde moedermaatschappij.

  • Onderneem stappen om de inkooppraktijken van het bedrijf te onderzoeken om risico’s op misbruik in de toeleveringsketen te voorkomen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN