Solden starten onder slecht gesternte

Solden starten onder slecht gesternte

Meer dan de helft van de modehandelaars verwacht povere wintersolden. Door de warme winterstart is er nog veel aanbod in de rekken. Bovendien vierde de koppelverkoop de voorbije weken al hoogtij.

Startvoorraad is hoog

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vroeg 441 moderetailers naar hun verwachtingen voor de soldenperiode, die op 2 januari van start gaat. Ruim de helft (54%) van hen verwacht dat die zal tegenvallen.

 

Het startaanbod is immers nog erg groot. Door het warme weer lag de omzet van de kledingwinkels dit najaar 7% lager dan in dezelfde periode vorig jaar, bij de schoenenwinkels bleef de verkoop 4% achterop. Ook de terreurdreiging deed het publiek tijdelijk afhaken. Bovendien was de winter van 2014 ook al geen topper. Alleen tijdens de economische crisis van 2009 was het even erg.

 

Eerder kwam Mode Unie al tot een gelijkaardige vaststelling. Meer dan de helft van de modewinkeliers (57 procent) gaf in de bevraging van de Unizo-organisatie aan dat ze dit winterseizoen minder verkochten dan vorig jaar. Bij een kwart lag de verkoop op hetzelfde peil, slechts 18% verkocht meer.

 

Matige soldenperiodes

Naast de hoge startvoorraad wijzen de handelaars ook naar de matige soldenperiodes van de voorbije jaren. Het succes ervan wordt steeds meer uitgehold door koppelverkopen in de weken voordien, waarbij al kortingen worden toegekend aan consumenten die meer dan één stuk kopen.

 

Ten slotte zou ook de klimaatverandering zich laten voelen. Door de uitvlakking van de seizoenen lijken de collecties op te schuiven naar het tussenseizoen en meer te variëren in stijl dan in functionaliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top