Sterk eerste halfjaar voor lingeriespecialist Van de Velde | RetailDetail

Sterk eerste halfjaar voor lingeriespecialist Van de Velde

Sterk eerste halfjaar voor lingeriespecialist Van de Velde

Van de Velde pakt over het eerste halfjaar uit met een verrassend sterke groei. De lingeriegroep achter merken als Marie Jo, PrimaDonna en Sarda, houdt in deze moeilijke economische tijden prima stand. Al verwacht de groep uit Schellebelle wel een “moeilijker najaar”.

Omzet- en winstgroei

De omzet groeide in de eerste helft van dit jaar met 9% en bedraagt nu 86,2 miljoen euro. Van de Velde wijst er wel meteen op dat in juni van dit jaar al meer van de herfst/winter collectie is uitgeleverd dan in dezelfde periode vorig jaar. Op een vergelijkbare basis bedraagt de omzetgroei ongeveer 7%. Deze cijfers zijn exclusief de retailomzet van Intimacy.


De omzetgroei is vooral te danken aan volumestijging, want het positieve wisselkoerseffect blijft beperkt tot een luttele 2%. De groei is overigens vrij algemeen, behalve in Noord-Europa en Griekenland.


Ook de bedrijfswinst ging vooruit (+19%) en klokte af op 31,8 miljoen euro. De nettowinst zakte echter lichtjes (-3%) tot 24,6 miljoen euro. Dat is het gevolg van de eenmalige boekhoudkundige winst die de lingeriegroep boekte op de herwaardering van de participatie in de Amerikaanse retailketen Intimacy.

Groei bij Intimacy en Oreia

Sinds april vorig jaar is Van de Velde voor 85% eigenaar van de Amerikaanse multimerken lingerieketen Intimacy, met een kleine 15 vestigingen. De keten is vooral bekend om zijn persoonlijke paskamerbeleving die het zelfvertrouwen van vrouwen, dankzij lingeriefitting en -styling, verhoogt.


De retailomzet van Intimacy voor de eerste jaarhelft van 2011 bedraagt 20,6 miljoen dollar. Dit is een stijging met 20% versus dezelfde periode vorig jaar, vooral dankzij openingen van nieuwe winkels. Intimacy had niettemin een moeilijk voorjaar, wegens het slechte economisch klimaat in de Verenigde Staten. Inclusief de retailomzet van Intimacy stijgt de omzet van Van de Velde nu met 17% tot 97,9 miljoen euro. In de eerste jaarhelft van 2010 was Intimacy slechts voor 2 maanden verwerkt.


Voorts zet ook Oreia in Duitsland mooie groeicijfers neer. Op een ‘store-to-store’ basis (5 winkels) groeit Oreia er met 12,5%.

“Moeilijker najaar”

De lingeriespecialist uit het Oost-Vlaamse Schellebelle houdt echter wel rekening met een moeilijker najaar. “De economische ontwikkelingen in Europa en Noord-Amerika zijn niet bevorderend voor het consumentenvertrouwen. Exclusief Intimacy is de verwachting dat de omzetgroei voor het volledige jaar 2% à 3% bedraagt. Voor Intimacy verwachten we een jaaromzet van rond de 40 miljoen dollar. Verder zal vanaf augustus Rigby & Peller opgenomen worden in de cijfers. Ook Oreia en LinCHérie (het samenwerkingsverband van 42 zelfstandige ondernemers in Nederland, nvdr.) ontwikkelen goed. Er wordt een nieuwe Oreia winkel geopend in het centrum van Berlijn, en de samenwerking met de LinCHérie ondernemers verloopt zeer vlot”, klinkt het op de hoofdzetel in Schellebelle.

Van de Velde pakt over het eerste halfjaar uit met een verrassend sterke groei. De lingeriegroep achter merken als Marie Jo, PrimaDonna en Sarda, houdt in deze moeilijke economische tijden prima stand. Al verwacht de groep uit Schellebelle wel een “moeilijker najaar”.

Omzet- en winstgroei

De omzet groeide in de eerste helft van dit jaar met 9% en bedraagt nu 86,2 miljoen euro. Van de Velde wijst er wel meteen op dat in juni van dit jaar al meer van de herfst/winter collectie is uitgeleverd dan in dezelfde periode vorig jaar. Op een vergelijkbare basis bedraagt de omzetgroei ongeveer 7%. Deze cijfers zijn exclusief de retailomzet van Intimacy.


De omzetgroei is vooral te danken aan volumestijging, want het positieve wisselkoerseffect blijft beperkt tot een luttele 2%. De groei is overigens vrij algemeen, behalve in Noord-Europa en Griekenland.


Ook de bedrijfswinst ging vooruit (+19%) en klokte af op 31,8 miljoen euro. De nettowinst zakte echter lichtjes (-3%) tot 24,6 miljoen euro. Dat is het gevolg van de eenmalige boekhoudkundige winst die de lingeriegroep boekte op de herwaardering van de participatie in de Amerikaanse retailketen Intimacy.

Groei bij Intimacy en Oreia

Sinds april vorig jaar is Van de Velde voor 85% eigenaar van de Amerikaanse multimerken lingerieketen Intimacy, met een kleine 15 vestigingen. De keten is vooral bekend om zijn persoonlijke paskamerbeleving die het zelfvertrouwen van vrouwen, dankzij lingeriefitting en -styling, verhoogt.


De retailomzet van Intimacy voor de eerste jaarhelft van 2011 bedraagt 20,6 miljoen dollar. Dit is een stijging met 20% versus dezelfde periode vorig jaar, vooral dankzij openingen van nieuwe winkels. Intimacy had niettemin een moeilijk voorjaar, wegens het slechte economisch klimaat in de Verenigde Staten. Inclusief de retailomzet van Intimacy stijgt de omzet van Van de Velde nu met 17% tot 97,9 miljoen euro. In de eerste jaarhelft van 2010 was Intimacy slechts voor 2 maanden verwerkt.


Voorts zet ook Oreia in Duitsland mooie groeicijfers neer. Op een ‘store-to-store’ basis (5 winkels) groeit Oreia er met 12,5%.

“Moeilijker najaar”

De lingeriespecialist uit het Oost-Vlaamse Schellebelle houdt echter wel rekening met een moeilijker najaar. “De economische ontwikkelingen in Europa en Noord-Amerika zijn niet bevorderend voor het consumentenvertrouwen. Exclusief Intimacy is de verwachting dat de omzetgroei voor het volledige jaar 2% à 3% bedraagt. Voor Intimacy verwachten we een jaaromzet van rond de 40 miljoen dollar. Verder zal vanaf augustus Rigby & Peller opgenomen worden in de cijfers. Ook Oreia en LinCHérie (het samenwerkingsverband van 42 zelfstandige ondernemers in Nederland, nvdr.) ontwikkelen goed. Er wordt een nieuwe Oreia winkel geopend in het centrum van Berlijn, en de samenwerking met de LinCHérie ondernemers verloopt zeer vlot”, klinkt het op de hoofdzetel in Schellebelle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.