UNIZO en Comeos oneens over welslagen zomersolden

UNIZO en Comeos oneens over welslagen zomersolden

Moeten de handelaars de weergoden nu eigenlijk dankbaar zijn of verfoeien? UNIZO en Comeos geraken het er maar niet over eens. Volgens de eerste viel de soldenperiode letterlijk in het water, volgens de tweede wakkerde het slechte weer de koopzin net aan.

Meer verkocht deze soldenperiode…

Bar zomerweer is blijkbaar hét succesingrediënt voor geslaagde solden. Althans, dat meent federatie voor handel en diensten Comeos. Uit cijfers van de organisatie blijkt dat de modewinkeliers een omzetstijging van 5 tot 10% hebben geboekt in vergelijking met de zomersolden van 2010.

 

Ook de elektrosector deed het opvallend goed tijdens de koopjes. Veel consumenten hadden de aankoop van elektronicatoestellen uitgesteld tot de soldenperiode. Op die manier wilden de Belgen de crisis te snel af zijn, aldus Comeos. Elektronica haalde dan ook een meerverkoop van 10%.

 

Wel geeft de handelsfederatie toe dat het een zeer ongewone koopjesperiode was. Door het koude weer werden vooral veel duurdere kledingstukken verkocht, zoals jassen en truien. Ook ging de wintercollectie al vlot over de toonbank.

… of minder soldenomzet?

Unizo en Mode Unie kwamen echter tot de compleet tegenovergestelde conclusie. Zij lieten het onderzoeksbureau Marketing Development een enquête uitvoeren bij 747 aangesloten zelfstandige modewinkeliers. Daaruit bleek dat de helft van de winkeliers deze soldenperiode een omzetdaling waarnam in vergelijking met vorig jaar.

 

Van de door hen ondervraagde retailers tekende 30% een status quo op, 20% van de zelfstandige modewinkeliers verkocht beter tijdens deze solden en 50% haalde tot nu toe minder goede soldenverkoop. De daling bij zij die minder verkochten was gemiddeld -10%, terwijl de moderetailers die het beter deden hun omzet gemiddeld +16% zagen stijgen.

 

Unizo ziet in de terugval een logisch gevolg van het koude en natte weer van de maand juli, waardoor de consument minder geneigd was te gaan winkelen naar zomerspulletjes. Grappig detail is dat vooral de lingerie het opvallend slecht deed bij het gebrek aan zwoele zomeravonden. 

Moeten de handelaars de weergoden nu eigenlijk dankbaar zijn of verfoeien? UNIZO en Comeos geraken het er maar niet over eens. Volgens de eerste viel de soldenperiode letterlijk in het water, volgens de tweede wakkerde het slechte weer de koopzin net aan.

Meer verkocht deze soldenperiode…

Bar zomerweer is blijkbaar hét succesingrediënt voor geslaagde solden. Althans, dat meent federatie voor handel en diensten Comeos. Uit cijfers van de organisatie blijkt dat de modewinkeliers een omzetstijging van 5 tot 10% hebben geboekt in vergelijking met de zomersolden van 2010.

 

Ook de elektrosector deed het opvallend goed tijdens de koopjes. Veel consumenten hadden de aankoop van elektronicatoestellen uitgesteld tot de soldenperiode. Op die manier wilden de Belgen de crisis te snel af zijn, aldus Comeos. Elektronica haalde dan ook een meerverkoop van 10%.

 

Wel geeft de handelsfederatie toe dat het een zeer ongewone koopjesperiode was. Door het koude weer werden vooral veel duurdere kledingstukken verkocht, zoals jassen en truien. Ook ging de wintercollectie al vlot over de toonbank.

… of minder soldenomzet?

Unizo en Mode Unie kwamen echter tot de compleet tegenovergestelde conclusie. Zij lieten het onderzoeksbureau Marketing Development een enquête uitvoeren bij 747 aangesloten zelfstandige modewinkeliers. Daaruit bleek dat de helft van de winkeliers deze soldenperiode een omzetdaling waarnam in vergelijking met vorig jaar.

 

Van de door hen ondervraagde retailers tekende 30% een status quo op, 20% van de zelfstandige modewinkeliers verkocht beter tijdens deze solden en 50% haalde tot nu toe minder goede soldenverkoop. De daling bij zij die minder verkochten was gemiddeld -10%, terwijl de moderetailers die het beter deden hun omzet gemiddeld +16% zagen stijgen.

 

Unizo ziet in de terugval een logisch gevolg van het koude en natte weer van de maand juli, waardoor de consument minder geneigd was te gaan winkelen naar zomerspulletjes. Grappig detail is dat vooral de lingerie het opvallend slecht deed bij het gebrek aan zwoele zomeravonden. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top