UNIZO en Comeos oneens over welslagen zomersolden | RetailDetail

UNIZO en Comeos oneens over welslagen zomersolden

UNIZO en Comeos oneens over welslagen zomersolden

Moeten de handelaars de weergoden nu eigenlijk dankbaar zijn of verfoeien? UNIZO en Comeos geraken het er maar niet over eens. Volgens de eerste viel de soldenperiode letterlijk in het water, volgens de tweede wakkerde het slechte weer de koopzin net aan.

Meer verkocht deze soldenperiode…

Bar zomerweer is blijkbaar hét succesingrediënt voor geslaagde solden. Althans, dat meent federatie voor handel en diensten Comeos. Uit cijfers van de organisatie blijkt dat de modewinkeliers een omzetstijging van 5 tot 10% hebben geboekt in vergelijking met de zomersolden van 2010.

 

Ook de elektrosector deed het opvallend goed tijdens de koopjes. Veel consumenten hadden de aankoop van elektronicatoestellen uitgesteld tot de soldenperiode. Op die manier wilden de Belgen de crisis te snel af zijn, aldus Comeos. Elektronica haalde dan ook een meerverkoop van 10%.

 

Wel geeft de handelsfederatie toe dat het een zeer ongewone koopjesperiode was. Door het koude weer werden vooral veel duurdere kledingstukken verkocht, zoals jassen en truien. Ook ging de wintercollectie al vlot over de toonbank.

… of minder soldenomzet?

Unizo en Mode Unie kwamen echter tot de compleet tegenovergestelde conclusie. Zij lieten het onderzoeksbureau Marketing Development een enquête uitvoeren bij 747 aangesloten zelfstandige modewinkeliers. Daaruit bleek dat de helft van de winkeliers deze soldenperiode een omzetdaling waarnam in vergelijking met vorig jaar.

 

Van de door hen ondervraagde retailers tekende 30% een status quo op, 20% van de zelfstandige modewinkeliers verkocht beter tijdens deze solden en 50% haalde tot nu toe minder goede soldenverkoop. De daling bij zij die minder verkochten was gemiddeld -10%, terwijl de moderetailers die het beter deden hun omzet gemiddeld +16% zagen stijgen.

 

Unizo ziet in de terugval een logisch gevolg van het koude en natte weer van de maand juli, waardoor de consument minder geneigd was te gaan winkelen naar zomerspulletjes. Grappig detail is dat vooral de lingerie het opvallend slecht deed bij het gebrek aan zwoele zomeravonden. 

Moeten de handelaars de weergoden nu eigenlijk dankbaar zijn of verfoeien? UNIZO en Comeos geraken het er maar niet over eens. Volgens de eerste viel de soldenperiode letterlijk in het water, volgens de tweede wakkerde het slechte weer de koopzin net aan.

Meer verkocht deze soldenperiode…

Bar zomerweer is blijkbaar hét succesingrediënt voor geslaagde solden. Althans, dat meent federatie voor handel en diensten Comeos. Uit cijfers van de organisatie blijkt dat de modewinkeliers een omzetstijging van 5 tot 10% hebben geboekt in vergelijking met de zomersolden van 2010.

 

Ook de elektrosector deed het opvallend goed tijdens de koopjes. Veel consumenten hadden de aankoop van elektronicatoestellen uitgesteld tot de soldenperiode. Op die manier wilden de Belgen de crisis te snel af zijn, aldus Comeos. Elektronica haalde dan ook een meerverkoop van 10%.

 

Wel geeft de handelsfederatie toe dat het een zeer ongewone koopjesperiode was. Door het koude weer werden vooral veel duurdere kledingstukken verkocht, zoals jassen en truien. Ook ging de wintercollectie al vlot over de toonbank.

… of minder soldenomzet?

Unizo en Mode Unie kwamen echter tot de compleet tegenovergestelde conclusie. Zij lieten het onderzoeksbureau Marketing Development een enquête uitvoeren bij 747 aangesloten zelfstandige modewinkeliers. Daaruit bleek dat de helft van de winkeliers deze soldenperiode een omzetdaling waarnam in vergelijking met vorig jaar.

 

Van de door hen ondervraagde retailers tekende 30% een status quo op, 20% van de zelfstandige modewinkeliers verkocht beter tijdens deze solden en 50% haalde tot nu toe minder goede soldenverkoop. De daling bij zij die minder verkochten was gemiddeld -10%, terwijl de moderetailers die het beter deden hun omzet gemiddeld +16% zagen stijgen.

 

Unizo ziet in de terugval een logisch gevolg van het koude en natte weer van de maand juli, waardoor de consument minder geneigd was te gaan winkelen naar zomerspulletjes. Grappig detail is dat vooral de lingerie het opvallend slecht deed bij het gebrek aan zwoele zomeravonden. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top