Urban Outfitters klopt verwachtingen

Urban Outfitters klopt verwachtingen

De Amerikaanse modegroep Urban Outfitters heeft zijn omzet in het eerste halfjaar met 2,9% opgevoerd tot 1,653 miljard dollar (1,5 miljard euro). De nettowinst klom met 6,9% tot 106,477 miljoen dollar of 95 miljoen euro.

Hogere brutomarge

De resultaten waren beter dan verwacht: op basis van een vergelijkbaar aantal winkels namen de verkopen met 1% toe, terwijl analisten rekening hielden met een daling van 1,2%. Bij de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal had het bedrijf immers zelf nog gewaarschuwd voor een mogelijke terugloop.

 

Vooral het naammerk Urban Outfitters deed het goed: die verkoop nam op vergelijkbare basis met 5% toe. Onder meer de focus op sportieve kleding zorgde voor een meerverkoop.

 

Het bedrijf slaagde er de voorbije maanden ook in om zijn winstgevendheid op te krikken. Over het eerste semester steeg de brutowinstmarge van 35,1 tot 36,6%. De stijging is deels te danken aan een vermindering van het aantal prijsacties.

 

Restaurants in een modegroep

Naast Urban Outfitters heeft het gelijknamige bedrijf ook de merken Anthropologie, Bhldn, Free People, Terrain, en de Vetri-familierestaurants in portefeuille. Die laatste moeten ervoor zorgen dat de consument een reden extra krijgt om naar de kledingwinkel te trekken. Op die manier wil het bedrijf de strijd aanbinden met de online verkoop.

 

De merken worden voor het overgrote deel verkocht in de eigen winkels: de groothandel zorgt slechts voor een beperkte bijdrage. In de eerste zes maanden opende de groep dan ook netto negen nieuwe winkels: tegenover twaalf openingen stonden drie sluitingen. Hierdoor groeide het netwerk tot 240 winkels voor Urban Outfitters in de VS, Canada en Europa. Verder zijn er 220 winkels voor Anthropologie en 121 voor Free People. Dit laatste merk wordt ook via de groothandel verdeeld. Ten slotte zijn er ook zeven Vetri-restaurants.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top