Urban Outfitters klopt verwachtingen

Urban Outfitters klopt verwachtingen

Urban Outfitters klopt verwachtingen

De Amerikaanse modegroep Urban Outfitters heeft zijn omzet in het eerste halfjaar met 2,9% opgevoerd tot 1,653 miljard dollar (1,5 miljard euro). De nettowinst klom met 6,9% tot 106,477 miljoen dollar of 95 miljoen euro.

Hogere brutomarge

De resultaten waren beter dan verwacht: op basis van een vergelijkbaar aantal winkels namen de verkopen met 1% toe, terwijl analisten rekening hielden met een daling van 1,2%. Bij de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal had het bedrijf immers zelf nog gewaarschuwd voor een mogelijke terugloop.

 

Vooral het naammerk Urban Outfitters deed het goed: die verkoop nam op vergelijkbare basis met 5% toe. Onder meer de focus op sportieve kleding zorgde voor een meerverkoop.

 

Het bedrijf slaagde er de voorbije maanden ook in om zijn winstgevendheid op te krikken. Over het eerste semester steeg de brutowinstmarge van 35,1 tot 36,6%. De stijging is deels te danken aan een vermindering van het aantal prijsacties.

 

Restaurants in een modegroep

Naast Urban Outfitters heeft het gelijknamige bedrijf ook de merken Anthropologie, Bhldn, Free People, Terrain, en de Vetri-familierestaurants in portefeuille. Die laatste moeten ervoor zorgen dat de consument een reden extra krijgt om naar de kledingwinkel te trekken. Op die manier wil het bedrijf de strijd aanbinden met de online verkoop.

 

De merken worden voor het overgrote deel verkocht in de eigen winkels: de groothandel zorgt slechts voor een beperkte bijdrage. In de eerste zes maanden opende de groep dan ook netto negen nieuwe winkels: tegenover twaalf openingen stonden drie sluitingen. Hierdoor groeide het netwerk tot 240 winkels voor Urban Outfitters in de VS, Canada en Europa. Verder zijn er 220 winkels voor Anthropologie en 121 voor Free People. Dit laatste merk wordt ook via de groothandel verdeeld. Ten slotte zijn er ook zeven Vetri-restaurants.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.