Van de Velde stevent af op eerste daling jaaromzet

Van de Velde stevent af op eerste daling jaaromzet
Lingerieproducent Van de Velde houdt ernstig rekening met een daling van zijn jaaromzet. Dat zou meteen een (trieste) primeur zijn, want sinds de groep uit het Oost-Vlaamse Schellebelle 15 jaar geleden naar de beurs trok, dikte de omzet elk jaar aan.

Zwak eerste halfjaar

In de zopas gepubliceerde halfjaarresultaten bevestigt de lingeriegroep de inhoud van zijn trading update begin juli: "De omzet groeide in de eerste jaarhelft 2012 met 0,9% (van 97,9 miljoen euro naar 98,7 miljoen euro). Op vergelijkbare basis (inclusief vergelijkbare leveringen en exclusief de retailomzet van Rigby & Peller UK) daalde de geconsolideerde omzet met 2,8%."

 

Het EBITDA (de winst voor aftrek van belastingen, interesten en afschrijvingen) daalde met 8% tot 31,3 miljoen euro, terwijl de nettowinst zakte tot 22,6 miljoen euro (ook al -8%). Een gevolg van de dalende groothandelsomzet (-3%) en de verhoogde uitgaven voor "onlangs doorgevoerde groeibevorderende (marketing en expansie van de retailorganisatie), klinkt het in Schellebelle.

 

Intimacy blijft zorgenkind

De versterkte focus op de retail - met de overname van de Amerikaanse lingerieketen Intimacy als hoofdvogel - heeft Van de Velde het voorbije halfjaar serieus parten gespeeld. De omzet van Intimacy daalde met ongeveer 10% in lokale munt en met 1,5% in euro. "Een rechtstreeks gevolg van een inconsequente marketing en het lokaal management, dat pas sinds 1 mei in handen is van de groep", aldus CEO Ignace Van Doorselaere. De groep, die momenteel bezig is met een verbouwingsprogramma in de Amerikaanse winkels, rekent op een kentering van de toestand begin 2013.

 

In Europa stijgt de retailomzet bij Rigby & Peller met meer dan 8% door de opening van nieuwe winkels in Duitsland en Spanje. De retailomzet bij Rigby & Peller in het Verenigd Koninkrijk draagt bij voor omgerekend 5,5 miljoen euro, goed voor een groei van circa 4,5% op een vergelijkbare basis tegenover de eerste 6 maanden van vorig jaar.

 

Vrees voor omzet- en winstdaling

"2012 blijft een moeilijk jaar en een groei van de geconsolideerde omzet kunnen we nog niet bevestigen", schrijft de lingerieproducent. "Van de Velde blijft extra middelen investeren in o.a. marketing- en verkoopprogramma‟s en retail. Op basis van bovenstaande verwacht Van de Velde eveneens dat de EBITDA-daling voor 2012 in lijn zal liggen met de daling tijdens het eerste halfjaar", in de buurt van de 8% dus.

 

Als die voorspelling bewaarheid wordt, zou dat meteen de eerste keer zijn sinds de beursgang in 1997 dat Vande Velde een omzetdaling op jaarbais moet opbiechten en pas de tweede winstdaling sinds 2008. Van de Velde is vooral bekend van merken als Marie Jo en Prima Donna,

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Gucci start rechtszaak tegen Forever 21

09/08/2017

Modehuis Gucci heeft besloten om in de Verenigde Staten een rechtszaak te starten tegen modeketen Forever 21. Volgens Gucci heeft de keten immers een specifiek design van het modemerk gekopieerd.

Ralph Lauren doet beter dan verwachtingen

08/08/2017

Modehuis Ralph Lauren heeft er een sterk eerste kwartaal opzitten: zowel op vlak van omzet als op vlak van winst wist het de verwachtingen van analisten te overtreffen. Een jaar eerder werd er nog een fors verlies geleden.

Moeilijk eerste kwartaal voor New Look

08/08/2017

De Britse modeketen New Look heeft er een slecht eerste kwartaal opzitten. Zo viel de omzet met meer dan vier procent terug, terwijl de aangepaste EBITDA een tik van meer dan 35% kreeg.

ING moet schadevergoeding aan Foot Locker

07/08/2017

De Nederlandse ING Bank moet de Nederlandse en Europese tak van Foot Locker een schadevergoeding van 300.000 euro betalen. Dat heeft een rechter beslist nadat Foot Locker in 2015 voor 1,8 miljoen euro werd opgelicht.

Asics opent grootste winkel in Londen

04/08/2017

Sportmerk Asics heeft in Londen een nieuwe flagshipstore geopend: meteen de grootste winkel van het merk ter wereld. De nieuwe winkel in Regent Street brengt voor het eerste de vier verschillende labels van het merk samen.

Back to top