Van de Velde stevent af op eerste daling jaaromzet

Van de Velde stevent af op eerste daling jaaromzet
Lingerieproducent Van de Velde houdt ernstig rekening met een daling van zijn jaaromzet. Dat zou meteen een (trieste) primeur zijn, want sinds de groep uit het Oost-Vlaamse Schellebelle 15 jaar geleden naar de beurs trok, dikte de omzet elk jaar aan.

Zwak eerste halfjaar

In de zopas gepubliceerde halfjaarresultaten bevestigt de lingeriegroep de inhoud van zijn trading update begin juli: "De omzet groeide in de eerste jaarhelft 2012 met 0,9% (van 97,9 miljoen euro naar 98,7 miljoen euro). Op vergelijkbare basis (inclusief vergelijkbare leveringen en exclusief de retailomzet van Rigby & Peller UK) daalde de geconsolideerde omzet met 2,8%."

 

Het EBITDA (de winst voor aftrek van belastingen, interesten en afschrijvingen) daalde met 8% tot 31,3 miljoen euro, terwijl de nettowinst zakte tot 22,6 miljoen euro (ook al -8%). Een gevolg van de dalende groothandelsomzet (-3%) en de verhoogde uitgaven voor "onlangs doorgevoerde groeibevorderende (marketing en expansie van de retailorganisatie), klinkt het in Schellebelle.

 

Intimacy blijft zorgenkind

De versterkte focus op de retail - met de overname van de Amerikaanse lingerieketen Intimacy als hoofdvogel - heeft Van de Velde het voorbije halfjaar serieus parten gespeeld. De omzet van Intimacy daalde met ongeveer 10% in lokale munt en met 1,5% in euro. "Een rechtstreeks gevolg van een inconsequente marketing en het lokaal management, dat pas sinds 1 mei in handen is van de groep", aldus CEO Ignace Van Doorselaere. De groep, die momenteel bezig is met een verbouwingsprogramma in de Amerikaanse winkels, rekent op een kentering van de toestand begin 2013.

 

In Europa stijgt de retailomzet bij Rigby & Peller met meer dan 8% door de opening van nieuwe winkels in Duitsland en Spanje. De retailomzet bij Rigby & Peller in het Verenigd Koninkrijk draagt bij voor omgerekend 5,5 miljoen euro, goed voor een groei van circa 4,5% op een vergelijkbare basis tegenover de eerste 6 maanden van vorig jaar.

 

Vrees voor omzet- en winstdaling

"2012 blijft een moeilijk jaar en een groei van de geconsolideerde omzet kunnen we nog niet bevestigen", schrijft de lingerieproducent. "Van de Velde blijft extra middelen investeren in o.a. marketing- en verkoopprogramma‟s en retail. Op basis van bovenstaande verwacht Van de Velde eveneens dat de EBITDA-daling voor 2012 in lijn zal liggen met de daling tijdens het eerste halfjaar", in de buurt van de 8% dus.

 

Als die voorspelling bewaarheid wordt, zou dat meteen de eerste keer zijn sinds de beursgang in 1997 dat Vande Velde een omzetdaling op jaarbais moet opbiechten en pas de tweede winstdaling sinds 2008. Van de Velde is vooral bekend van merken als Marie Jo en Prima Donna,

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top