Van de Velde stevent af op eerste daling jaaromzet | RetailDetail

Van de Velde stevent af op eerste daling jaaromzet

Van de Velde stevent af op eerste daling jaaromzet
Lingerieproducent Van de Velde houdt ernstig rekening met een daling van zijn jaaromzet. Dat zou meteen een (trieste) primeur zijn, want sinds de groep uit het Oost-Vlaamse Schellebelle 15 jaar geleden naar de beurs trok, dikte de omzet elk jaar aan.

Zwak eerste halfjaar

In de zopas gepubliceerde halfjaarresultaten bevestigt de lingeriegroep de inhoud van zijn trading update begin juli: "De omzet groeide in de eerste jaarhelft 2012 met 0,9% (van 97,9 miljoen euro naar 98,7 miljoen euro). Op vergelijkbare basis (inclusief vergelijkbare leveringen en exclusief de retailomzet van Rigby & Peller UK) daalde de geconsolideerde omzet met 2,8%."

 

Het EBITDA (de winst voor aftrek van belastingen, interesten en afschrijvingen) daalde met 8% tot 31,3 miljoen euro, terwijl de nettowinst zakte tot 22,6 miljoen euro (ook al -8%). Een gevolg van de dalende groothandelsomzet (-3%) en de verhoogde uitgaven voor "onlangs doorgevoerde groeibevorderende (marketing en expansie van de retailorganisatie), klinkt het in Schellebelle.

 

Intimacy blijft zorgenkind

De versterkte focus op de retail - met de overname van de Amerikaanse lingerieketen Intimacy als hoofdvogel - heeft Van de Velde het voorbije halfjaar serieus parten gespeeld. De omzet van Intimacy daalde met ongeveer 10% in lokale munt en met 1,5% in euro. "Een rechtstreeks gevolg van een inconsequente marketing en het lokaal management, dat pas sinds 1 mei in handen is van de groep", aldus CEO Ignace Van Doorselaere. De groep, die momenteel bezig is met een verbouwingsprogramma in de Amerikaanse winkels, rekent op een kentering van de toestand begin 2013.

 

In Europa stijgt de retailomzet bij Rigby & Peller met meer dan 8% door de opening van nieuwe winkels in Duitsland en Spanje. De retailomzet bij Rigby & Peller in het Verenigd Koninkrijk draagt bij voor omgerekend 5,5 miljoen euro, goed voor een groei van circa 4,5% op een vergelijkbare basis tegenover de eerste 6 maanden van vorig jaar.

 

Vrees voor omzet- en winstdaling

"2012 blijft een moeilijk jaar en een groei van de geconsolideerde omzet kunnen we nog niet bevestigen", schrijft de lingerieproducent. "Van de Velde blijft extra middelen investeren in o.a. marketing- en verkoopprogramma‟s en retail. Op basis van bovenstaande verwacht Van de Velde eveneens dat de EBITDA-daling voor 2012 in lijn zal liggen met de daling tijdens het eerste halfjaar", in de buurt van de 8% dus.

 

Als die voorspelling bewaarheid wordt, zou dat meteen de eerste keer zijn sinds de beursgang in 1997 dat Vande Velde een omzetdaling op jaarbais moet opbiechten en pas de tweede winstdaling sinds 2008. Van de Velde is vooral bekend van merken als Marie Jo en Prima Donna,

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.