Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden | RetailDetail

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden
Foto: Konstantin Zadavin / Shutterstock.com

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

 

Louboutin-rood 

De rode zolen van de pumps van luxemerk Christian Louboutin behoren tot het merk, oordeelt het Europese Hof in een geschil tussen Van Haren en het Franse modehuis. Louboutin had in 2013 geëist en verkregen dat Van Haren schoenen met rode zolen uit de rekken zou halen. De Nederlandse schoenenketen ging tegen die uitspraak van de rechtbank van Den Haag en zo kwam de zaak terecht bij het EU-Hof, de hoogst mogelijke instantie. Van Haren betwistte dat Louboutin zich op het merkenrecht mocht beroepen enkel omwille van een kleur: de rode zool valt volgens de advocaten van het bedrijf niet merkrechtelijk te beschermen binnen de Europese wetgeving.

 

Toch wel, zegt het Europese Hof nu. De advocaat-generaal van het Hof had in februari nochtans geadviseerd dat kleur op zich inderdaad niet te registreren valt. Maar het Hof heeft dat advies van tafel geveegd, zegt een woordvoerder aan RTL Z. Van Haren kan geen beroep meer indienen tegen de uitspraak. Wel is het nu aan de Nederlandse rechtbank om de kwestie, geïnformeerd door de Europese uitspraak, verder te behandelen en een concrete invulling te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.