Vandaag start de sperperiode voor de zomersolden

Vandaag start de sperperiode voor de zomersolden

Vandaag start de sperperiode voor de zomersolden: tot 30 juni, het begin van de solden, is het wettelijk verboden om in de sectoren van kleding, lederwaren en schoenen kortingen aan te kondigen of te suggereren. De controleagenten van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling zullen streng toekijken op de naleving van de regels, zo liet de bevoegde minister Vande Lanotte al weten. 

Boetes van 1.500 tot 60.000 euro

Naast het verbod om prijsverminderingen aan te kondigen, is het ook - behalve op braderijen - niet toegestaan om uitverkopen duidelijk aan te kondigen. Die occasionele handelsmanifestaties mogen maximum vier dagen duren en slechts éénmaal per jaar worden georganiseerd door of samen met de plaatselijke handelaarsverenigingen.

 

Daarnaast brengt de FOD Economie ook nog de "regels rond prijsvermindering" in herinnering. Zo vereist de wet dat de gevraagde soldenprijs onder de referentieprijs moet liggen, dat is de "laagste prijs die de handelaar voor het goed tijdens de periode voorafgaandelijk aan de soldenperiode heeft gevraagd". Die zogenoemde "referentieperiode" loopt dit jaar van 30 mei tot en met 29 juni.

 

DE FOD Economie belooft alvast streng te controleren. Op het overtreden van deze regels staan boetes van minimum 1.500 euro tot maximum 60.000 euro.

 

Sperperiode ter discussie, "regels rond prijsvermindering niet"

Dat de FOD Economie officiële controles aankondigt, is niet zo verwonderlijk. De voorbije jaren werd de sperperiode in ons land meermaals ter discussie gesteld en door sommigen flagrant genegeerd.

 

"We weten uit ervaring dat de sperperiode door een aantal notoire overtreders tradtiegetrouw met de voeten wordt getreden", klinkt het bij zelfstandigenorganisatie NSZ. "Op dit moment is het trouwens nog steeds wachten op een reactie van het Hof van Cassatie op het antwoord op de prejudiciële vraag over het al dan niet wettelijke karakter van de sperperiode."

 

"Of de sperperiode nu blijft bestaan of niet, de prijsverminderingsregels worden noch door de Belgische wetgever noch door een Europese instantie in vraag gesteld", zegt het NSZ wel. "De overgrote meerderheid van de zelfstandigen leeft deze regels na. De gekende overtreders lappen ze doorgaans aan hun laars. Daarom vragen we aan Johan Vande Lanotte - die als minister heel wat aandacht besteedt aan een correcte prijszetting - om zowel tijdens de junimaand als tijdens de zomersolden inspecteurs in te zetten bij die gekende overtreders om na te gaan of het mechanisme van prijsvermindering wordt gerespecteerd. Bij een overtreding moet een sanctie volgen omdat de overtreders zich hier niet kunnen verschuilen achter een Belgische of een Europese instantie."

 

Solden één dag vroeger

De zomerkoopjes beginnen dit jaar overigens op zaterdag 30 juni, een dag vroeger dan gewoonlijk. De wet schrijft namelijk voor dat wanneer 1 juli - de vaste startdatum van de zomersolden - op een zondag valt, de koopjesperiode één dag vroeger begint.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top