Vlaamse handelaars willen sperperiode behouden, Waalse niet

Vlaamse handelaars willen sperperiode behouden, Waalse niet

Vlaamse handelaars willen sperperiode behouden, Waalse niet
Shutterstock

Terwijl 68% van de Vlaamse handelaars de sperperiode wil behouden, denkt slechts 35% van hun Waalse collega’s er ook zo over. Ook in Brussel is 61% vóór, blijkt uit een enquête in opdracht van economieminister Kris Peeters.

 

Onduidelijk resultaat

Het dossier rond het al dan niet afschaffen van de sperperiode in de aanloop naar de zomer- en wintersolden wordt almaar ingewikkelder. Economieminister Kris Peeters is voorstander van een afschaffing, omdat die sperperiode toch maar wordt uitgehold door koppelverkoop en fluistersolden. Zelfstandigenorganisaties zoals Unizo en NSZ pleiten er echter voor om de sperperiode te behouden, zodat ook de solden kunnen blijven bestaan. Anders, zo vrezen ze, zullen er het hele jaar door kortingen worden gegeven, wat op termijn de doodsteek betekent voor de kleinere zelfstandigen.

 

In een poging de zaak te ‘objectiveren’ bestelde Peeters een studie bij marktonderzoeksbureau Ipsos, dat 300 handelaars uit de kleding-, de schoenen- en de lederwarenbranche ondervroeg. Of de minister veel wijzer is geworden, is nog maar de vraag: 68% van de Vlaamse en 61% van de Brusselse modedetailhandelaars kanten zich tegen de afschaffing van de sperperiode, zo meldt Gazet van Antwerpen. Enkel in Wallonië is een meerderheid voor afschaffing: daar wil slechts 35% de sperperiode behouden.

 

“886 modewinkels en 3.100 banen bedreigd”

 “De gevolgen van de afschaffing van de sperperiode riskeren nochtans niet min te zijn”, waarschuwt Christine Mattheeuws van het NSZ. “Zonder sperperiode zal 8% van de Belgische modedetailhandel de deuren moeten sluiten.”

 

De zelfstandigenorganisatie sloeg even aan het rekenen: volgens de FOD Economie zijn er 11.075 kleding- en schoenenwinkels in ons land. Dat betekent 886 modedetailhandelaars die er de brui aan zouden moeten geven. Een zelfstandige kleding- of schoenenwinkel heeft gemiddeld 3,5 werknemers in dienst. In totaal zijn er dan 3.101 banen bedreigd, evenveel als bij de sluiting van een multinational. Daarnaast zegt nog eens 30% van de winkels in ernstige moeilijkheden te geraken zonder sperperiode.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs opent eerste Waalse vestiging in Libramont

26/04/2018

Maandag 30 april opent Schoenen Torfs in Libramont zijn eerste Waalse vestiging. De schoenenketen wil op termijn vijftien winkels openen in Wallonië en lanceert daarom ook meteen haar webshop in Franstalig België.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.