Vlaamse overheid overweegt modefonds | RetailDetail

Vlaamse overheid overweegt modefonds

Vlaamse overheid overweegt modefonds

De Vlaamse overheid denkt eraan om een modefonds op te richten om de groeiambities van beloftevolle ontwerpers te ondersteunen. Nu zijn die aangewezen op de banksector, maar die komt na het falen van enkele mode-iconen niet snel meer met leningen over de brug.

Belgische modetop flink uitgedund

De voorbije maanden en jaren legden heel wat modebedrijven de boeken neer: zo werd Nissim, het bedrijf achter het merk Oliver Strelli, failliet verklaard, onderging de modewinkel van ontwerper Walter Van Beirendonck hetzelfde lot en diende ook de Brusselse hoedenmaker Christophe Coppens de boeken neer te leggen.

 

Het bedrijf van Veronique Branquinho vroeg dan weer de vereffening aan, terwijl ook Gerald Watelet en Luc.Duchene het niet konden bolwerken.

 

Creativiteit genoeg, maar middelen tekort

De Vlaamse overheid overweegt daarom nu een modefonds op te richten om de sector te ondersteunen, zo schrijft De Tijd. Ze heeft daartoe een haalbaarheidsstudie besteld, die deze zomer moet worden afgerond.

 

De argumentatie luidt dat creativiteit er voldoende is, maar de financiële draagkracht het al eens laat afweten. Het nieuwe initiatief zou dan ook bijkomende middelen moeten vrijmaken voor de sector. De inspiratie wordt deels gehaald bij het Vlaams Audiovisueel Fonds, dat de Vlaamse film de voorbije jaren een forse impuls gaf.

 

Vandaag steunt de Vlaamse overheid al via het Flanders Fashion Institute, dat jaarlijks 650.000 euro aan belastinggeld krijgt toegeschoven, en via Cultuurinvest, een afdeling van de Participatiemaatschappij Vlaanderen die de voorbije jaren al in negen modebedrijven een participatie nam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.