Vlaamse overheid overweegt modefonds | RetailDetail

Vlaamse overheid overweegt modefonds

Vlaamse overheid overweegt modefonds

De Vlaamse overheid denkt eraan om een modefonds op te richten om de groeiambities van beloftevolle ontwerpers te ondersteunen. Nu zijn die aangewezen op de banksector, maar die komt na het falen van enkele mode-iconen niet snel meer met leningen over de brug.

Belgische modetop flink uitgedund

De voorbije maanden en jaren legden heel wat modebedrijven de boeken neer: zo werd Nissim, het bedrijf achter het merk Oliver Strelli, failliet verklaard, onderging de modewinkel van ontwerper Walter Van Beirendonck hetzelfde lot en diende ook de Brusselse hoedenmaker Christophe Coppens de boeken neer te leggen.

 

Het bedrijf van Veronique Branquinho vroeg dan weer de vereffening aan, terwijl ook Gerald Watelet en Luc.Duchene het niet konden bolwerken.

 

Creativiteit genoeg, maar middelen tekort

De Vlaamse overheid overweegt daarom nu een modefonds op te richten om de sector te ondersteunen, zo schrijft De Tijd. Ze heeft daartoe een haalbaarheidsstudie besteld, die deze zomer moet worden afgerond.

 

De argumentatie luidt dat creativiteit er voldoende is, maar de financiële draagkracht het al eens laat afweten. Het nieuwe initiatief zou dan ook bijkomende middelen moeten vrijmaken voor de sector. De inspiratie wordt deels gehaald bij het Vlaams Audiovisueel Fonds, dat de Vlaamse film de voorbije jaren een forse impuls gaf.

 

Vandaag steunt de Vlaamse overheid al via het Flanders Fashion Institute, dat jaarlijks 650.000 euro aan belastinggeld krijgt toegeschoven, en via Cultuurinvest, een afdeling van de Participatiemaatschappij Vlaanderen die de voorbije jaren al in negen modebedrijven een participatie nam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.