Vlaamse overheid overweegt modefonds

Vlaamse overheid overweegt modefonds

De Vlaamse overheid denkt eraan om een modefonds op te richten om de groeiambities van beloftevolle ontwerpers te ondersteunen. Nu zijn die aangewezen op de banksector, maar die komt na het falen van enkele mode-iconen niet snel meer met leningen over de brug.

Belgische modetop flink uitgedund

De voorbije maanden en jaren legden heel wat modebedrijven de boeken neer: zo werd Nissim, het bedrijf achter het merk Oliver Strelli, failliet verklaard, onderging de modewinkel van ontwerper Walter Van Beirendonck hetzelfde lot en diende ook de Brusselse hoedenmaker Christophe Coppens de boeken neer te leggen.

 

Het bedrijf van Veronique Branquinho vroeg dan weer de vereffening aan, terwijl ook Gerald Watelet en Luc.Duchene het niet konden bolwerken.

 

Creativiteit genoeg, maar middelen tekort

De Vlaamse overheid overweegt daarom nu een modefonds op te richten om de sector te ondersteunen, zo schrijft De Tijd. Ze heeft daartoe een haalbaarheidsstudie besteld, die deze zomer moet worden afgerond.

 

De argumentatie luidt dat creativiteit er voldoende is, maar de financiële draagkracht het al eens laat afweten. Het nieuwe initiatief zou dan ook bijkomende middelen moeten vrijmaken voor de sector. De inspiratie wordt deels gehaald bij het Vlaams Audiovisueel Fonds, dat de Vlaamse film de voorbije jaren een forse impuls gaf.

 

Vandaag steunt de Vlaamse overheid al via het Flanders Fashion Institute, dat jaarlijks 650.000 euro aan belastinggeld krijgt toegeschoven, en via Cultuurinvest, een afdeling van de Participatiemaatschappij Vlaanderen die de voorbije jaren al in negen modebedrijven een participatie nam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top