John Lewis zet een gedurfde stap om weer in de voorhoede van de moderetail te komen: de Britse warenhuisketen kondigt de komst van honderd nieuwe merken aan, waaronder een exclusieve collectie van Mulberry.
Gecureerde selectie
Een aantal prestigieuze luxemerken, waaronder Akyn, Malene Birger, Iro, de Japanse outdoorspecialist Snowpeak en de Britse ontwerper Nigel Cabourn, zullen binnenkort de rekken van John Lewis sieren. Een lijn van 25 handtassen en accessoires van Mulberry, die nergens anders verkrijgbaar zijn, vormt het middelpunt van de nieuwe exclusiviteitsstrategie van de retailer.
John Lewis heeft momenteel al meer dan 600 kledingmerken in het assortiment, maar de nieuwe aanpak van de retailer legt de nadruk op een selectief assortiment van hoge kwaliteit in plaats van simpelweg een groter aanbod. De sterke focus op exclusiviteit en unieke samenwerkingen is een poging om zich te onderscheiden van andere warenhuizen en om de aantrekkingskracht voor de consument te vergroten nu de Britse retail het moeilijk heeft.
De nieuwe merklanceringen maken deel uit van een bredere investering van 800 miljoen pond (bijna een miljard euro) onder leiding van Peter Ruis, de nieuwe topman die is aangenomen om een ingrijpende ommekeer te bewerkstelligen. De retailer wil zijn jaarlijkse kledingverkoop verdubbelen tot 2,5 miljard pond (drie miljard euro). Om dat te bereiken, zullen ook de winkels worden vernieuwd en staan investeringen in de klantenservice op stapel.


