RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Wasted Atelier toont dat duurzame mode ook sexy kan zijn”

icon
Mode19 maart, 2021

Modieuze collecties gemaakt van overschotten: dat is het zakenmodel van Wasted Atelier. “We zijn geen groene jongens: we zien graag mooie kleren, maar we hebben ook oog voor enkele problemen in de modesector.”

 

Stoffen op overschot

Ze springen uit de band, de jurken, kimono’s en blouses van Wasted Atelier, en niet alleen door hun ontwerp ‘met een twist’. Het label gooit de starre regels van de mode-industrie overboord en kiest voor een radicaal ander model: productie op basis van overschotten, in beperkte oplages. Duurzaam en lokaal, maar vooral ook cool en modieus, zegt oprichter Dirk Smet, een man met meer dan 25 jaar ervaring in de sector van de stoffen.
 

“We zijn niet per se groene jongens: we zien graag mooie kleren, we willen fashion brengen. Maar wel met oog voor een aantal problemen in de modesector,” vertelt hij. “Enkele jaren geleden begin het me te dagen dat voorraadstoffen een heel groot probleem werden, zowel bij m’n leveranciers als bij m’n klanten. Voorraad is bijna niets waard en dus een molensteen om de nek van veel bedrijven.” Het probleem met stoffen is dat ze specifiek worden ontworpen en geproduceerd voor elke klant: elk label heeft z’n eigen designs. Die zijn moeilijk verkoopbaar aan anderen. Maar de ondernemer zag er wel iets in.

 

Lokale productie

“Vijf à zes jaar geleden ben ik stoffen beginnen kopen, dingen die ik mooi vond. In eerste instantie verkocht ik ze door, aan stoffengroothandels of stoffenwinkels. Toen kwam het idee om er zelf wat mee te doen. Ik wil niet werken volgens het traditionele principe van een label dat collecties presenteert en dan zes maanden op voorhand de budgetten van de retailers al blokkeert. Dus heb ik zelf het risico genomen: ik heb collecties laten produceren en ben ze beginnen verkopen uit voorraad. We werken volgens een cash & carry systeem: op is op.”
 

“Ook vond ik het belangrijk om dichtbij te produceren, om op het goeie moment de items te brengen die nodig zijn: geen wintermantels in juni. We produceren alles in België, in een atelier in Sint-Pieters-Leeuw. Voor de ontwerpen werken we met een team van freelance designers. Dat is uiteraard iets duurder, maar onze stoffen zijn dan weer goedkoper. En het geeft ons een enorme flexibiliteit: als we deze week beslissen om een nieuw model jurk te maken, dan komt dat ten laatste tien dagen later bij ons binnen.”

 

Voor bewuste fashionista’s

Intussen opende Wasted Atelier naast een webshop twee eigen winkels, in Gent en in Antwerpen. “Daar voegen we binnenkort een pop-up aan toe in Knokke.” Daarnaast heeft het label een 45-tal kledingzaken als vaste klanten. “Eerst waren dat retailers als Supergoods en Juttu, die heel erg op dat duurzame verhaal werken. Maar ik wil niet enkel in die hoek zitten. Nu ontdekken toffe boetieks ons merk: we liggen bij Maison L’Oxygène in Oostende, bij Ginger in Berlaar… Dat doet ons plezier. We willen niet puur ecologisch werken: we willen laten zien dat duurzaam ook modieus en leuk kan zijn. En aan een normale prijs, met een goede marge voor de retailer.”
 

Het label mikt op modebewuste vrouwen tussen 25 en 45, die geen schrik hebben om in het oog springende kledij te dragen. “Soms hebben we echte ‘statement pieces’: het mag wat opvallend zijn, niet te dressy maar altijd stijlvol met een twist. We zijn eerder een merk voor fashionista’s, die blij zijn dat dit ook Belgisch én duurzaam is. De stukken zijn per slot van rekening gemaakt uit  restproducten van de mode-industrie.”

 

Lonken naar het buitenland

Welke ambities koestert Dirk Smet nu? “Eerst en vooral wil ik in België laten zien dat duurzame mode ook cool en sexy kan zijn. Mogelijk openen we nog bijkomende winkelpunten. Stilaan kijken we ook naar het buitenland: Nederland is een wat andere markt, Frankrijk sluit misschien beter aan qua stijl. We gaan het testen en dan zien we wel. We zijn best ambitieus: we willen geen merk als een ander worden.”
 

Meer weten over de aanpak van Wasted Atelier? Dirk Smet spreekt op 25 maart op het RetailDetail Fashion Congress. Ook Peter De Sutter (e5 Mode), Dwayne Branch (Deloitte Belgium) en Laurent Mainil (Crunch Analytics) komen hun visie brengen op de mode van morgen. Koop alvast hier je tickets voor de livestream.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode15 december, 2025
    Twinset benoemt Gabriele Maggio tot nieuwe CEO

    Gabriele Maggio wordt de nieuwe CEO van Twinset. Zijn benoeming volgt op de overname in juni, toen Borletti Group en Quadrivio & Pambianco het merk gezamenlijk in handen namen. Samen willen ze de aanwezigheid van het merk in Europa versterken.

  • icon
    Mode15 december, 2025
    Santiago Cucci en Michaël Benabou mogen (deel van) IKKS overnemen

    De rechtbank voor economische zaken in Parijs kiest voor het bod van Santiago Cucci en Michaël Benabou om IKKS over te nemen. De beslissing maakt een einde aan maanden van onzekerheid voor het modehuis in gerechtelijke reorganisatie. Het winnende plan behoudt 219 verkooppunten in Frankrijk en 546 banen, met focus...

  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN