RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

WE Fashion: coronacrisis zorgt voor “uitverkoopoorlog” en “shake-out”

icon
Mode19 mei, 2020

WE Fashion vreest ook in 2021 nog onder 2019 te presteren: de coronacrisis zorgt straks voor een uitverkoopoorlog én een “shake-out” onder de modeketens, meent CEO Joris Aperghis.

 

“Belangrijk deel overleeft het niet”

Ook voor de Nederlandse modegroep WE Fashion is het “een heel uitdagende tijd”: hoewel alle 200 winkels (in vijf landen) ondertussen weer open zijn, haalt de kledingketen op sommige locaties amper 10% van de omzet van vorig jaar. Zelfs in grote steden verwacht de retailer niet meer 30% van de omzet te draaien, laat Aperghis zich ontvallen aan het AD.

 

De CEO volgt Rabobank in de inschatting dat modebedrijven gemiddeld 40% minder omzet zullen halen in het tweede kwartaal en 20% minder in het derde kwartaal, hoewel de sector door de beperkte marges al bij een terugval van 10% verlieslatend kan zijn.

 

Asperghis ziet dan ook een uitverkoopoorlog ontstaan, die weleens het hele jaar kan duren. Afprijzingen zijn weliswaar noodzakelijk (“Onze voorraad is maar beperkt houdbaar, je kunt er niet van uitgaan dat je zonder dat prijsinstrument die voorraad kunt verkopen”), maar zorgen wellicht mede voor een shake-out in de modebranche: “Een belangrijk deel van de winkels in de winkelstraten gaat dit niet overleven.”

 

Meeste klanten kopen niet online

E-commerce kan lang niet voldoende compenseren, laat de topman zich in de kaarten kijken: WE Fashion realiseert 30% van zijn omzet op de Nederlandse thuismarkt online, maar het grootste deel van de klanten is “nog steeds winkelklant, die koopt gewoon niet online”.

 

De keten geeft toe dat ze bestellingen bij producenten in lageloonlanden heeft geannuleerd, een praktijk waarvoor eerder al onder meer Primark en C&A in opspraak kwamen. Zo komen de textielarbeiders mogelijk in de armoede terecht, maar WE Fashion zegt niet anders te kunnen en legt de verantwoordelijkheid bij de consument. “Als de consument besluit om het huis en de tuin op te knappen en geen kleding te kopen, dan gaan er banen verloren in het verre oosten”, aldus Aperghis.

 

Ondanks een toegenomen interesse in duurzaamheid, laat de massa zich uiteindelijk toch nog leiden door de laagste prijs, klinkt het: “Ik denk dat we in 2021 nog onder 2019 zullen presenteren.” In functie daarvan probeert de retailer een omzetgebonden huurprijs af te spreken met de winkelpandeigenaars, maar die gesprekken zijn bij WE Fashion momenteel “het meest explosieve dossier”. De topman verwacht dat er uiteindelijk in Nederland geen andere oplossing zal zijn dan een overheidsingrijpen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN