Winterprik redt solden voor grote winkelketens | RetailDetail

Winterprik redt solden voor grote winkelketens

Winterprik redt solden voor grote winkelketens

De recente winterprik heeft er mee voor gezorgd dat de soldenverkoop er lichtjes op vooruitging in vergelijking met vorig jaar. Dat meent althans handelsfederatie Comeos. Bij de zelfstandige modewinkels zijn de resultaten echter iets minder rooskleurig, aldus Mode Unie, de Unizo-organisatie van de zelfstandige modehandel.

Tot vijf procent meer

Aan de vooravond van de laatste soldendag meldt Comeos dat de grote mode- en schoenenketens dit jaar tot vijf procent meer verkochten dan vorig jaar. De plotse winterprik heeft er zonder twijfel toe bijgedragen dat de voorraad winterkleding alsnog de deur uit ging.

 

De zelfstandige modewinkels moesten daarentegen lijdzaam toezien hoe de verkoop een dalende trend volgde, waardoor er bij hen gemiddeld 2,5 procent minder verkocht werd in vergelijking met de vorige wintersolden. Bijna veertig procent van de winkels deed het minder goed, 38 procent kon eenzelfde resultaat neerzetten en amper 28 procent deed het beter dan vorig jaar.  De economische crisis en het slechte weer zouden hier de boosdoeners zijn, aldus Mode Unie. Opvallend is wel dat schoenwinkels beter scoorden dan de kledingzaken.

 

Wel valt het beide partijen op dat tijdens deze soldenperiode al van bij de start met grote kortingen werd uitgepakt (zelfs tot zeventig procent), in tegenstelling tot de oplopende kortingen van de voorbije jaren. In combinatie met de koppelverkoop tijdens de maand december vormde dit volgens Comeos voor velen evenwel de perfecte formule voor een gunstiger resultaat dan vorig jaar.

 

Meer voorstanders soldenwet

Mode Unie liet ook nog weten dat 89% van de zelfstandige modewinkels achter de soldenwet blijft staan. Dat percentage ligt hoger dan de voorbije jaren, ondanks de bijzonder onduidelijke regelgeving na een door de regering tegengesproken arrest van het Hof van Cassatie en de frappante aanwezigheid van fluistersolden en koppelverkoop.

 

 

- Greet De Wilde

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top