Winterprik redt solden voor grote winkelketens | RetailDetail

Winterprik redt solden voor grote winkelketens

Winterprik redt solden voor grote winkelketens

De recente winterprik heeft er mee voor gezorgd dat de soldenverkoop er lichtjes op vooruitging in vergelijking met vorig jaar. Dat meent althans handelsfederatie Comeos. Bij de zelfstandige modewinkels zijn de resultaten echter iets minder rooskleurig, aldus Mode Unie, de Unizo-organisatie van de zelfstandige modehandel.

Tot vijf procent meer

Aan de vooravond van de laatste soldendag meldt Comeos dat de grote mode- en schoenenketens dit jaar tot vijf procent meer verkochten dan vorig jaar. De plotse winterprik heeft er zonder twijfel toe bijgedragen dat de voorraad winterkleding alsnog de deur uit ging.

 

De zelfstandige modewinkels moesten daarentegen lijdzaam toezien hoe de verkoop een dalende trend volgde, waardoor er bij hen gemiddeld 2,5 procent minder verkocht werd in vergelijking met de vorige wintersolden. Bijna veertig procent van de winkels deed het minder goed, 38 procent kon eenzelfde resultaat neerzetten en amper 28 procent deed het beter dan vorig jaar.  De economische crisis en het slechte weer zouden hier de boosdoeners zijn, aldus Mode Unie. Opvallend is wel dat schoenwinkels beter scoorden dan de kledingzaken.

 

Wel valt het beide partijen op dat tijdens deze soldenperiode al van bij de start met grote kortingen werd uitgepakt (zelfs tot zeventig procent), in tegenstelling tot de oplopende kortingen van de voorbije jaren. In combinatie met de koppelverkoop tijdens de maand december vormde dit volgens Comeos voor velen evenwel de perfecte formule voor een gunstiger resultaat dan vorig jaar.

 

Meer voorstanders soldenwet

Mode Unie liet ook nog weten dat 89% van de zelfstandige modewinkels achter de soldenwet blijft staan. Dat percentage ligt hoger dan de voorbije jaren, ondanks de bijzonder onduidelijke regelgeving na een door de regering tegengesproken arrest van het Hof van Cassatie en de frappante aanwezigheid van fluistersolden en koppelverkoop.

 

 

- Greet De Wilde

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.