Winterprik redt solden voor grote winkelketens

Winterprik redt solden voor grote winkelketens

De recente winterprik heeft er mee voor gezorgd dat de soldenverkoop er lichtjes op vooruitging in vergelijking met vorig jaar. Dat meent althans handelsfederatie Comeos. Bij de zelfstandige modewinkels zijn de resultaten echter iets minder rooskleurig, aldus Mode Unie, de Unizo-organisatie van de zelfstandige modehandel.

Tot vijf procent meer

Aan de vooravond van de laatste soldendag meldt Comeos dat de grote mode- en schoenenketens dit jaar tot vijf procent meer verkochten dan vorig jaar. De plotse winterprik heeft er zonder twijfel toe bijgedragen dat de voorraad winterkleding alsnog de deur uit ging.

 

De zelfstandige modewinkels moesten daarentegen lijdzaam toezien hoe de verkoop een dalende trend volgde, waardoor er bij hen gemiddeld 2,5 procent minder verkocht werd in vergelijking met de vorige wintersolden. Bijna veertig procent van de winkels deed het minder goed, 38 procent kon eenzelfde resultaat neerzetten en amper 28 procent deed het beter dan vorig jaar.  De economische crisis en het slechte weer zouden hier de boosdoeners zijn, aldus Mode Unie. Opvallend is wel dat schoenwinkels beter scoorden dan de kledingzaken.

 

Wel valt het beide partijen op dat tijdens deze soldenperiode al van bij de start met grote kortingen werd uitgepakt (zelfs tot zeventig procent), in tegenstelling tot de oplopende kortingen van de voorbije jaren. In combinatie met de koppelverkoop tijdens de maand december vormde dit volgens Comeos voor velen evenwel de perfecte formule voor een gunstiger resultaat dan vorig jaar.

 

Meer voorstanders soldenwet

Mode Unie liet ook nog weten dat 89% van de zelfstandige modewinkels achter de soldenwet blijft staan. Dat percentage ligt hoger dan de voorbije jaren, ondanks de bijzonder onduidelijke regelgeving na een door de regering tegengesproken arrest van het Hof van Cassatie en de frappante aanwezigheid van fluistersolden en koppelverkoop.

 

 

- Greet De Wilde

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top