RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando komt terug van gratis verzending

icon
Mode17 april, 2019

Zalando rekent voortaan in Ierland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk verzendkosten aan. Het einde van het gratis-tijdperk lijkt daarmee ingeluid, ook al zouden er in de Benelux nog geen plannen in die richting zijn.

 

Tot 3,5 euro verzendkosten

Na een eerste experiment in Italië voert Zalando – volgens De Tijd in alle stilte – verzendkosten in voor ‘kleine’ bestellingen in drie extra landen: Ierland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Wie in Spanje, Ierland en Italië pakketjes onder de 25 euro bestelt, moet vanaf nu tussen de 2,9 en 3,5 euro verzendkosten betalen voor thuislevering. Britten betalen 3 pond bij voor bestellingen met een waarde onder de 20 pond.

 

Voor Zalando is het een radicale koerswijziging, want de onlineschoenenretailer was net een van de eerste spelers die consumenten tot e-commerce probeerde te overhalen met als argument gratis verzendingen en gratis retours. Van beide services komt de Duitse moderetailer nu steeds meer terug, wellicht omdat de verliescijfers te hoog opliepen. 

 

In het voorbije kwartaal, na de invoering van een strenger retourbeleid en verzendkosten in Italië, boekte Zalando alvast weer winst. Toch zouden er (nog) geen plannen zijn om ook in andere landen verzendkosten in te voeren voor kleine pakjes, aldus een woordvoerder tegenover De Tijd… al zei het bedrijf dat ook na het eerste experiment in Italië.

 

Het einde van gratis? 

Retailexperten hameren er al langer op dat gratis verzendingen niet houdbaar zijn en dat zoiets ook helemaal niet bestaat – het gaat altijd ten koste van iets. Steeds meer retailers worden dan ook strenger of geven gratis verzending bij lage bedragen algeheel op. Zo liet de Britse webshop Asos pas nog weten strenger te worden bij het aanvaarden van retours. H&M legde vorige week nog een minimum van 25 euro op voor gratis levering. Alleen Huub Vermeulen, CEO van Bol.com, ziet “gratis levering nog niet zo snel eindigen”.

 

Voor veel concurrerende handelaars is het kwaad niettemin al geschied: dankzij de forse investeringen in gratis thuislevering en retours hebben webspelers als Zalando, Bol.com en Amazon consumenten vertrouwen in e-commerce geschonken en hebben ze hun marktaandeel kunnen uitbouwen. Bijgevolg is er zware extra concurrentie voor fysieke spelers ontstaan, met heel wat faillissementen als resultaat.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN